Må man bruge tågelygter om dagen
Fra : Jan Tønder

Dato : 03-11-04 21:01

Hej gruppe.

Jeg kommer lige i tvivl - må man bruge tågelygter som kørelys om dagen?

For om natten må man da ikke anvende tågelygter med mindre der er tåget,
vel?

På forhånd tak for evt. svar.

Mvh Jan T

Fra : Brian

Dato : 03-11-04 21:13

Hejsa

Jan Tønder skrev:

> Jeg kommer lige i tvivl - må man bruge tågelygter som kørelys om
> dagen?

Ja, hvis både dine tågelygter og positionslamper er tændt, tæller det
som kørelys.

/Brian

Fra : Juel

Dato : 03-11-04 21:14

> For om natten må man da ikke anvende tågelygter med mindre der er tåget,
> vel?

Nej er du da rigtig klog !! tænk på alle de folk i små sko der kører og glor
NED i dine tågelygter og bliver helt vildt blændet... Denne NG er FULD af
dem.. så det er skam fy fy..

/Juel

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 03-11-04 21:42

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> skrev :

>så det er skam fy fy..

det er da ligemeget om det er fy fy - det kan være hensynsløst over
for sine medtrafikanter, og det er da værre

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Brian Fogh

Dato : 03-11-04 23:47

Hejsa

Mødte lige et par stykker med deres tåbeflob tændt. Det ER dælme dosk at man
ikke kan se en skid når de tåber kommer med deres LORT tændt. Jeg håber
deres biler brænder i helvede!!!!!!!!!!!!

MVH

Brian Fogh

Stadig drønende rundt i en Ford Sierra 2.0i CLX
VW Transporter 2.4D

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-11-04 02:33

"Brian Fogh" <brian@sprit.dk> skrev

> [...]
> ikke kan se en skid når de tåber kommer med deres LORT tændt. Jeg håber
> deres biler brænder i helvede!!!!!!!!!!!!

Alternativt Kolding

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 18:11

"Brian Fogh" <brian@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man ikke kan se en skid når de tåber kommer med deres LORT tændt. Jeg
> håber deres biler brænder i helvede!!!!!!!!!!!!

min sierra med tåbelyset tændt brænde da godt nok ikke i helvede men derimod
på motorvejen

--
Tom

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 04-11-04 19:30

On 11/03/2004 23:46:47 "Brian Fogh" <brian@sprit.dk> wrote:

> [...]

> at man ikke kan se en skid når de tåber kommer med deres LORT tændt.
> Jeg håber deres biler brænder i helvede!!!!!!!!!!!!

Tja, man må jo bare tænde det lange lys, og justere lygterne til højeste
stilling, til de fatter det. Det er sgu værre når det er tåbe_bag_lyset
for så er det jo lidt svært at genere dem tilbage.
--
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 08:03

"Jacob Jorvang" <email@slash-dot-dash-dot-slash.com> skrev i en meddelelse

Det er sgu værre når det er tåbe_bag_lyset
> for så er det jo lidt svært at genere dem tilbage.
> --
Er dit fjernlys i stykker? ;).

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 05-11-04 22:02

On 11/05/2004 08:02:31 "Jørgen M. Rasmussen" wrote:

> "Jacob Jorvang" <email@slash-dot-dash-dot-slash.com> skrev i en meddelelse

> Det er sgu værre når det er tåbe_bag_lyset

> Er dit fjernlys i stykker? ;).

Det fatter de jo ikke. Så begynder de bare at bremse og alt mulig andet
lort... Men så kan man s'følig overhale...
--
Jacob

Fra : Jan Tønder

Dato : 03-11-04 21:42

> [...]
> glor
> NED i dine tågelygter og bliver helt vildt blændet... Denne NG er FULD af

Nej, det kan du have ret i - men hvad så angående mit egentlige spørgsmål -
nemlig om man må bruge tågelygter som kørelys - nogen viden omkring det?

Fra : Juel

Dato : 03-11-04 22:17

> Nej, det kan du have ret i - men hvad så angående mit egentlige
spørgsmål -
> nemlig om man må bruge tågelygter som kørelys - nogen viden omkring det?

