/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ansvarsbegrænsning, hvad står der i aftale~
Fra : Petersen_Michael


Dato : 27-10-04 21:09

Hvad står der her?

Citat on:

9. Ansvarsbegrænsning
XXX A/Ss eventuelle erstatningsansvar, herunder ved forbrugerkøb,
begrænser sig til tilfælde, hvor XXX A/S har udvist grov uagtsomhed
eller forsæt. XXX A/S kan ikke gøres ansvarlig for indirekte tab af
nogen art, herunder driftstab, avancetab, tab af goodwill eller andre
økonomiske konsekvenstab. XXX A/Ss eventuelle erstatningsansvar er
begrænset til et beløb svarende til 10% af det samlede vederlag i
henhold til købsaftalen.
10. Produktansvar og garanti
Ansvar for ydelser og leverancers skadevoldelse (produktansvar) er
gældende efter NL92.

Citat off

Hvad menes der med: "XXX A/Ss eventuelle erstatningsansvar er
begrænset til et beløb svarende til 10% af det samlede vederlag i
henhold til købsaftalen."

Hvis jeg køber en vare af XXX A/S for 100,- Kr. så er XXX A/Ss
erstatningsansvar, i forbindelse med en reklamation kun 10,- Kr. ?!?

Jeg har googlet efter NL92 men kan kun finde den i udgaver, hvor den er
infiltreret med diverse firmaers handelsbetingelser, nogen der har et
link til en "rå" udgave af NL92?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


 
 
Martin Jørgensen (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 27-10-04 22:42

Petersen_Michael wrote:

> Hvad står der her?
>
> Citat on:
>
> 9. Ansvarsbegrænsning
> XXX A/Ss eventuelle erstatningsansvar, herunder ved forbrugerkøb,
> begrænser sig til tilfælde, hvor XXX A/S har udvist grov uagtsomhed
> eller forsæt. XXX A/S kan ikke gøres ansvarlig for indirekte tab af
> nogen art, herunder driftstab, avancetab, tab af goodwill eller andre
> økonomiske konsekvenstab. XXX A/Ss eventuelle erstatningsansvar er
> begrænset til et beløb svarende til 10% af det samlede vederlag i
> henhold til købsaftalen.
> 10. Produktansvar og garanti
> Ansvar for ydelser og leverancers skadevoldelse (produktansvar) er
> gældende efter NL92.
>
> Citat off
>
> Hvad menes der med: "XXX A/Ss eventuelle erstatningsansvar er
> begrænset til et beløb svarende til 10% af det samlede vederlag i
> henhold til købsaftalen."

Hvis du køber for 100.000 kr så ønsker de at begrænse deres
erstatningsansvar overfor dig til 10% af dette beløb: kr. 10.000,-

> Hvis jeg køber en vare af XXX A/S for 100,- Kr. så er XXX A/Ss
> erstatningsansvar, i forbindelse med en reklamation kun 10,- Kr. ?!?

Ja, men det gælder ikke helt. Købeloven gælder stadigt. Spørger du som
privatperson eller erhvervsmæssigt? Forbrugerbeskyttelsen er stærk som
privat, men jeg fornemmer at vi er ude i noget erhverv hvor man godt kan
aftale sig til dårligere betingelser end normalt.

> Jeg har googlet efter NL92 men kan kun finde den i udgaver, hvor den er
> infiltreret med diverse firmaers handelsbetingelser, nogen der har et
> link til en "rå" udgave af NL92?

Kan jeg ikke hjælpe med. Google gav mig den side her:
http://www.di.dk/omdi/boghandel/show.asp?page=doc&objno=35870

(men jeg antager at du ønskede et gratis link).


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Petersen_Michael (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 28-10-04 16:01

In news:41801616$0$223$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Ja, men det gælder ikke helt. Købeloven gælder stadigt. Spørger du som
> privatperson eller erhvervsmæssigt? Forbrugerbeskyttelsen er stærk som
> privat, men jeg fornemmer at vi er ude i noget erhverv hvor man godt
> kan aftale sig til dårligere betingelser end normalt.

