Betaling for ikke afhentede efterkravs-var~
Fra : Morten Snedker

Dato : 28-10-04 09:54

En netbtuik skriver i sine forretningsbetingelser:

"Bemærk: Pakker, der afsendes pr. efterkrav, men som ikke afhentes
inden Post Danmarks henliggefrist, vil blive krediteret efter
returnering. Dog gør vi opmærksom på, at fragten incl.
efterkravsgebyrer, samt håndteringsgebyr (Kr. 30,00) vil blive
faktureret, og skulle betaling udeblive, vil gælden blive registreret
i RKI – Ribers Kredit Information. Man kan dog undgå denne omkostning
ved at afbestille sit køb inden afsendelsen herfra."

Er det ikke lidt problematisk, når man ikke ved, hvem der rent faktisk
har indtastet oplysningerne?

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-10-04 10:11

"Morten Snedker

> [...]
> ved at afbestille sit køb inden afsendelsen herfra."
>
> Er det ikke lidt problematisk, når man ikke ved, hvem der rent faktisk

LOL! Registerer RKI i hele taget så små krav?

Gælder kravet handelskøb eller forbrugerkøb?
Jeg kan godt forestille mig, at det er muligt i handelskøb, at gøre
køber ansvarlig for de omkostninger sælger har haft ved forgæves
afsendelse.

Ved forbrugerkøb kan jeg kun svært forestille mig det.

mvh

Carsten Riis

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-10-04 10:21

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Ved forbrugerkøb kan jeg kun svært forestille mig det.

Det kan nu sagtens lade sig gøre. Hvis der tydeligt gøres opmærksom på, at
fremsendelsen afregnes særskilt, kan sælger sagtens fastholde, at køber skal
betale for forsendelsen. Emnet har været rigeligt diskuteret her i gruppen
med argumenter både for og imod (uden at nå en endelig konklusion).

Men Forbrugerstyrelsen angiver at det kan lade sig gøre, og så må man jo
antage, at det er retssituationen ind til videre.

Der er dog en række praktiske problemer, bla. at det ikke kan lade sig gøre
med kortbetaling, men det er ikke rigtig problemer af juridisk karakter (kun
lidt fordi det angår indløsningsaftalen mellem butikken og PBS).

/Per

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 28-10-04 16:55

On Thu, 28 Oct 2004 11:11:23 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>LOL! Registerer RKI i hele taget så små krav?

Kan rki i det hele taget modtage en anmeldelse når skylden ikke er vedkendt
eller domfældt ?

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-10-04 23:00

nospam@postkasse.org wrote in

> Kan rki i det hele taget modtage en anmeldelse når skylden ikke
> er vedkendt eller domfældt ?

Ja - men de må ikke videregive oplysningerne før gælden er vedkendt
eller domfældt.

Det siges de har et internt register hvor anmelder kan se hvem der
står i - det er til registreringer der ikke opfylder de krav der er
til offentlig registrering.

Hvis du engang føler ingen hører dig.. Elsker dig... Holder af dig..
ser dig.. Ingen vil snakke med dig.. Så husk blot på.. FALCK ER DER
ALTID!

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 29-10-04 13:31

On 28 Oct 2004 22:00:24 GMT, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>nospam@postkasse.org wrote in

>Ja - men de må ikke videregive oplysningerne før gælden er vedkendt
>eller domfældt.

Hvornår bliver oplysningerne så fjernet igen ? Kreditoplysningsfirmaer skal så
vidt jeg ved fjerne alle forekomster af en anmeldelse/oplysning når visse
omstændigheder råder. (beløb betalt eller aldrig vedkendt/domfældt?)
Gælder 5 år forældelse bare eller kan skyldnere forlange oplysningerne fjernet ?

>Det siges de har et internt register hvor anmelder kan se hvem der
>står i - det er til registreringer der ikke opfylder de krav der er
>til offentlig registrering.

Rygter om den slags florere nok i skyldnerkredse.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-10-04 16:52

> Rygter om den slags florere nok i skyldnerkredse.

Antyder du at jeg skylder penge og står i RKI ? I så fald tager du
fejl.

