hvilke virksomhedstyper udbetaler overskud~
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-11-04 18:03

Hej NG

Jeg formoder at Anparts selskaber og Aktieselskaber vil tælle
som kapital indkomst. Enkelt mandsvirksomheder som personlig
indkomst. Men hvad med I/S? Og kan man lave sådan et selvom
man kun er en person? Findes der andre selskabsformer?

JonB

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-11-04 19:26

Scripsit Jon Bendtsen <noone@example.com>

> Jeg formoder at Anparts selskaber og Aktieselskaber vil tælle
> som kapital indkomst. Enkelt mandsvirksomheder som personlig indkomst.

Hvis man bruger virksomhedsskatteordningen, kan man få behandlet en
vis procentdel virksomhedens kapital (p.t. 5%; søgeord
"kapitalafkast") som kapitalindkomst i stedet for personlig indkomst.

> Men hvad med I/S? Og kan man lave sådan et selvom man kun er en person?

Et I/S er i princippet bare en enkeltmandsvirksomhed med flere ejere.
Det giver ikke mening at have sådan et med én ejer. Skattemæssigt
behandles overskud fra interessentskaber ganske som overskud fra
enkeltmandsvirksomheder.

> Findes der andre selskabsformer?

Der er visse mellemformer mellem personligt ejede virksomheder og
kapitalselskaber. Deres skattemæssige behandling er ofte særdeles
kompliceret, idet disse selskabsformer historisk ofte har været
anvendt til skattetænkning, og skattelovgivningen derfor har fået
tilføjet en række lappeparagraffer.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-11-04 20:16

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote in news:cm5pqt$1psk$1@munin.diku.dk:

> Jeg formoder at Anparts selskaber og Aktieselskaber vil tælle
> som kapital indkomst.

Udlodninger af selskabsbeskattede midler fra a/s og aps er aktieindkomst,
mens udbetalinger af løn, der fradragsberettiget i selskabet beskattes som
personlig indkomst hos modtager.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-11-04 20:40

Poul Christensen wrote:

> Udlodninger af selskabsbeskattede midler fra a/s og aps er aktieindkomst,
> mens udbetalinger af løn, der fradragsberettiget i selskabet beskattes som
> personlig indkomst hos modtager.

Er der noget krav om at der overhovedet skal udbetales noget
til anpartshavere eller aktionærer?

JonB

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-11-04 23:17

Scripsit Jon Bendtsen <noone@example.com>

> Er der noget krav om at der overhovedet skal udbetales noget
> til anpartshavere eller aktionærer?

Nej. Generalforsamlingen kan fint beslutte at henlægge årets overskud
til fx reserver, konsolidering eller som finansiering af
forrentingsmæssig ekspansion.

Medmindre pengene går tabt i mellemtiden, vil ejerne i sidste ende
blive beskattet enten når midlerne før eller senere bliver udloddet,
eller af kursgevinsten når de sælger deres aktier.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"