/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Er modificeret knallert = culpøst i evt uh~
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 02-11-04 18:52

Jeg har søgt på nettet, og ikke fundet noget konkret, udover
nogle løse vendinger der siger, at det ikke er ansvarspåfragende
i sig selv at køre rundt på en knallert der er modificeret til
at kunne køre for hurtigt, heller ikke i forbindelse med et uheld,
såfremt man på daværende tidspunkt har kørt lovligt. Er der i denne
sammenhæng forskel på en knallert 30 og en knallert 45 ?

Har også hørt at en knallert 30 der er modificeret til at køre
for hurtigt principielt enten kan anses som en knallert 45 der
ikke er indregistreret, eller som en ikke indregistreret
motorcykel man kører på uden kørekort. Er dette korrekt ?

Der er meget lidt konkret info om sådanne ting.

Og så lige tillægsspørgsmålet. Er der vedtaget en lov der i
snarlig fremtid påbyder nummerplader til knallert 30 ? Eller er
det stadig kun politiets ønsketænkning ?

--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

 
 
blue (02-11-2004)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 02-11-04 22:09

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
meddelelse news:slrncofiae.qr.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local:

> Har også hørt at en knallert 30 der er modificeret til at køre
> for hurtigt principielt enten kan anses som en knallert 45 der
> ikke er indregistreret, eller som en ikke indregistreret
> motorcykel man kører på uden kørekort. Er dette korrekt ?

Nej - en ikke-registreringspligtig knallert bliver ikke til hverken en
registreringspligtig knallert eller en motorcykel blot fordi, der er
foretaget konstruktive ændringer.

For at der kan være tale om en registreringspligtig knallert eller en
motorcykel skal de være registreret som sådanne.



Thomas Seehausen (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Seehausen


Dato : 03-11-04 08:17

Med hensyn til nummerplader til på knallert 30'er synes jeg at have læst at
det diskuteres i EU for tiden og det forventes vedtaget så det kommer jo nok
til Danmark på et tidspunkt

"blue" <dont@try.it> skrev i en meddelelse
news:4187f760$0$86915$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> meddelelse news:slrncofiae.qr.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local:
>
> > Har også hørt at en knallert 30 der er modificeret til at køre
> > for hurtigt principielt enten kan anses som en knallert 45 der
> > ikke er indregistreret, eller som en ikke indregistreret
> > motorcykel man kører på uden kørekort. Er dette korrekt ?
>
> Nej - en ikke-registreringspligtig knallert bliver ikke til hverken en
> registreringspligtig knallert eller en motorcykel blot fordi, der er
> foretaget konstruktive ændringer.
>
> For at der kan være tale om en registreringspligtig knallert eller en
> motorcykel skal de være registreret som sådanne.
>
>



Thomas Buus Andersen (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 02-11-04 22:29

En modifiseret knallert kan højest blive til et "ikke typegodkendt" køretøj
!!!

MC eller 45'er bliver det aldrig..

Thomas



Povl H. Pedersen (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 02-11-04 22:41

In article <4187fc03$0$22704$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Thomas Buus Andersen wrote:
> En modifiseret knallert kan højest blive til et "ikke typegodkendt" køretøj
> !!!
>
> MC eller 45'er bliver det aldrig..

Ok - det besvarer det spørgsmål. Så er der kun emnelinien tilbage.

Forskellen på en Knallert 45 og en Knallert 30 er alene de
begrænsninger der er lavet på dem. Det er således teoretisk
trivielt i praksis at konvertere mellem de 2 typer. Og knallerten
som importøren får den hjem er sandsynligvis en motorcykel indtil
den modificeret til en knallert 30 eller knallert 45.

--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

Ukendt (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-11-04 23:10

Povl H. Pedersen wrote:

> Ok - det besvarer det spørgsmål. Så er der kun emnelinien tilbage.

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet: I hvilken sammenhæng mener du culpøst? Er
det i forbindelse med et evt. senere erstatningskrav (det retsområde, hvor
man vanligt anvender culpavurdering)? Som fører af et motorkøretøj er en
knallertfører objektivt ansvarlig jf. Færdselslovens § 101, stk. 1....
Ansvarsgrundlaget er således ikke et culpa-ansvar.

Det er svært at give et konkret svar på dit meget generelle spørgsmål. Er
det som skadelidt? Eller som skadevolder?

Mvh
Kevin Edelvang



Povl H. Pedersen (03-11-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 03-11-04 00:44

In article <418805c7$0$33734$14726298@news.sunsite.dk>, Kevin Edelvang wrote:
> Povl H. Pedersen wrote:
>
>> Ok - det besvarer det spørgsmål. Så er der kun emnelinien tilbage.
>
> Jeg forstår ikke helt spørgsmålet: I hvilken sammenhæng mener du culpøst? Er
> det i forbindelse med et evt. senere erstatningskrav (det retsområde, hvor
> man vanligt anvender culpavurdering)? Som fører af et motorkøretøj er en
> knallertfører objektivt ansvarlig jf. Færdselslovens § 101, stk. 1....
> Ansvarsgrundlaget er således ikke et culpa-ansvar.
>
> Det er svært at give et konkret svar på dit meget generelle spørgsmål. Er
> det som skadelidt? Eller som skadevolder?
>
> Mvh
> Kevin Edelvang
>
>


--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

anders majland (03-11-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 03-11-04 22:21

> Forskellen på en Knallert 45 og en Knallert 30 er alene de
> begrænsninger der er lavet på dem. Det er således teoretisk
> trivielt i praksis at konvertere mellem de 2 typer.

Der er sikkert undtagelser, men for de større mærker er det forskelige
serier (stelnummer serier) for de forskellige typegodkendte maskiner.

Det hjælper så ikke meget at man på 1/2 time kan konvertere en ikke
registreringspligtig knallert til en registreringspligtig eller omvendt
med få stumper når stelnummeret ikke passer til en typegodkendelse. Så
kan man i princippet forsøge at få den enkeltgodkendt men det kræver et
så omfattende papirarbejde at det ikke kan betale sig.

Der er enkelte knallerter der kan indregistreres som motorcykel -
Kreidler Floret er vist en af dem.


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste