Jens B skrev:
>Efterfølgende finder kunden så ud af, at hos konkurrenterne hvor telefonen
>kan købes til 99 kr, er det IKKE med det dyre Talk750 abonnement, men
>derimod med samme abonnement som hos den forhandler hvor han har givet 1000
>kr. Han føler sig snydt, og vil nu have butikken til at hæve købet, da han
>mener ekspedienten er kommet med fejlagtige informationer, som har haft en
>afgørende betydning for hans køb.
Købeloven siger:
§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den
er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning
har givet urigtige eller vildledende oplysninger,
medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning
for køberens bedømmelse af genstanden,
[...]
Sælger har givet en forkert og vildledende oplysning. Der
foreligger derfor en mangel.
>Han føler sig snydt, og vil nu have butikken til at hæve købet, da han
>mener ekspedienten er kommet med fejlagtige informationer, som har haft en
>afgørende betydning for hans køb.
§ 78 angiver købers mangelsbeføjelser.
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med
aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Hvis sælger tilbyder 1 eller 2, er køber afskåret fra at vælge 3
og 4. Reparation eller omlevering kan imidlertid ikke afhjælpe
manglen da det er et spørgsmål om prisen og ikke
tekniske/udstyrsmæssige problemer. Tilbage er altså at køber kan
vælge mellem et nedslag i prisen eller at handelen ophæves.
>Det var jo så min personlige holdning, men hvad siger købeloven? Omfatter
>købeloven kun selve produktet, og det sælgeren har sagt om produktet? Eller
>strækker købeloven sig også til, at omfatte hvad en sælger forklarer om
>konkurrenternes produkter/priser?
Købeloven omfatter - som du kan se - alt hvad der bliver sagt
medmindre det ikke har betydning for handelen.
>Lidt i sammenhæng med dette kom jeg så til at tænke på en anden situation.
>Hvis jeg hos en radioforhandler spørger på 2 forskellige forstærkere, og
>sælger forklarer mig at den ene er på 100 Watt og koster 1000 kr. mens den
>anden er på 200 Watt og koster 2000 kr. Jeg vælger så at købe den store til
>2000 kr. Efterfølgende finder jeg så ud af, at den billige forstærker til
>1000 kr, faktisk er på 150 Watt, og at sælger altså har oplyst noget
>forkert. Kan jeg så hæve købet?
Der er de samme 4 muligheder som før. Igen afhjælper omlevering
eller reparation ikke manglen. Køber kan derfor vælge mellem et
nedslag i prisen eller hævet handel.
Loven siger ikke noget om størrelsen på nedslaget. Det er et
spørgsmål om forhandling.
>På den ene side, har han jo ikke sagt noget
>forkert om det produkt jeg har købt.
Også i den sag kan man nøjes med at se på stk. 1 i § 76. Der er
afgivet urigtige og vildledende oplysninger.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/