Jeg er interesseret, i aftalen, set både i forbindelse med forbrugerkøb,
og B2B

Som jeg ser det, kan sælger i en B2B handel, sige til køber "ja det er
ærgerligt at det jeg har solgt ikke virker, du kan få 10% af købssummen
retur, farvel og tak EOD"

Og såfremt køber er erhvervsdrivende, må han acceptere (køber er
naturligvis gjort bekendt med handelsbetingelserne inden handlens
indgåelse)

Men du mener ikke sælger kan aftale sig ud af at stille en forbruger
ringere end købeloven?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Martin Jørgensen (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 28-10-04 21:08

Petersen_Michael wrote:

> In news:41801616$0$223$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:
>
>
>>Ja, men det gælder ikke helt. Købeloven gælder stadigt. Spørger du som
>>privatperson eller erhvervsmæssigt? Forbrugerbeskyttelsen er stærk som
>>privat, men jeg fornemmer at vi er ude i noget erhverv hvor man godt
>>kan aftale sig til dårligere betingelser end normalt.
>
>
> Jeg er interesseret, i aftalen, set både i forbindelse med forbrugerkøb,
> og B2B

Ok. Mht. forbrugerkøb er der ikke noget at frygte fordi sælger kan ikke
aftale sig til dårligere betingelser end købeloven foreskriver overfor
forbrugere. Du skal/bør måske gennemlæse købeloven. Jeg citerer lidt til
at starte med:

§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen
eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§
55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, §
80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44,
§§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.
Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er omfattet af den
internationale købelov.


Se f.eks. § 1 a: Loven gælder for alle køb... Så kan du se § 72-87
gælder kun forbrugerkøb osv. osv.

Ifb. med B2B nævner du selv NL92-betingelserne. Jeg forstår at det er et
såkaldt "agreed document" som er ret "smart" fordi nogle folk allerede
tidligere end dig har taget stilling til en hel masse "standard"-ting i
aftalen. Det gør dit arbejde lettere ved at skulle gennemlæse
kontrakter/aftaler/betingelser og *meget* nemmere for forretningsfolk
der handler meget med mange leverandører

> Som jeg ser det, kan sælger i en B2B handel, sige til køber "ja det er
> ærgerligt at det jeg har solgt ikke virker, du kan få 10% af købssummen
> retur, farvel og tak EOD"

Normalt er det nogle rimeligt fornuftige forretningsbetingelser man
indgår, ihvertfald ifb. med de mest seriøse firmaer. Ellers kan du (hvis
det er aftalt) henholde dig til sådan noget som NL92. Der er f.eks. et
afsnit omkring "Ansvar for mangler" + "produktansvar" kan jeg se.

Forbrugerkøb er § 72 og frem i købeloven. Jeg er ikke så stiv i
købeloven (og har ikke udtømmende undersøgt dit spørgsmål), så jeg kan
ikke huske/fortælle om dit eksempel med "farvel og tak EOD" holder hvis
sælger fraskriver sig alt, udover hvad der unægteligt forpligter ham
iht. gældende lov (i B2B)...

> Og såfremt køber er erhvervsdrivende, må han acceptere (køber er
> naturligvis gjort bekendt med handelsbetingelserne inden handlens
> indgåelse)
>
> Men du mener ikke sælger kan aftale sig ud af at stille en forbruger
> ringere end købeloven?

Det er korrekt. Købeloven er.... hmm. et-eller-andet-med-"ceptiv".
Præceptiv? Kan ikke huske ordet. Det betyder at man ikke kan aftale
dårligere vilkår (og hvis man gør er de ihvertfald ugyldige)...


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Petersen_Michael (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 29-10-04 13:31

In news:41815190$0$210$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

Hej Martin

>> Som jeg ser det, kan sælger i en B2B handel, sige til køber "ja det
>> er ærgerligt at det jeg har solgt ikke virker, du kan få 10% af
>> købssummen retur, farvel og tak EOD"
>
> Normalt er det nogle rimeligt fornuftige forretningsbetingelser man
> indgår, ihvertfald ifb. med de mest seriøse firmaer. Ellers kan du
> (hvis det er aftalt) henholde dig til sådan noget som NL92. Der er
> f.eks. et afsnit omkring "Ansvar for mangler" + "produktansvar" kan
> jeg se.

Men hvis vi for en kort stund, holder os til de handelsbetingelser, som
jeg citerede i mit første indlæg i denne tråd. skriver sælger så
omformuleret til termer jeg kan forholde mig til. Står der så at bixen
ikke har den helt store kulance, eller goodwill konto, i forbindelse med
reklamationer, fejl og mangler?
Altså ca. som jeg skriver øverst i dette indlæg?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Rune Wold (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 27-10-04 22:47

Petersen_Michael wrote:

[klip]

> Hvis jeg køber en vare af XXX A/S for 100,- Kr. så er XXX A/Ss
> erstatningsansvar, i forbindelse med en reklamation kun 10,- Kr.?