De steder jeg har hørt om det er i nyhedsgrupper - og ingen har
kunnet bekræfte dem hvrfor jeg skrev "det siges".

Fra : nospam@postkasse.org

Dato : 29-10-04 18:20

On 29 Oct 2004 15:51:46 GMT, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>nospam@postkasse.org wrote in

>Antyder du at jeg skylder penge og står i RKI ? I så fald tager du
>fejl.

Du burde vide bedre, hvis jeg vil beskylde nogen for noget så gør jeg det
direkte så det kan forstås.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-10-04 01:38

> Du burde vide bedre, hvis jeg vil beskylde nogen for noget så
> gør jeg det direkte så det kan forstås.

Jeg syntes også nok, det lignede dig ikke at gøre sådan noget :)

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 29-10-04 21:04

On Fri, 29 Oct 2004 14:30:31 +0200, nospam@postkasse.org wrote:

> [...]
>Gælder 5 år forældelse bare eller kan skyldnere forlange oplysningerne fjernet ?

Posterne bliver fjernet igen under bl. andet følgende hændelser:

1:
Gæld betalt

2:
Anmeldese 5 år gammel, uanset om gæld er betalt eller ej
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-10-04 10:39

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

> Det siges de har et internt register hvor anmelder kan se hvem der
> står i - det er til registreringer der ikke opfylder de krav der er
> til offentlig registrering.

Anmelder må ikke få oplysning om beløb under 1000,- da disse
oplysninger ikke må videregives.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-10-04 16:52

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Anmelder må ikke få oplysning om beløb under 1000,- da disse
> oplysninger ikke må videregives.

Heller ikke når de selv har anmeldt kravet ?

Altså, jeg siger til RKI at Bent skylder mig 800kr som han ikke vil
betale - så må RKI ikke stille den oplysning til rådighed for mig ?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-10-04 10:24

"Morten Snedker dbconsultdotdk>" <morten"udelad"@<udelad> skrev i en
meddelelse news:0qc1o0pkk76ie2apoeqt7lau73i28kogs0@4ax.com...
> En netbtuik skriver i sine forretningsbetingelser:
> Er det ikke lidt problematisk, når man ikke ved, hvem der rent faktisk
> har indtastet oplysningerne?

Både og.
Situationen er dog meget lig alle andre situationer, hvor nogen bestiller
noget under andres navn.
Man kan selvfølgelig gøre indsigelser mod kravet, og det vil i første omgang
spærre for en optagelse i RKI.
Afgørelsen af om sælger så har et krav mod køber vil herefter følge
almindelige aftaleretlige principper.

/Per

Fra : Morten

Dato : 28-10-04 14:25

>Dog gør vi opmærksom på, at fragten incl.
> efterkravsgebyrer, samt håndteringsgebyr (Kr. 30,00) vil blive
> faktureret, og skulle betaling udeblive, vil gælden blive registreret
> i RKI - Ribers Kredit Information.

RKI skriver selv:

"Hvis virksomheder ønsker at registrere en skyldner hos RKI, skal
virksomheden have sendt 3 skriftlige rykkere og i den sidste rykker advaret
skyldneren om inkasso og indberetning til RKI. Beløbet skal være på mere end
200 kroner, og der må ikke være strid i sagen."
Kilde: http://www.rki.dk/

Så beløbet vil efter al sandsynlighed være for lille til at kunne
registreres hos RKI. Derfor er denne sanktionsmulighed det rene bluf.

Mvh Morten

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-10-04 15:45

On Thu, 28 Oct 2004 15:24:57 +0200, "Morten"
<kontaktfjern@fjernmorten-krogh.dk> wrote:

> [...]
>
>Så beløbet vil efter al sandsynlighed være for lille til at kunne
>registreres hos RKI. Derfor er denne sanktionsmulighed det rene bluf.

RKI registrerer alt gæld, men kun gæld over 1000 Kr bliver gjort
"offentligt" tilgængelig.
Flemming Jacobsen

Fra : Gevaldi

Dato : 28-10-04 16:10

Thunderbird [7100] skriblede:

> RKI registrerer alt gæld, men kun gæld over 1000 Kr bliver gjort
> "offentligt" tilgængelig.

