Ophavsret - logo
Fra : A. Hagstrøm

Dato : 01-11-04 18:09

Hej NG

Man kan købe t-shirts, hvor et varemærkes logo er lavet om til noget skægt.
"Suckers" i stedet for Snickers, "Punk" i stedet for Puma og så videre.
Hvis jeg nu har en ide til en t-shirt af samme type, og jeg dermed godt
kunne tænke mig at tjene penge på at lave grin med et varemærke, hvad så?
Det kan vel ikke være lovligt uden en særlig tilladelse?

Håber I ved mere end jeg.

/Anders

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-11-04 19:42

Scripsit "A. Hagstrøm" <hFJERN@gstrom.dk>

> [...]
> kunne tænke mig at tjene penge på at lave grin med et varemærke, hvad så?
> Det kan vel ikke være lovligt uden en særlig tilladelse?

Parodi er i almindelighed ikke omfattet af originalens ophavsretten.

Derimod kan man komme i konflikt med varemærkeretten til originalen,
hvis varerne fremstår - selv blot ved et hurtigt blik - som om de var
den vare det originale mærke betegner.

En t-shirt med en forvanskning af logoet Snickers skulle være ufarlig
nok. En der anvender typografi m.v. fra Pumas logo er væsentlig mere i
farezonen, idet Puma AG i forvejen anvender det originale mærke til at
markedsføre beklædningsgenstande, herunder også trøjer af forskellig
art.

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af

Fra : A. Hagstrøm

Dato : 02-11-04 10:28

"Henning Makholm" skrev

> [...]
>
> Derimod kan man komme i konflikt med varemærkeretten til originalen,
> hvis varerne fremstår - selv blot ved et hurtigt blik - som om de var

Mange tak for svaret.

/Anders

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 02-11-04 10:37

On 01 Nov 2004 18:41:54 +0000, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
> en sådan størrelsesorden og af en karaktér, som berettiger
> forestillingerne om den nye hjemme- og husholdningsteknologi."

Jeg ved det er din signatur, men det er frustrerende ikke at vide hvem
der var så klog. Peter Naur?
--
Svend Olaf