Det er i hvert fald det, der menes med vilkåret.

[klip]

> Jeg har googlet efter NL92 men kan kun finde den i udgaver, hvor den er
> infiltreret med diverse firmaers handelsbetingelser, nogen der har et
> link til en "rå" udgave af NL92?

http://www.pmctechnology.dk/media/filebank/org/NL%2092.PDF

Men bemærk der er kommet NL 01

/Rune Wold

Petersen_Michael (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 28-10-04 16:03

In news:4180167c$0$22699$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Rune Wold <uuu@uuu.invalid.dk> wrote:

Hej Rune

> Det er i hvert fald det, der menes med vilkåret.

Det var også hvad jeg fik ud af det, men kan man det?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Per Christoffersen (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-10-04 08:30


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4180007a$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvad menes der med: "XXX A/Ss eventuelle erstatningsansvar er
> begrænset til et beløb svarende til 10% af det samlede vederlag i
> henhold til købsaftalen."
>
> Hvis jeg køber en vare af XXX A/S for 100,- Kr. så er XXX A/Ss
> erstatningsansvar, i forbindelse med en reklamation kun 10,- Kr. ?!?

Erstatningsansvar og mangelsudbedringer (ifbm. reklamation) er ikke det
samme. Erstatningsansvaret omfatter tab udover den købte genstand/ydelse og
angår ikke ydelsen selv.
Særligt i forbrugerkøb er der en stærk beskyttelse af køberen ifbm.
reklamation som ikke kan fraviges.

/Per



Rune Wold (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 28-10-04 14:31

Per Christoffersen wrote:

[klip]

> Erstatningsansvar og mangelsudbedringer (ifbm. reklamation) er ikke det
> samme. Erstatningsansvaret omfatter tab udover den købte genstand/ydelse og
> angår ikke ydelsen selv.

Okay, det lyder interessant!

Men det må vel betyde, at forskellen mellem genstandens faktiske
(forringede) værdi, og den hypotetiske værdi, hvis genstanden var
mangelsfri, ikke kan erstattes?

Det vil altså medføre, at ved ikke-forbrugerkøb af speciesgenstande vil
der ikke være mange muligheder for kompensation, idet sælger ikke har
afhjælpningspligt i disse køb. Den eneste mulighed for kompensation i
disse tilfælde, er, hvis køber er heldig, at kunne tilbageholde en del
af købesummen.

/Rune Wold

Per Christoffersen (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-10-04 15:06


"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.dk> skrev i en meddelelse
news:4180f244$0$17587$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Per Christoffersen wrote:
>
> [klip]
>
>> Erstatningsansvar og mangelsudbedringer (ifbm. reklamation) er ikke det
>> samme. Erstatningsansvaret omfatter tab udover den købte genstand/ydelse
>> og angår ikke ydelsen selv.
>
> Okay, det lyder interessant!

Vrøvler jeg ?

/Per



Rune Wold (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 28-10-04 15:14

Per Christoffersen wrote:

[klip]

> Vrøvler jeg ?

Efter min opfattelse kan man godt få *erstattet* (hvis erst. bet. er
opfyldt) forskellen mellem en mangelfuld genstands værdi, og den
hypotetiske værdi, hvis genstanden var leveret mangelfri.

Der er jo tale om et økonomisk tab som følge af misligholdelse.
Afgørende er så bare, om sælger er ansvarlig for misligholdelsen. Men
hvis der er et ansvarsgrundlag, så vil tabet klart kunne erstattes.

/Rune Wold

per christoffersen (28-10-2004)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 28-10-04 20:06


"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.dk> skrev i en meddelelse
news:4180fdc8$0$22681$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Per Christoffersen wrote:
>
> [klip]
>
> > Vrøvler jeg ?
>
> Efter min opfattelse kan man godt få *erstattet* (hvis erst. bet. er
> opfyldt) forskellen mellem en mangelfuld genstands værdi, og den
> hypotetiske værdi, hvis genstanden var leveret mangelfri.

OK. Det er muligvis sammenblanding mellem handelskøb og forbrugerkøb, der
har forvirret mig.
Når jeg tænker på erstatning tænker jeg mest på det ifht. KBL §80, og
iøvrigt som erstatning for øvrige tab medført af en mangelfuld vare/ydelse.

