Re: Skvalderkål - verdens bedste kur !
Fra : R.N.

Dato : 16-05-01 14:06

I mine forældres have var der mange bede fyldte med forårsløg af mange
slags.
Det betød at man ikke så nemt kunne hakke i bedene, så da der begyndte
at komme skvalderkål, fandt jeg ud af, hvordan man kunne fjerne dem
og samtidig gavne bedene.

Når det havde regnet, så jorden var godt fugtig tog jeg dagen efter
en flad pude og lagde ind i en plasticpose, så jeg kunne lægge
mig på knæ på puden, og så tog jeg fat med en lille plantegaffel,
som jeg brugte til at stille ned på siden af skvalderkålen og
løsne jorden ved at vippe lidt. Herefter kunne man forsigtigt
begynde at trække planterne op med rod og passe på ikke
at knække roden.
Når man passede på som en smed, kunne man se, hvordan en stor
rod ofte fortsatte hen til naboplanten, så kom den også op med
alle sine rødder og nye planteskud. Det gjaldt om at få så mange
planter op som muligt samlet. For så var hele deres rodnet jo væk.

Kunne man sådan kravle langs siden af bedene og rense dem for
skvalderkål, blev der jo samtidig så fantastisk fint mellem chrochus,
dorthealiljer, tulipaner og hele molevitten, og så kom der ikke
flere skvalderkål de næste par år.

Besværligt - tjah, men også besværet værd!

elena@io.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-05-01 15:57

Det er faktisk ikke løgn, den bedste metode jeg kender er tålmodighed.
Husk at faa hele roden med op, osse alle de små stumper.

"R.N." wrote:

> I mine forældres have var der mange bede fyldte med forårsløg af mange
> slags.
> flere skvalderkål de næste par år.
>
> Besværligt - tjah, men også besværet værd!

Ikke besværligt men omhyggeligt.

Mvh
Roberto