fakturanummer, ubrudt række, hvordan med "~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 03-11-04 18:19

Hej,

Jeg kom til at tænke på hvordan man harmoniserer reglen om at
fakturanumre skal være fortløbende i en ubrudt række, med brugen af fx.
"Regninger 2x50 blade" fra Grafisk forlag?
Rækken er ubrudt, til man har udskrevet 50 regninger, og må købe en ny
blok, men chancen for at de næste 50 regninger ligger lige efter de
første 50, hvad angår nummeret den er noget nær 0. Er det et problem?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 03-11-04 20:17

Petersen_Michael wrote:
> [...]
> blok, men chancen for at de næste 50 regninger ligger lige efter de
> første 50, hvad angår nummeret den er noget nær 0. Er det et problem?

Det har været fremme før her i gruppen, og konklusionen var at der
fakturanumrene blot skal være sammenhængende i grupper. Altså nr 1-50 i to
omgange med fx 90 dages mellemrum skulle være ok.

Jørn Rasmussen
http://www.farman.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-11-04 22:02

Jørn Rasmussen wrote:

> Det har været fremme før her i gruppen, og konklusionen var at der
> fakturanumrene blot skal være sammenhængende i grupper. Altså nr 1-50 i to
> omgange med fx 90 dages mellemrum skulle være ok.

Som jeg husker det, må man gerne have f.eks. én nummerserie til
web-shoppen og én til den fysiske butik - eller én serie til hver
sælger, hvis de har hver sin faktura-blok med sig.

Men er der ikke noget med, at man _ikke_ må starte forfra omkring
årsskiftet?

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 03-11-04 21:59

In news:418945e1$0$33744$14726298@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> Som jeg husker det, må man gerne have f.eks. én nummerserie til
> web-shoppen og én til den fysiske butik - eller én serie til hver
> sælger, hvis de har hver sin faktura-blok med sig.

Ok, det kunne være rart med en form for dokumentation.

> Men er der ikke noget med, at man _ikke_ må starte forfra omkring
> årsskiftet?

Forfra? SVJV benytter man _aldrig_ det samme faktura nummer 2x ?!?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-11-04 22:08

Petersen_Michael wrote:

> Forfra? SVJV benytter man _aldrig_ det samme faktura nummer 2x ?!?

Jeg har flere gange set 2004-001, 2004-002 o.s.v. og så starter næste
år med 2005-001.

Men den skulle ikke være tilladt. Jeg husker ikke kilden - derfor var
det formuleret som et spørgsmål.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 23:16

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> [...]
næste
> år med 2005-001.
>
> Men den skulle ikke være tilladt. Jeg husker ikke kilden - derfor

Jeg anvender det system du beskriver og en statsautoriseret revisor
bekræftede igår, at det er OK.

hilsen
Uffe

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-11-04 23:57

Uffe Kousgaard wrote:

> Jeg anvender det system du beskriver og en statsautoriseret revisor
> bekræftede igår, at det er OK.

Det er også ok jvf. http://www.startguiden.dk/svar_regnskab/49196/15/0

Lovgivningsmæssigt kan jeg også kun finde momslovens § 40, som nævner
"én eller flere fortløbende serier", men der kan selvfølgelig være andre
regler, som spiller ind.

Det er dog tidligere set, et en udbredt praksis faktisk ikke er lovlig...

Fra : KHJ

Dato : 04-11-04 00:33

Uffe Kousgaard wrote:
> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> Jeg anvender det system du beskriver og en statsautoriseret revisor
> [...]

Det er vel (ja, det er det) et fortolkningsspørgsmål. Fakturaer skal være
nummereret i en ubrudt serie. En serie starter med laveste nr. og slutter
med højeste nr. Der er ingen grænser for, hvor mange serier man kan have.

Anvendes en fakturabog eller -blok, skal der vist være endten en nummeret
kopi eller en tallon, således at det ad den vej kan bekræftes, at serien er
ubrudt. De tomme bøger eller blokke gemmes på lige fod med fakturakopier i
nummerrækkefølge udskrevet fra et regnsskabsprogram.

Inden PC'ernes indtog hvor man fakturerede manuelt, skulle man have trykte
fakturaer med fortrykt fakturanr., og kvajede man en faktura, skulle den
behørigt (og næsten i vidners påsyn) annulleres og arkiveres sammen med den
mappe med fakturakopier i nummerorden.

Sjovt nok var der ikke de samme krav til eksportfakturaer med hensyn til
nummerering.

Ved PC'ernes og dertil lavede regnskabssystemer var det lige før, at
toldvæsenet fastholdt kravet om fakturaer med fortløbende og ubrudt
nummerserie, men heldigvis gik der ikke lang tid, inden de fandt ud af, at
det jo altid kunne checkes i den bagved liggende bogføringsjournal.

Alt det postyr for at toldvæsenet ved kontrolbesøg kunne konstatere, at i
det mindste nummerserien(erne) var ubrudte. Jeg har i øvrigt aldrig oplevet
et kontrolbesøg.

Nå, der er løbet meget vand i stranden siden - så meget vand, at nogle af
fakturanumrerne måske er blevet lidt "udviskede".
KHJ