Visual Basic 6 kontra Visual Basic .Net
Fra : Bent Dalby

Dato : 03-11-04 19:46

Hej. Kan nogen her fortælle mig forskellen på Visual Basic 6.0 og
Visual Basic .Net? Jeg vil gerne til at programmere i visual basic,
men er ikke klar over, om de ovennævnte programmer er de samme. Hvis
de ikke er de samme, hvor køber man så Visual Basic 6.0 (eller nyere)?
Jeg har spurgt i andre grupper men ikke fået svar. Bent

Fra : Harald Staff

Dato : 03-11-04 21:54

Hei Bent

Nei, de er ikke det samme.

VB6 er siste versjon av "classic Visual Basic". Det selges ikke lenger av
Microsoft, du må lete etter et restopplag eller på bruktmarkedet. VB6 holdes
i live av utallige av oss som fremdeles bruker det (det var verdens mest
anvendte for et år tilbake), samt av Microsoft Office, som anvender det som
makrosprog. VB6 er måske det sprog som kompilerer de langsomste programmer.
Med vår tids prosessorhastigheter betyr det dog minimalt.

VB.Net er et nytt, "visual basic-lignende" sprog. Det har objekter for
nærmest allting, og editoren er fantastisk å arbeide i. Den integrerer
utmerket mot C# (et annet nytt, javalignende sprog) og mot servere og andre
større tingester. VB.Net og C# presterer teoretisk samme ydelse -forskjeller
oppstår kun i forskjellig programmeringsmetodikk; mer person- enn
sprogavhengig altså.

Så mine 0.02; skal du begynne nå og ikke har et hovedsprog du behersker
godt, så velg .Net. Skal du arbeide med Office som hovedobjekt så er der
fordeler og ulemper med begge valg, jeg ville allikevel helle mot VB6. Og er
du riktig blank i sprogene så vurder C# som hovedsprog istedet, da vil Java
falle deg enkelt som annetsprog.

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-11-04 22:39

"Harald Staff" wrote

> VB6 holdes i live av utallige av oss som fremdeles bruker det (det var
> verdens mest anvendte for et år tilbake), samt av Microsoft Office, som
> anvender det som makrosprog.

VB6 og VBA (Visual Basic for Applications) er vel egentlig ikke
sammenlignelige selvom de syntaxmæssigt er ens
VBA kører som fortolket kode i modsætning til VB6 der er kompileret

Tager man VBA med under VB6 så burde VBScript vel egentlig med i samme
åndedrag
VBScript fungerer i webapplikationer og sammen med fx Windows Scripting Host
VBScript fungerer også sammen med IE til scriptafvikling på klientsiden på
samme måde som JavaScript
Både VBA og VBScript kan integreres i tredjepartsprodukter (af producenten)
som scriptsprog til egenudviklet udvidelser af standardprogrammel

Fx Vision der senere blev købt af MS havde/har VBA integreret som
scriptsprog

- Peter

Fra : Harald Staff

Dato : 04-11-04 10:14

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i melding
> "Harald Staff" wrote

> VB6 og VBA (Visual Basic for Applications) er vel egentlig ikke
> sammenlignelige selvom de syntaxmæssigt er ens
> VBA kører som fortolket kode i modsætning til VB6 der er kompileret

Vel; det ER samme sprog, ikke kun samme syntax. Man skal skille mellom
sprog, objekter og programmeringsmiljø. Det er riktigere å si at VBA er VB6
kjørt i designtime via en tolk, VBA-miljøet tilbyr heller ingen kompilator.
(Dermed skal brukeren f.eks. ha designtime lisenser for alle benyttede
OCX'er og DLL'er, i motsetning til ved kompileret kode).

Beste hilsen Harald

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-04 11:17

"Harald Staff" wrote

> Vel; det ER samme sprog, ikke kun samme syntax.

VBA er et subset af VB (næsten identisik)
VBScript er et subset af VB (flere forskelle)

Hvis det virkelig er samme sprog, så burde det vel være ligetil at importere
en VB form ind i et VBA projekt?

fx
http://www.theopensourcery.com/vb11tut.htm
http://www.theopensourcery.com/vb12tut.htm

- Peter

Fra : Harald Staff

Dato : 04-11-04 11:48

> [...]
> VBScript er et subset af VB (flere forskelle)
>
> Hvis det virkelig er samme sprog, så burde det vel være ligetil at

En VBform og dets komponenter er objekter, ikke sprog-komponenter. Og det er
VBA /Editoren/ som ikke forstår en VB6 frm-fil. Men dette er så teoretisk
og uviktig at jeg foreslår vi avslutter her.

Harald

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-04 12:28

"Harald Staff" wrote

> En VBform og dets komponenter er objekter, ikke sprog-komponenter. Og det
> er
> VBA /Editoren/ som ikke forstår en VB6 frm-fil.

