Konkurrence/kunde-klausul
Fra : PJ

Dato : 28-10-04 01:47

Hej NG.

Jeg skal opsige min stilling som funktionær og har i den
forbindelse fundet min ansættelseskontrakt frem.
Ved min ansættelse i dec. 2000 er flg. aftale indgået :

Overenskomst :

Såfremt du selv opsiger din stilling ved "XX" eller bliver
opsagt pga. misligholdelse fra din side, er du forpligtet
til i en periode af 2 år (regnet fra datoen fra din fratræden)
ikke selv at oprette konkurrerende firma og/eller yde
assistance, hverken direkte eller inddirekte til nogen
konkurrent i forbindelse med salg af, eller salgsarbejde
for konkurrerende produkter til nogen af "XX" kunder
som du på "XX" vegne har besøgt -eller hvis konto du
har ført tilsyn med- på et eller andet tidspunkt i de sidste
2 år af din ansættelse.
Senest én måned efter denne overenskomst er opsagt, dog
senest på fratrædelsesdagen, skal "XX" meddele om,
hvorvidt man ønsker at benytte sin ret.

http://www.cvu.dk/sw519.asp har jeg sakset flg.:

En konkurrenceklausul indgået i funktionærforhold efter
15. juni 1999 er kun gyldig i forhold til funktionærer, der
indtager en særlig betroet stilling. Funktionæren kan indgå
en aftale med sin arbejdsgiver om retten til udnyttelse til en
opfindelse gjort af funktionæren og hvis alle følgende betingelser
er opfyldt:

a.. Funktionæren modtager en kompensation i hele den periode
b.. forpligtelsen gælder på min. 50 % af lønnen på fratrædelses-
c.. tidspunktet pr. måned,
d.. Klausulen og kravet på kompensation fremgår af en skriftlig aftale,
e.. og
f.. Det pågældende ansættelsesforhold har haft en varighed på mere
g.. end 3 måneder - hvis ansættelsesforholdet har haft en varighed på
h.. mellem 3 og 6 måneder, kan klausulen kun binde funktionæren i en
i.. periode på højst 6 måneder efter ansættelsesforholdets ophør
Nogenlunde samme tekst findes i Funktionærlovens § 18.
http://www.lederne.dk/Publikationer/Funktionaerloven.html#kapitel%202

Spørgsmål :

Er ovenstående overenskomst overhovedet gyldig ?
1. Kravet på kompensation fremgår ikke af overenskomsten.
2. Bindingsperioden vedr. kunder overstiger de 18 mdr.
Kan jeg (hvor umoralsk det end måtte være) søge
ansættelse hos en konkurrent til "XX" eller starte
egen virksomhed indenfor samme erhverv ?
Eller skal jeg til at erhverve truckkort, for at finde arbejde
der ikke konflikter med den indgåede overenskomst ?

Venligst
PJ

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-10-04 20:07

"PJ" <ingenting@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spørgsmål :
>
> Er ovenstående overenskomst overhovedet gyldig ?
> 1. Kravet på kompensation fremgår ikke af overenskomsten.

Fremgår det af dine lønsedler? Hvis nej, så gælder den ikke.

> Kan jeg (hvor umoralsk det end måtte være) søge
> ansættelse hos en konkurrent til "XX" eller starte
> egen virksomhed indenfor samme erhverv ?

Pas på markedsføringslovens paragraf 10. Den var i følge min advokat
temmelig begrænsende på nogle områder.

Mvh Maria

Fra : PJ

Dato : 28-10-04 22:31

> "PJ" <ingenting@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Fremgår det af dine lønsedler? Hvis nej, så gælder den ikke.

> Pas på markedsføringslovens paragraf 10. Den var i følge min advokat
> temmelig begrænsende på nogle områder.

Hej Maria.

Tak for dit svar.
Såvidt jeg har forstået skal jeg da ikke have
kompensationen udbetalt før jeg evt. stopper.
Nå men jeg må nok hyre en advokat, siden
der ikke er nogen herinde der har et konkret
svar på mine spørgsmål.

VH

PJ

Fra : alexbo

Dato : 30-10-04 13:44

"PJ" skrev

> Nå men jeg må nok hyre en advokat, siden
> der ikke er nogen herinde der har et konkret
> svar på mine spørgsmål.

Det er altid en god ide med en advokat, hvis man er i tvivl,
og hvis han ikke kommer med et brugbart svar inden for 24 timer, så skift
ham ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : PJ

Dato : 30-10-04 15:30

> "PJ" skrev

> Det er altid en god ide med en advokat, hvis man er i tvivl,
> og hvis han ikke kommer med et brugbart svar inden for 24 timer, så skift
> ham ud.

Med hvem ?

VH
PJ

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-10-04 15:28

"PJ" wrote

> Såvidt jeg har forstået skal jeg da ikke have
> kompensationen udbetalt før jeg evt. stopper.

Tjahh, hvis jeg skulle underskrive en sådan klausul så skal der adskillige
kroner ekstra på den månedlige udbetaling

> Nå men jeg må nok hyre en advokat, siden
> der ikke er nogen herinde der har et konkret
> svar på mine spørgsmål.

Det mest enkle er vel at kontakte din fagforening?

- Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-10-04 09:58

In article <4180419e$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, PJ wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg skal opsige min stilling som funktionær og har i den
> forbindelse fundet min ansættelseskontrakt frem.

Klausulen lever ikke op til lovens krav, og er dermed ugyldig.
Det er der ingen tvivl om. De færeste virksomheder har en
lovlig klausul for ret mange medarbejdere, da det er en hel
del ekstra penge de forpligter sig til at udbetale hvis medarbejdere
selv siger op, eller opsiges. De fleste virksomheder kører en
gang FUD (Fear, Uncertainty and Doubt - Dvs forsøger at skræmme
folk til at overholde den ulovlige aftale)

Alle love findes på www.retsinfo.dk - og her er funktionærloven:
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2004/0091629.htm

Så du er tilbage ved markedsføringsloven.

Som udgangspunkt må du ikke selv rette henvendelse til dine
gamle kunder. Men det er meget normalt at man får en anden
sælger i det nye firma til det.

> Spørgsmål :
>
> Er ovenstående overenskomst overhovedet gyldig ?

Nej.

> Kan jeg (hvor umoralsk det end måtte være) søge
> ansættelse hos en konkurrent til "XX" eller starte
> egen virksomhed indenfor samme erhverv ?

Ja.