Ang. lejekontrakt på kollegieværelse
Fra : Jens Pedersen

Dato : 28-10-04 15:37

Hej

Jeg har d. 15/10 modtaget en lejekontrakt fra et boligselskab på et
kollegieværelse. Lejemålet er bindende fra samme dato, hvilket i mine øjne
virker en anelse forhastet.

Det viser sig endvidere, at der er en fejl i lejekontrakten, hvilket jeg gør
selskabet opmærksom på (efter at have været en tur igennem
omstillingssystemet nogle dage). I dag får jeg så fat på den rigtige person
og får aftalt, at kontrakten ændres, så jeg kan få skrevet under og flytte
ind. Jeg gør også opmærksom på, at jeg mener, at lejemålet først bør binde
pr. 1/11, hvilket personen afviser blankt.

Jeg har nu et spørgsmål: Kan lejekontrakten overhovedet binde med
tilbagevirkende kraft? Jeg har jo ikke modtaget en gyldig lejekontrakt
endnu, så den halve måned, jeg bliver opkrævet for, er rent ud sagt "spild".

På forhånd tak!

--
Jens Pedersen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-10-04 16:45

"Jens Pedersen" <jens-pedersenFJERN@webspeed.dk> skrev:

> [...]
> tilbagevirkende kraft? Jeg har jo ikke modtaget en gyldig
> lejekontrakt endnu, så den halve måned, jeg bliver opkrævet for,

Du skal som udgangspunkt ikke betale leje før du har fået overdraget
nøglerne til lejemålet og kan benytte dette. Men det kan aftales, at
det lejede først stilles til rådighed 14 dage efter indflytningen.

Lov om leje af almene boliger
§ 14. Udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og
forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets
begyndelse, jf. § 25. Har lejeren pligt til helt eller delvis at
istandsætte det lejede ved fraflytning, kan det dog aftales, at det
lejede først stilles til lejerens rådighed indtil 14 dage efter
lejeforholdets begyndelse, medmindre der er indgået aftale efter § 44,
stk. 3, eller § 93, stk. 3. I forbindelse med indflytningen skal
udlejeren under lejerens medvirken udarbejde en indflytningsrapport.
Socialministeren kan fastsætte nærmere regler om indflytningsrapporter.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Troja

Dato : 28-10-04 19:21

Morten Bjergstrøm tastede følgende
> Du skal som udgangspunkt ikke betale leje før du har fået overdraget
> nøglerne til lejemålet og kan benytte dette. Men det kan aftales, at
> det lejede først stilles til rådighed 14 dage efter indflytningen.

Sikkert et dumt spørgsmål og oxo helt uden jura i... Men, hvordan er det
lige at du vil flytte ind i noget 14 dage før du får det stillet til
rådighed !?

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 28-10-04 21:48

On Thu, 28 Oct 2004 20:20:31 +0200, "Troja" <hotSLETTES@SLETTES_OGSÅcool.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Morten Bjergstrøm tastede følgende
>
>Sikkert et dumt spørgsmål og oxo helt uden jura i... Men, hvordan er det
>lige at du vil flytte ind i noget 14 dage før du får det stillet til
>rådighed !?

Hm, lidt forsøg på at få betalt for samme periode 2 gange ?
Her tænker jeg på at det er almindeligt i almen udlejning at lejer skal
fraflytte lejemålet 14 dage inden, for vedligeholdelse samtidig med at lejeren
har betalt for hele måneden. Hvis ikke, må lejer jo bo der endnu.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 28-10-04 17:17

On Thu, 28 Oct 2004 16:37:17 +0200, "Jens Pedersen"
<jens-pedersenFJERN@webspeed.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Jeg har nu et spørgsmål: Kan lejekontrakten overhovedet binde med
>tilbagevirkende kraft? Jeg har jo ikke modtaget en gyldig lejekontrakt
>endnu, så den halve måned, jeg bliver opkrævet for, er rent ud sagt "spild".

Hvornår fik du nøglerne udleveret ? Uden nøgler ingen bopæl ingen betaling.
I en lidt uvidenskabelig men logisk udlægning.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-10-04 21:21

Jens Pedersen wrote:

-snip-

> Jeg har nu et spørgsmål: Kan lejekontrakten overhovedet binde med
> tilbagevirkende kraft? Jeg har jo ikke modtaget en gyldig lejekontrakt
> endnu, så den halve måned, jeg bliver opkrævet for, er rent ud sagt "spild".

Jeg aner ikke hvad du mener med din halve måneds spild, fordi du mangler
at give os så mange informationer at det eneste jeg vil forklare er at:

Ja, selvfølgeligt kan en lejekontrakt gælde/binde med tilbagevirkende
kraft, hvis der er lavet en fejl som der bliver tilbagerettet. Jeg fik
selv rettet min kontrakt - godtnok 14 dage frem, men fejl skal
selvfølgeligt rettes. Hvad ellers havde du tænkt dig?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jens Pedersen

Dato : 28-10-04 21:56

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv rettet min kontrakt - godtnok 14 dage frem, men fejl skal
> selvfølgeligt rettes. Hvad ellers havde du tænkt dig?

Det skal understreges (hvis det ikke fremgik tydeligt nok i den oprindelige
post), at jeg _ikke_ har skrevet under på lejekontrakten, da jeg fandt en
fejl, og derfor ikke er flyttet ind endnu. Man kan vel ikke forvente, jeg
underskriver en lejekontrakt, der ikke er fyldestgørende!

Jeg kan sagtens følge tankegangen, hvis jeg havde skrevet under, flyttet ind
og dernæst fandt fejlen. Så var der vel ingen problem i at få det rettet,
men jeg kan trods alt ikke finde på at skive under på papirer, jeg ved, der
ikke er i orden og tænke, at det sikkert bliver rettet engang.

--
Jens Pedersen