Våbenloven - slagvåben
Fra : Martin B

Dato : 03-11-04 00:25

Hejsa,

Jeg har et spørgsmål ang. våbenloven. Hvornår bliver noget betegnet som
slagvåben.

Fx.

En bil på nørrebrogade bliver stoppet af politiet.
På bilens bagsæde ser betjenten et baseballbat.

Er det er slagvåben?

Hvad hvis føreren siger han lige har været ude at spille baseball?

Hvad nu hvis klokken er 03 om natten?

Eller fx.

En bil bliver stoppet og under førersædet befinder der sig et 40 cm.
langt jernrør.

Er det et slagvåben?

Min spørgsmål går altså på hvornår noget bliver defineret som et
slagvåben, og hvem der i første omgang træffer afgørelse om hvorvidt det
er et slagvåben så det må beslaglægges, eller ej.

Mvh

Martin

Fra : James Bush

Dato : 03-11-04 09:52

"Martin B" <youwish@dreamon.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> slagvåben, og hvem der i første omgang træffer afgørelse om hvorvidt det
> er et slagvåben så det må beslaglægges, eller ej.

Kig på dette link Martin.
http://216.239.59.104/search?q=cache:Aw1wp9DGSKMJ:www.rigsadvokaten.dk/RA_inform2004/RA_info_24.pdf+v%C3%A5benloven+slagv%C3%A5ben&hl=da

Fra : H.S.

Dato : 03-11-04 10:46

> [...]
>
> Fx.
>
> En bil på nørrebrogade bliver stoppet af politiet.
> På bilens bagsæde ser betjenten et baseballbat.

Ja, og jeg mener at have at en ishockey stav også går som værende et
slagvåben.

> Hvad hvis føreren siger han lige har været ude at spille baseball?
Så har vedkommende en lovlig forklaring på, hvorfor han kører rundt med et
'slagvåben' i bilen. Og så er den jo go' fin.

> Hvad nu hvis klokken er 03 om natten?
Det er ligegyldig hvilket tidspunkt han har spillet baseball på, bare han
kan bevise det, hvis politiet kræver det.
Kan han ikke bevise at han spiller baseball, kan han idømmes en bøde for
ulovlig våbenbesidelse.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-11-04 11:39

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev:

> Det er ligegyldig hvilket tidspunkt han har spillet baseball på,
> bare han kan bevise det, hvis politiet kræver det.
> Kan han ikke bevise at han spiller baseball, kan han idømmes en
> bøde for ulovlig våbenbesidelse.

Er der omvendt bevisbyrde for overtrædelser af Våbenloven?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : JSM

Dato : 03-11-04 10:45

"Martin B" <youwish@dreamon.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Jeg har et spørgsmål ang. våbenloven. Hvornår bliver noget betegnet som
> slagvåben.

Svjv. kommer det an på en konkret vurdering af den enkelte situation og om
den pågældende kan på-/bevise at der er en legitim grund til at rende rundt
med den pågældende genstand på det pågældende tidspunkt.

> [...]
>
> Er det er slagvåben?
>
> Hvad hvis føreren siger han lige har været ude at spille baseball?

Hvis den pågældende vitterligt er baseball-spiller og der vitterligt har
fundet en kamp sted som han har deltaget i, og man i øvrigt vurderer at den
pågældende ikke har planer om at anvende det som våben, så vil man
formentlig ikke vurdere det som et slagvåben. Hvis det er en rockertype som
har en stak forfaldne gældsbreve med tilhørende adresseliste liggende så kan
man godt forestille sig at myndighederne vil vurdere det anderledes.

> Eller fx.
>
> En bil bliver stoppet og under førersædet befinder der sig et 40 cm.
> langt jernrør.
>
> Er det et slagvåben?

Igen vil det komme an på en vurdering af den konkrete situation. Hvis der er
en fornuftig grund til at man kører rundt med det f.eks. hvis du er
blikkenslager og har været ude ved en kunde, er der jo ikke noget underligt
i det. Min fætter kørte taxa for nogle år siden. I bunden af bilen ved siden
af sædet havde han en stor topnøgle liggende. En dag blev han stoppet af en
betjent som fik øje på den. Min fætter hævdede, at den blot var et stykke
værktøj til at foretage evt. reparationer på bilen og skam slet ikke
tiltænkt som et potentielt slagvåben til forsvar hvis han skulle blive udsat
for et af de overfald som mange af hans kolleger dengang var udsat for. Her
vurderede betjenten (helt korrekt i øvrigt) at det ikke passede og bad han
flytte den om i bilens bagagerum hvis han ikke ville have den konfiskeret og
en anklage for ulovlig våbenbesiddelse smidt efter sig. Så udskiftede han
den med en fyldt ½liters vandflaske hvilket ingen sagde noget til.

> Min spørgsmål går altså på hvornår noget bliver defineret som et
> slagvåben, og hvem der i første omgang træffer afgørelse om hvorvidt det
> er et slagvåben så det må beslaglægges, eller ej.

Om noget er et slagvåben kommer som sagt an på en vurdering af den enkelte
situation. Alt kan jo i princippet bruges som slagvåben. Hvis jeg kommer
jagtende efter dig ned ad gaden med en rive højt hævet over hovedet vil de
færreste nok tro på at jeg bare vil give dig et par havefif. Men derfor er
det jo ikke ulovligt at jeg river min indkørsel mens du går forbi ude på
gaden. I første omgang er det politiet som vurderer situationen og evt.
konfiskerer de(n) genstand(e) som de mener er ulovlige eller tænkes anvendt
på en ulovlig måde. Deres afgørelse kan du så siden få efterprøvet ved en
domstol.

mvh
Jesper

Fra : Martin B

Dato : 03-11-04 11:13

JSM wrote:

> [...]
> på en ulovlig måde. Deres afgørelse kan du så siden få efterprøvet ved en

Tak for alle svarene. Det var lidt som jeg regnede med, men der er
stadig tilfælde hvor det kan være svært at definere om det er et
slagvåben eller ej. Fx. med en ratlås udformet som et bat..Se fx. :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=335624607&n=1199145606&pn=1222814518
Jeg vil jo mene at det er et oplagt slagvåben. Men her kan man jo ikke
gå ind og se på hvornår det befinder sig i bilen. Da man vel altid har
ret til at have en ratlås i sin bil?

Så vil det fx. altid være lovligt at have i bilen? (med mindre man
selvfølgelig har slået nogen med det)

Mvh

Martin