Jeps hvis du også har positions lygterne tændt

Mvh
morten

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 03-11-04 21:40

"Jan Tønder" <jan-tonderFJERNDETTE@mail.tdcadsl.dk> skrev :

>Jeg kommer lige i tvivl - må man bruge tågelygter som kørelys om dagen?

Jep - men du må ikke have både nærlys og tågelys tændt samtidigt.

Hvis du strikker et kørelys ud af tågelygterne, bør du huske at
positionslyset skal tænde samtidigt

>For om natten må man da ikke anvende tågelygter med mindre der er tåget,
>vel?

Du må slet ikke benytte kørelys i lygtetændingstiden - da hedder det
mindst nærlys.

Kører du hvor tågelys er påkrævet, altså i tåge/stærkt nedsagt sigt,
må du naturligtvis bruge tågelygterne

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 19:40

On Wed, 03 Nov 2004 21:40:29 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Jep - men du må ikke have både nærlys og tågelys tændt samtidigt.
>
>Hvis du strikker et kørelys ud af tågelygterne, bør du huske at
>positionslyset skal tænde samtidigt

Det er da pragtfuldt, at en fabriksny bil så leveres i stand til at
tænde tåbelygterne sammen med både nær- og fjernlys. *suk*
Men så må man jo bare slukke de store pærer, når tågelygterne tændes.

<...>
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Brian

Dato : 04-11-04 19:52

Hejsa

Ivan Madsen skrev:

> Det er da pragtfuldt, at en fabriksny bil så leveres i stand til at
> tænde tåbelygterne sammen med både nær- og fjernlys. *suk*

Det er vist heller ikke et lovkrav at de skal virke på den måde automatisk ?
Mit er eftermonteret, så ligeså snart jeg tænder for nærlyset, kan jeg
ikke tænde for tågelygterne.

> Men så må man jo bare slukke de store pærer, når tågelygterne tændes.

Når du endelig har brug for tågelygterne, hjælper de store lamper alligevel
ikke meget - så det sker nok helt automatisk

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 20:03

On Thu, 4 Nov 2004 19:52:27 +0100, "Brian" <brian@nejtak.dk> wrote:

>Hejsa

>Det er vist heller ikke et lovkrav at de skal virke på den måde automatisk ?

Det er det sikkert ikke - til gengæld tror jeg nok tåbebaglygten skal
virke - det kommer den sikkert også til, når jeg kommer til 2000 km
eftersyn i næste uge. Det er bare ikke særlig smart, at der ikke lige
er lagt en ekstra funktion ind i relæet.........der er da elektronik
nok i sådan en kasse.

> [...]
>
>Når du endelig har brug for tågelygterne, hjælper de store lamper alligevel
>ikke meget - så det sker nok helt automatisk

Det er der så ingen tvivl om, at du har ret i. Til gengæld har man da
et alternativt kørelys, hvis der skulle smutte en forlygtepære
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Allan Møller

Dato : 04-11-04 20:47

Jeg har endnu ikke oplevet at tågeforlygter kan give mig et bedre lys end
nærlyset.
Udover dem som kører med tågeforlygterne tændt fordi de mener at det er
smart
er der så nogen her som bruger dem ?

Mvh. Allan

Fra : Fly Christensen

Dato : 04-11-04 20:59

On Thu, 4 Nov 2004 20:46:43 +0100, "Allan Møller" <allan@allanm.dk>
wrote:

> [...]
>nærlyset.
>Udover dem som kører med tågeforlygterne tændt fordi de mener at det er

De par gang jeg har haft brug for dem, har de ikke været monteret på de
biler jeg kørte i.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Brian

Dato : 04-11-04 21:15

Hejsa

Allan Møller skrev:

> Jeg har endnu ikke oplevet at tågeforlygter kan give mig et bedre lys
> end nærlyset.

Sådan en dag som idag hvor der har været tåget hele dagen, var de
anvendelige i morges da det var mørkt. Hvis du har nærlys på i tåge/mørke,
opstår der ligesom bare en mur. Med tågelygter (mine ihvertfald) er det
ligesom at der bliver lyst "bagom" tågen....