Ja frm filen skal oversættes til noget VBA eller retter host-programmet
forstår

Fra : preben nielsen

Dato : 04-11-04 18:58

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis det virkelig er samme sprog, så burde det vel være ligetil
> at importere en VB form ind i et VBA projekt?

Forms har intet med "sproget" at gøre.

Det er heller ikke korrekt når Harald siger, at syntaksen er
forskellig - syntaksen er 100% ens. At der er forskelle på de
tilgængelige objekter, klasser etc. har intet med "sproget" at
gøre. Så vidt jeg ved er VB og VBA også semantisk ens.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Harald Staff

Dato : 04-11-04 21:11

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i melding

> Det er heller ikke korrekt når Harald siger, at syntaksen er
> forskellig - syntaksen er 100% ens.

Jeg tror ikke jeg sa at syntaks er forskjellig, Preben, for det er den
absolutt ikke. Misforståelsen skyldes i så fall at dansk og norsk syntaks
kan avvike en smule i nyansene

Beste hilsen Harald

Fra : preben nielsen

Dato : 05-11-04 17:10

"Harald Staff" <innocent@enron.invalid> skrev i en meddelelse
> "preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i melding

> Jeg tror ikke jeg sa at syntaks er forskjellig, Preben

Nej, det gjorde du ikke. Det var en læsefejl fra min side.
Undskyld.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Bent Dalby

Dato : 04-11-04 20:05

"Harald Staff" <innocent@enron.invalid> wrote in message news:<Azbid.5300$Km6.140675@news4.e.nsc.no>...
> [...]
> større tingester. VB.Net og C# presterer teoretisk samme ydelse -forskjeller
> oppstår kun i forskjellig programmeringsmetodikk; mer person- enn

Mange tak for svaret. Det er lidt nedslående, at programmet er udgået,
da jeg meget gerne vil i gang med det; men som du siger, må jeg
forsøge på brugtmarkedet, hvor jeg så end finder det. Igen - tak for
svaret!
M.v.h. Bent

Fra : terje

Dato : 04-11-04 22:16

Bent Dalby wrote:
> [...]
> da jeg meget gerne vil i gang med det; men som du siger, må jeg
> forsøge på brugtmarkedet, hvor jeg så end finder det. Igen - tak for

Det var dessverre dårlige "råd" du fikk, en meta diskusjon om forholdet
mellom VB og VBA
Jeg er enig med Staff: Den som starter med Visual Basic i dag bør glemme
"Classic VB". Og det er helvetes synd. Jeg har holdt på med VB i 3 - 4
år, og har lært meg å elske dette språket som er så enkelt og så utrolig
produktivt. Det er (var?) verdens mest utbredte programmeringsspråk, og
så bestemmer Micro$oft seg for å dolke alle i ryggen ved ikke å
videreføre VB. Det oppleves som et svik. Mange av "guruene" innenfor
Classic VB vil mene at man ikke får gjort så mye mer med VB.net enn man
gjør med VB, så hvorfor ikke da videreføre VB? Slik kunne alle de
millioner? av mennesker som har lært seg VB dra nytte av den
investeringen de har gjort i tid og penger, og alle de millioner av små
kontor applikasjoner f. eks. ville fortsatt hatt en trygg framtid.

Dersom du velger VB.net så vil du kanskje om 20 år oppdage at Micro$oft
velger å avvikle VB.net, for da kommer de kanskje med en helt ny
plattform som de vil at du skal kjøpe? Mange vil hevde at dette er
urealistisk, men jeg mener Micro$oft med VB selv har bevist at dette er
en mulig framtid.

terje

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-04 23:02

"terje" wrote

> Dersom du velger VB.net så vil du kanskje om 20 år oppdage at Micro$oft
> velger å avvikle VB.net, for da kommer de kanskje med en helt ny plattform
> som de vil at du skal kjøpe?

Der går nok ikke 20 år
Men hvad skal man så gøre?
Undlade at programmere og vælge en anden beskæftigelse?

Turbo Pascal har været igennem et lign forløb
Og hvor står Delphi i dag?

Alle de timer jeg har brugt på wordbasic er ligeledes smidt ned i kloakken
Det er imho aldrig helt spildt

MS kunne have valgt at satse videre på VB opgradere sproget til 64bit
verdenen og set sig overhalet indenom af andre sprog og i øvrigt lide samme
skæbne som Borland

Ja overgangen fra VB til .NET er lang, sej og træls
Men man kan immervæk lave nogle ting som man ikke kan lave dem i VB

Om føje år så lander OOP sikkert på et skær og lider skibbrud til fordel for
nye ting
That's life

- Peter

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-11-04 22:29

Bent Dalby skrev:
> Hej. Kan nogen her fortælle mig forskellen på Visual Basic 6.0 og
> Visual Basic .Net?

Jeg fandt lige en artikel om emnet:
http://www.developer.com/net/vb/article.php/10926_3422891_1

-------