"K. Larsen" <webpoint@[invalid]gmx.net> skrev:
> Jeg har i 6 mdr. 2003 købt mig en 3-2 sofa gruppe i Bilka. Nu er
> armlænet på 2´eren gået sig en tur og det er jeg jo ikke så glad
> for.
>
> Bilka kan efter eget udsagn ikke bytte sofaen, fordi de ikke føre
> den mere og reparere den vil de ikke.
>
> De tilbyder os enten en decor på 500 kr eller at handlen kan
> ophæves.
>
> Men sofaen bliver jo ikke mere brugervenlig af at jeg får 500 med
> i hånden og for den sags skyld, så sidder jeg ikke ret godt på de
> penge som jeg kan få retur.
>
> Jvf. forbrug.dk ser det ud som om at jeg kan "kræve" at sofaen
> bliver rep., men ligeledes kan sælger nægte, hvis rep. er for dyr
> for ham.
>
> Jeg vil helst have sofaen rep. eller ombyttet til et tilsvarende
> produkt, men begge løsninger afvises af Bilka.
>
> Hvordan står jeg her ?
Du kan få dine penge tilbage, hvilket Bilka jo også har tilbudt, som du
selv skriver.
Det er købelovens §78, der er relevant. Som du kan se er der 4
valgmuligheder. Som udgangspunkt kan forbrugerne frit vælge mellem
mulighed 1 og 2. Hvis 1 og 2 er umulige for sælger at opfylde eller det
vil koste uforholdsmæssigt meget så kan køber vælge mellem 3 og 4,
hvilket er hvad Bilka har tilbudt.
Der er selvfølgelig en mulighed for at det ikke er uforholdsmæssigt
dyrt for Bilka at afhjælpe eller omlevere men det kan tage lang tid at
komme gennem Forbrugerklagenævnet og den nemmeste løsning er at få
pengene retur (Bilka skal afhente sofaen på jeres bopæl) og købe en ny
sofa.
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn
til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om
anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen..
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen
ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
afhjælpe for sælgerens regning.
--
Morten
http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum
http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri
http://miljokemi.dk/coppermine