løn for udført arbejde!
Fra : Thim Jørgensen

Dato : 02-11-04 22:51

Kan en arbejdsgiver vælge at se bort for udførte arbejdstimer fordi en
timeseddel ikke er udfyldt korrekt / ikke udfyldt inden næste lønperiode?

Vi taler her om at arbejdsgiver kan vælge helt at se bort fra timerne dvs.
ikke blot overføre dem til næste lønperiode!

Arbejdstager er under funktionærloven og de nævnte timer står på et
udleveret vagtskema.

Jeg har diskuteret det med min arbejdsgiver og mener klart nej! men kan ikke
finde hjemmel for det i fkt. loven eller andre!!

En der kan henvise til retspraksis eller lign.?

På forhånd tak

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-11-04 23:31

"Thim Jørgensen" wrote:

> Kan en arbejdsgiver vælge at se bort for udførte arbejdstimer fordi en
> timeseddel ikke er udfyldt korrekt / ikke udfyldt inden næste lønperiode?

Nej!

Man skal have løn for de timer der er blevet arbejdet.

Timesedlers udfyldning er en praktisk foranstaltning, som for flowet i
virksomheden gerne skal udfyldes til bestemte tider og på bestemte
måder.
Er man (arbejdstager og arbejdsgiver) enige om, at der er blevet
arbejdet på det tidsrum*, som man ikke har udfyldt timesedler for. Så
skal man naturligvis have løn for det. Arbejdsgiveren har jo fået
arbejdstimerne.

*: man har faktureret en kunde for nogen timer eller noget i den stil.

> [...]
> ikke blot overføre dem til næste lønperiode!
>
> Arbejdstager er under funktionærloven og de nævnte timer står på et

Og arbejdstageren har naturligvis overholdt de tider.

> Jeg har diskuteret det med min arbejdsgiver og mener klart nej! men kan ikke
> finde hjemmel for det i fkt. loven eller andre!!
>
> En der kan henvise til retspraksis eller lign.?

Selvfølgelig skal du have løn for de timer du har arbejdet!

Måske kan nogen af de skrappe herinde fortælle om jeg har ret i
følgende:

Lønkrav går under det som hedder /simple krav/ og der er 5 års
forældelsesfrist på sådanne krav.
Dvs. man kan faktisk gøre krav på manglende løn i 5 år.

mvh

Carsten Riis

Fra : Thim Jørgensen

Dato : 03-11-04 00:22

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Nej!

snip (en masse fornuftig argumentation)

Dette var også nogenlunde den argumentation jeg gav ham! (Din er dog noget
mere detaljeret!).. Han eftergiver selvf. også mine timer, men var noget i
tvivl om jeg havde krav på det! hvorefter jeg henviste til retspraksis! men
jeg kan ikke finde noget i min gamle erhvervsretlig materialesamling fra
1999! og jeg overbeviser ham næppe med at henvise til sund fornuft!

Det gad jeg også godt vide