Forældelse på gældsbrev
Fra : BT

Dato : 31-10-04 21:38

Jeg købte et hus af min moder, hvor jeg overtog restgælden i den..
Der blev samtidigt lavet et gældsbrev på den resterende beløb, op til det
som jeg skulle give for huset..
Der er ikke blevet afdraget på det, eller skrevet noget ned om afdrag på
gælden.

Vi er nu noget til den situation, at vi bestemt ikke er på talefod længere.
Og jeg ønsker ikke at min mor nu skal kræve hele beløbet, som der står i
gældsbrevet hun kan, og bagefter forære det hele til min bror og sidde mig i
en vanskelig situation, økonomisk.

Findes der nogen forældelse på et gældsbrev, som ikke er tinglyst. Og i
givet fald. Hvornår vil det være forældet..

/Brian

Fra : Rune Wold

Dato : 31-10-04 21:42

BT wrote:

[klip]

> [...]
> gældsbrevet hun kan, og bagefter forære det hele til min bror og sidde mig i

Hvordan skulle hun kunne det, hvis gældsbrevet ikke er sikret ved pant i
ejendommen? Hvis gældsbrevet opsiges kan du eventuelt tage et 2.
prioritetslån i din ejendom og betale gælden til din mor.

[klip]

> Findes der nogen forældelse på et gældsbrev, som ikke er tinglyst. Og i
> givet fald. Hvornår vil det være forældet..

DL 5-14-4. Gældsbreve forældes på 20 år.