/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Er det lovligt: Optage radio?
Fra : Mathias


Dato : 28-10-04 14:22

Hej alle.

Jeg har undret mig over dette: Er det lovligt at optage musik fra
radioen og høre det? Selvfølgelig må man ikke bruge det kommercielt,
men må man godt optage et nummer, og så høre det i hverdagen?

Pfh. tak
--
Mvh. Mathias | @: mathias
Registrered Linux user #369699 (http://counter.li.org) @ mrside
"Linie" er ukorrekt dansk... Underligt, ikke? .dk

 
 
Ukendt (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-04 14:27

Mathias wrote:

> Jeg har undret mig over dette: Er det lovligt at optage musik fra
> radioen og høre det? Selvfølgelig må man ikke bruge det kommercielt,
> men må man godt optage et nummer, og så høre det i hverdagen?

Ja, det er lovligt.

Mvh
Kevin Edelvang



Mathias (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 28-10-04 15:20

Thursday 28 October 2004 15:27 sagde "Kevin Edelvang" <erer> noget à la
dette i dk.videnskab.jura:

> Mathias wrote:
>
>> Jeg har undret mig over dette: Er det lovligt at optage musik fra
>> radioen og høre det? Selvfølgelig må man ikke bruge det kommercielt,
>> men må man godt optage et nummer, og så høre det i hverdagen?
>
> Ja, det er lovligt.

Okay, ville bare lige være sikker. Har nemlig allerede optaget et par
numre på computeren, og gik ud fra at det var lovligt. Men hellere 100
point zero sikker end 50/50
--
Mvh. Mathias | @: mathias
Registrered Linux user #369699 (http://counter.li.org) @ mrside
"Linie" er ukorrekt dansk... Underligt, ikke? .dk

John (28-10-2004)
Kommentar
Fra : John


Dato : 28-10-04 19:49


"Kevin Edelvang" <erer> skrev i en meddelelse
news:4180f3b3$0$33741$14726298@news.sunsite.dk...
> Mathias wrote:
>
> > Jeg har undret mig over dette: Er det lovligt at optage musik fra
> > radioen og høre det? Selvfølgelig må man ikke bruge det kommercielt,
> > men må man godt optage et nummer, og så høre det i hverdagen?
>
> Ja, det er lovligt.


Også hvis det foregår rent digitalt - altså via DAB?


Mvh

John




Ukendt (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-04 21:46

John wrote:

> Også hvis det foregår rent digitalt - altså via DAB?

Nu står der ikke noget om DAB i loven, og jeg skal da ærligt indrømme, at
jeg ikke ved, hvad det er. Men umiddelbart kan jeg ikke se noget til hinder
for det, så længe det er til privat brug.

Mvh
Kevin Edelvang



Bertel Lund Hansen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-10-04 10:01

Kevin Edelvang skrev:

>Nu står der ikke noget om DAB i loven

Næ, men der står noget om digital kopiering, og så er loven så
dejligt uafhængig af hvad firmaerne kalder deres produkter. Se i
øvrigt Kristians svar.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

nospam@postkasse.org (29-10-2004)
Kommentar
Fra : nospam@postkasse.org


Dato : 29-10-04 13:52

On Thu, 28 Oct 2004 22:46:12 +0200, "Kevin Edelvang" <erer> wrote in
dk.videnskab.jura:

>John wrote:
>
>> Også hvis det foregår rent digitalt - altså via DAB?
>
>Nu står der ikke noget om DAB i loven, og jeg skal da ærligt indrømme, at
>jeg ikke ved, hvad det er. Men umiddelbart kan jeg ikke se noget til hinder
>for det, så længe det er til privat brug.

Digital radio
DAB (”Digital Audio Broadcast”) er en standard for digital radio, som er blevet
udviklet i 1980´erne. Den digitale teknologi giver flere fordele; hovedsageligt
at man kan sende flere kanaler på DAB frem for FM. Desuden er lyden bedre og
betjeningen nemmere. DAB-signalet bliver sendt gennem luften, præcis som en
almindelig FM-radio, forskellen er blot, at signalet er digitalt i stedet for
analogt. Det kan sammenlignes med forskellen på en grammofonplade og en CD.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Kristian Storgaard (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 28-10-04 22:13

"John" skrev 28.10.2004 20:49:

> Også hvis det foregår rent digitalt - altså via DAB?

Ja, blot det er til "personlig brug for fremstilleren eller dennes
husstand". Se ophavsretslovens § 12.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


anders majland (29-10-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 29-10-04 16:27

>> Også hvis det foregår rent digitalt - altså via DAB?
>
> Ja, blot det er til "personlig brug for fremstilleren eller dennes
> husstand". Se ophavsretslovens § 12.

De fleste DAB radioer leverer stadig lyden analogt fra tuner til
computer. Er det så stadig kun personlig brug ?

(Jeg har dog en USB DAB radio på vej med posten)


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Bertel Lund Hansen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-10-04 20:00

anders majland skrev:

>De fleste DAB radioer leverer stadig lyden analogt fra tuner til
>computer. Er det så stadig kun personlig brug ?

Hvis der laves en digital optagelse, er den kun til personlig
brug. Hvis der laves en analog optagelse (eller optages fra
analog kilde), er den kun til privat brug.

Hvis du laver en digital optagelse af et digitalt signal om har
været analogt undervejs, så gælder den stramme regel (personlig).
Loven siger kun noget om kilde og slutkopi - intet om hvad der
sker undervejs.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bjarne Wichmann Pete~ (06-11-2004)
Kommentar
Fra : Bjarne Wichmann Pete~


Dato : 06-11-04 20:11

Kristian Storgaard wrote:

> "John" skrev 28.10.2004 20:49:
>
>> Også hvis det foregår rent digitalt - altså via DAB?
>
> Ja, blot det er til "personlig brug for fremstilleren eller dennes
> husstand". Se ophavsretslovens § 12.

"§12 stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden
ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag
af et eksemplar, der er lånt eller lejet."

Så du mener at et DAB-signal eller streamet signal hverken er lånt eller
lejet? Så er der vel kun ejerskab tilbage?

Bjarne

per christoffersen (06-11-2004)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 06-11-04 21:02


"Bjarne Wichmann Petersen" <nospam.nospam@mekanix.dk> skrev i en meddelelse
news:418d21c4$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Ja, blot det er til "personlig brug for fremstilleren eller dennes
>> husstand". Se ophavsretslovens § 12.
>
> "§12 stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden
> ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på
> grundlag
> af et eksemplar, der er lånt eller lejet."
>
> Så du mener at et DAB-signal eller streamet signal hverken er lånt eller
> lejet? Så er der vel kun ejerskab tilbage?

Jeg kan ikke se at der er tale om hverken lån eller leje af signalet, - det
aflyttes simpelt hen bare.
At der kun skulle være de tre muligheder du nævner er en forsimpling, der
ikke giver mening.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408561
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste