OS X Server og Linux kommandoer
Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-11-04 22:16

Jeg går med planer om at skulle sætte en OS X Server op til bl.a. at køre
noget webhosting. Ham, der skal vedligeholde tingene til daglig er ikke
mac-mand, og er derfor interesseret i, hvordan den kan fjernadminstreres.

Vi har snakket om SSH, og så spørger han, om kommandoerne til OS X er de
samme som til Debian/Linux, som han kender. Fx sådan noget som
filhåndtering, håndtering af rettigheder og genstart af services. Er det de
samme kommandoer? Findes der ting, der ikke kan håndteres gennem
terminalen/SSH?

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 03-11-04 22:56

Kristian Storgaard wrote:
> [...]
> filhåndtering, håndtering af rettigheder og genstart af services. Er det de
> samme kommandoer? Findes der ting, der ikke kan håndteres gennem

Et unuanceret svar: Ja. Det er næsten det samme.

ssh-forbindelse til en OSX server foregår på nøjagtig samme måde som til
enhver anden *NIX-maskine. Man skal blot huske at åbne firewallen.
Default-shell er bash (som i Debian). Brugerrettigheder foregår på samme
måde.

Filstrukturen er derimod en del anderledes. Store softwarepakker
befinder sig for eksempel i hovedregelen i kataloget "Applications".
Brugernes kataloger ligger i "/Users/" mod Linux's "/home/". For blot at
nævne et par umiddelbare forskelle.

En række services kan startes/håndteres på samme måde som i Debian
(runlevel-scripts) men man har samtidig også mulighed for GUI til
konfiguration af services.

Så er der spørgsmålet om man kan eksportere Mac OSX's display til for
eksempel en remote Linux-maskine. Ikke på samme måde da Mac OSX ikke
primært bruger xklienter.

Sidst er der spørgsmålet om root. root-kontoen på Mac OSX er ikke fra
starten af slået til, men det kan lade sig gøre. Jeg husker ikke præcist
hvordan men søg på <www.macosxhints.com>.

--Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-11-04 23:14

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@remove_this_mail.dk> wrote:

> [...]

> samme som til Debian/Linux, som han kender. Fx sådan noget som
> filhåndtering, håndtering af rettigheder og genstart af services. Er det de

I store træk, ja. Forskellene er ikke støøre end eks forskellenen på
Linux, FreeBSD, Sun, AIX osv. skulle en komando adskille sig kan han i
de fleste tilfælde klare sig med man siderne. Ellers kan du anbefale
ham følgende læsning:

Mac OS X Server sitet: <http://afp548.com>
Mac OS X sitet: <http://macosxhints.com>

Jeg vil tro at han kan finde 99.9% af de informationer han får brug
for der.

> Findes der ting, der ikke kan håndteres gennem terminalen/SSH?

mht serverdrift: nej, tværtimod kommer man nok ikke uden om terminalen
med mindre man kan benytte OSX's standartopsætning.