Sælgers oplysningspligt
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 03-11-04 08:59

Jeg har for kort tid siden købt en elektronikdims.
Pågældende elektronikdims kan funktionsmæssigt både anbringes indendørs
og/eller udendørs, men den medfølgende brugsanvisning angiver ikke om den kun
er til indendørs- eller udendørsbrug (eller begge dele).
Jeg har derfor forespurgt på kapslingsklassen af dimsen (i.h.t. IEC 60529).
Men nu er det jo sådan at ikke alle producenter angiver kapslingsklassen, og
derfor er det selvfølgelig svært for sælger at oplyse denne. Han er dog meget
venlig og vil undersøge om den kan bruges udendørs også, så der er som sådan
ikke noget problem i den retning.
Men jeg kom til at tænke på en ting.

I købeloven står der:
§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Men for nørder som mig kan man jo altid finde på mærkelige spørgsmål at stille
(som f.eks. kapslingsklassen i stedet for bare at spørge om den kan bruges
udendørs). Så derfor:
Er forretningen forpligtiget til at svare på mine mærklige spørgsmål inden jeg
køber dimsen? (det mener jeg så umiddelbart ikke)
Er forretningen forpligtiget til at svare på mine mærkelige spørgsmål efter
jeg har købt dimsen? (det tror jeg faktisk)

Og hvis svaret på det sidste er ja: Hvor går grænsen?

Nu er dimsen en GPS-modtager og jeg spurgte også om den anvendte både C/A-kode
_og_ P-kode (to typer af kodningssystemer der anvendes inden for GPS), men
sælger havde hverken hørt om det ene eller det andet...
Er der en grænse for hvor teknisk man kan blive?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Six parties - six death guys"
-- Jennifer Esposito as Stacey Paterno in 'Spin City'

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-11-04 17:09

Scripsit Henrik Bøgh <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk>

> Er forretningen forpligtiget til at svare på mine mærklige spørgsmål
> inden jeg køber dimsen? (det mener jeg så umiddelbart ikke)

Det kan jeg ikke se at den skulle være. Du er jo frit stillet til
at lade være med at købe, hvis du ikke får oplysninger der overbeviser
dig om at den er anvendelig til dit formål.

> Er forretningen forpligtiget til at svare på mine mærkelige spørgsmål efter
> jeg har købt dimsen? (det tror jeg faktisk)

Det kan jeg stadig ikke se at den skulle være. Du skal "have de
fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring
og vedligeholdelse af salgsgenstanden", men jeg kan ikke se at sælger
er forpligtet til at kunne give disse oplysninger i et højere teknisk
detaljeringsniveau end en almindelig forbruger kan forventes at have
brug for.

> Nu er dimsen en GPS-modtager

I så fald vil jeg umiddelbart mene at den for at "være egnet til
formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis anvendes
til" bør kunne tåle at anvendes udendørs.

> og jeg spurgte også om den anvendte både C/A-kode _og_ P-kode (to
> typer af kodningssystemer der anvendes inden for GPS), men sælger
> havde hverken hørt om det ene eller det andet...

Som ovenfor.

--
Henning Makholm "We can hope that this serious deficiency will be
remedied in the final version of BibTeX, 1.0, which is

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 03-11-04 21:00

> [...]
> er forpligtet til at kunne give disse oplysninger i et højere teknisk
> detaljeringsniveau end en almindelig forbruger kan forventes at have

Det kan jo diskutteres jf. f.eks. 75a stk.2nr3.

[...]

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden

1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig
grund til at forvente,

2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type
sædvanligvis anvendes til,

3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket
køberens forventning herom, og

4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har
forelagt køberen ved købets indgåelse.

PH

Fra : BJ

Dato : 03-11-04 17:18

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har derfor forespurgt på kapslingsklassen af dimsen (i.h.t. IEC
> 60529).

Skulle gsm-dimsen efter din mening evt. være IP 65 eller ..?

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 03-11-04 17:21

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Skulle gsm-dimsen efter din mening evt. være IP 65 eller ..?

Trykfejl : GPS-dimsen...

Bjørn Jørvad