> Udover dem som kører med tågeforlygterne tændt fordi de mener at det
> er smart er der så nogen her som bruger dem ?

Kun som kørelys, og når de er anvendelige
Jeg kører ikke med dem tændt, modsat hvad mange ønsker at tro, for at
genere folk.

/Brian

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 04-11-04 21:53

On 11/04/2004 20:46:43 "Allan Møller" <allan@allanm.dk> wrote:

> [...]

> nærlyset. Udover dem som kører med tågeforlygterne tændt fordi de
> mener at det er smart er der så nogen her som bruger dem ?

Jeg har dem ikke monteret hverken for eller bag. Jeg har dog 2 gange
ønsket mig dem. 1 gang i så tæt tåge og mørke at jeg kun kunne se til
at køre 30-40 km/t, og 1 gang i så kraftigt regn at jeg kun kunne se den
forankørende pga hans tågebaglys - der havde det da været rart at kunne
gøre det samme for den bagvedkørende.
--
Jacob

Fra : Hajduk

Dato : 04-11-04 20:47

Det er egentlig utrolig sjældent at man skal bruge tåbebaglyset.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-11-04 21:57

On Thu, 04 Nov 2004 20:47:04 +0100, Hajduk wrote:

> Det er egentlig utrolig sjældent at man skal bruge tåbebaglyset.

Uhmm... det ved jeg nu ikke... jeg har kørt mellem Aalborg og Århus i
træls vejr (efterår/vinter) hvor det var en god ting at have tændt (og
at den foran også havde sin tændt). Jeg er netop vendt hjem fra en ferie
i USA og var ude og køre i *meget* heftigt regnvejr (på interstate) og
der var jeg da meget ked af at bilerne foran (samt min egen) ikke havde
tågebaglygter da det var meget meget svært at se ret meget mere end
50meter fremme.

/Thomas
(der er ked af at have skiftet en Chevy Trailblazer 4.2L række-6'er ud
med en Golf2 1.6L række-4'er)

Fra : Leonard

Dato : 04-11-04 20:49

Ivan Madsen <> wrote:

>Det er det sikkert ikke - til gengæld tror jeg nok tåbebaglygten skal
>virke - det kommer den sikkert også til, når jeg kommer til 2000 km
>eftersyn i næste uge.

Fra Detailforskrifterne:
Tågebaglygte må kun kunne tændes, når fjernlys-, nærlys- eller
tågeforlygter eller en kombination af disse er tændt, og skal kunne
tændes samtidigt med fjernlys-, nærlys- og tågeforlygter. Tågebaglygte
skal kunne slukkes uafhængigt af disse lygter.
Når tågebaglygte er tændt, må betjening af skiftekontakt for
nærlys/fjernlys ikke bevirke, at den slukker. Tågebaglygte kan
fortsætte med at være tændt sammen med positionslygterne, indtil disse
slukkes, forudsat at tågebaglygten forbliver slukket, indtil dens
betjeningskontakt aktiveres igen.

Så det er ikke meget automatik der må sættes på der.

--
Leonard

Fra : Claus Fabritius

Dato : 05-11-04 15:44

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist heller ikke et lovkrav at de skal virke på den måde automatisk
?
> Mit er eftermonteret, så ligeså snart jeg tænder for nærlyset, kan jeg
> ikke tænde for tågelygterne.

Hvad går du så når det er tåget om aftenen?
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Brian

Dato : 05-11-04 19:29

Hejsa

Claus Fabritius skrev:

> Hvad går du så når det er tåget om aftenen?

Hvis det er rigtigt tåget, kan jeg som skrevet andetsteds ikke se en skid i
mørke
med nærlyset tændt, så der tænder jeg for kørelyset.
Hvis der bare er lettåget, har tågelygterne intet formål.

Det er jo nok ikke lovligt at slukke nærlyset efter solen er gået i seng,
men
jeg prioriterer det nu højere at jeg kan se noget, fremfor en bøde for
at jeg kører uden nærlyset tændt.

/Brian