Du er af en anden mening end det RKI
selv skriver. Hvem tror du vi har mest
tillid til.

--
/Gevaldi

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-10-04 17:01

On Thu, 28 Oct 2004 17:10:22 +0200, "Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com>
wrote:

>Thunderbird [7100] skriblede:

>Du er af en anden mening end det RKI
>selv skriver. Hvem tror du vi har mest
>tillid til.

Så har RKi ihvertfald ændret stilling siden sidst. For da jeg
kontrollerede deres side for maks 2 måneder siden, var det det der stod.
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-10-04 16:47

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev:

> Du er af en anden mening end det RKI
> selv skriver. Hvem tror du vi har mest
> tillid til.

Lov om behandling af personoplysninger
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000042930-REGL

§ 23. Oplysninger om økonomisk soliditet og kreditværdighed må kun
meddeles skriftligt, jf. dog § 22, stk. 1-3. Bureauet kan dog til
abonnenter meddele summariske oplysninger mundtligt eller på lignende
måde, såfremt spørgerens navn og adresse noteres og opbevares i mindst
6 måneder.

Stk. 3. Summariske oplysninger om skyldforhold må kun videregives,
hvis oplysningerne hidrører fra Statstidende, er indberettet af en
offentlig myndighed efter reglerne i kapitel 5, eller hvis
oplysningerne vedrører skyldforhold til samme kreditor på mere end
1.000 kr. og kreditor enten har erhvervet den registreredes skriftlige
erkendelse af en forfalden gæld, eller hvis der er foretaget retslige
skridt mod den pågældende. Oplysninger om endeligt godkendt
gældssanering må dog ikke videregives. De i 1. og 2. pkt. nævnte regler
gælder tillige for videregivelse af summariske oplysninger om
skyldforhold i forbindelse med udarbejdelse af bredere
kreditbedømmelser.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-10-04 17:10

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:

> Så har RKi ihvertfald ændret stilling siden sidst. For da jeg
> kontrollerede deres side for maks 2 måneder siden, var det det der
> stod.

Det har RKI næppe, da den indstilling ville være i strid med dansk
lovgivning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 28-10-04 17:24

On 28 Oct 2004 16:10:18 GMT, "Morten Bjergstrøm"

Det står der stadigvæk.

>Det har RKI næppe, da den indstilling ville være i strid med dansk
>lovgivning.

Hvor står der at *al* gæld skal registreres (også beløb under 200 kr)?

/Jesper

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-10-04 17:39

Jesper Juul-Mortensen <na@na.invalid> skrev:

> Hvor står der at *al* gæld skal registreres (også beløb under 200
> kr)?

Ingen steder og det har jeg aldrig givet udtryk for. Hvad er dit
spørgsmål opstået af?

Jeg har derimod ret klart forklaret, at oplysninger om gæld under
1000,- ikke må videregives. Det følger af dansk lovgivning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 28-10-04 18:14

On 28 Oct 2004 16:39:26 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Ingen steder og det har jeg aldrig givet udtryk for. Hvad er dit
>spørgsmål opstået af?

Prøv at læse tråden - den omhandler om hvorvidt gælden kan
registreres.

Morten citerer fra RKI og konkluderer gælden er for lille, Flemming
skriver al gæld registreres, Gevaldi anfægter udsagnet da citatet fra
RKI siger noget andet og herefter knækker filmen...

>Jeg har derimod ret klart forklaret, at oplysninger om gæld under
>1000,- ikke må videregives. Det følger af dansk lovgivning.

Korrekt - men det var ikke det tråden drejede sig om.

/Jesper

Fra : Henning Sørensen

Dato : 28-10-04 18:27

> [...]
> ved at afbestille sit køb inden afsendelsen herfra."
>
> Er det ikke lidt problematisk, når man ikke ved, hvem der rent faktisk

Som jeg forstår tråden herunder, så vil RKI ikke blive involveret så længe
der er tvist.
Hvis det ikke er dig, der har bestilt varen er der jo en tvist.
Og så må det være op til foretningen at bevise, at du har foretaget
bestillingen -
hvilket jo er umuligt, hvis ikke dú har gjort det.

/Henning.