/per



Petersen_Michael (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 28-10-04 16:07

In news:41809f65$0$200$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> Erstatningsansvar og mangelsudbedringer (ifbm. reklamation) er ikke
> det samme. Erstatningsansvaret omfatter tab udover den købte
> genstand/ydelse og angår ikke ydelsen selv.

Læser du det som at XXX A/Ss i forbindelse med reklamationer tilbyder
10% som mangelsudbedring, ud over en evt. omlevering / udbedring af
produktet.

> Særligt i forbrugerkøb er der en stærk beskyttelse af køberen ifbm.
> reklamation som ikke kan fraviges.

Ok, men hvis vi kun ser på B2B?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Morten Meizner Rasmu~ (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Meizner Rasmu~


Dato : 29-10-04 20:32


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41810b10$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:41809f65$0$200$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:
>
>> Erstatningsansvar og mangelsudbedringer (ifbm. reklamation) er ikke
>> det samme. Erstatningsansvaret omfatter tab udover den købte
>> genstand/ydelse og angår ikke ydelsen selv.
>
> Læser du det som at XXX A/Ss i forbindelse med reklamationer tilbyder
> 10% som mangelsudbedring, ud over en evt. omlevering / udbedring af
> produktet.

Her må koncipistreglen pege (og en generel fortolkning) føre til at der kun
er tale om erstatning og ikke mangelsudbedringer ansvarfraskrivelsen
omhandler.
Denne regel kan desuden ikke fra viges ved forbrugerkøb. (tror nok det er
§38a eller sådan noget i aftaleloven.)



Morten Meizner Rasmu~ (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Meizner Rasmu~


Dato : 29-10-04 20:29


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4180007a$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvad står der her?
>
> Citat on:
>
> 9. Ansvarsbegrænsning
> XXX A/Ss eventuelle erstatningsansvar, herunder ved forbrugerkøb,
> begrænser sig til tilfælde, hvor XXX A/S har udvist grov uagtsomhed
> eller forsæt. XXX A/S kan ikke gøres ansvarlig for indirekte tab af
> nogen art, herunder driftstab, avancetab, tab af goodwill eller andre
> økonomiske konsekvenstab. XXX A/Ss eventuelle erstatningsansvar er
> begrænset til et beløb svarende til 10% af det samlede vederlag i
> henhold til købsaftalen.
> 10. Produktansvar og garanti
> Ansvar for ydelser og leverancers skadevoldelse (produktansvar) er
> gældende efter NL92.
>
> Citat off
>
> Hvad menes der med: "XXX A/Ss eventuelle erstatningsansvar er
> begrænset til et beløb svarende til 10% af det samlede vederlag i
> henhold til købsaftalen."
>
> Hvis jeg køber en vare af XXX A/S for 100,- Kr. så er XXX A/Ss
> erstatningsansvar, i forbindelse med en reklamation kun 10,- Kr. ?!?

Som køber du har stadig mulighed for at kræve forholdsmæssigt afslag, hæve
købet,
eller kræve omlevering, jf. kbl § 43 stk 1, hvis betingelserne til dette er
opfyldt.

Derfor vil du, hvis du modtager en mangelfuld ting til en værdi af 100 kr,
og
hvis manglen er væsentlig, kunne kræve de 100 kr. retur (ophævelse). Men,
hvis
vilkåret er vedtaget, ikke kunne kræve mere end 10 kr. af de udgifter,
udover købesummen, du har
haft ved handlen erstattet. fx. hvis du må gå ud og købe gendstanden et
andet sted til 125 kr. kan du kun få 110 kr. igen.

Der er stilles dog store krav til ansvarsfraskrivelser, og især i
forbrugerkøb, så det kan diskuteres om sådan en betingelse overhoved kan
anses som vedtaget. I denne forbindelse må man vurdere hvor klart den
fremgår af aftalen.

Undskyld hvis tingene er lidt kluderet formuleret.

Mvh

Morten



Petersen_Michael (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 28-10-04 20:50

In news:41814865$0$86944$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Morten Meizner Rasmussen <email: Gobolan@hotmail.com> wrote:

> Der er stilles dog store krav til ansvarsfraskrivelser, og især i
> forbrugerkøb, så det kan diskuteres om sådan en betingelse overhoved
> kan anses som vedtaget. I denne forbindelse må man vurdere hvor klart
> den fremgår af aftalen.
>
> Undskyld hvis tingene er lidt kluderet formuleret.

Jeg beder blot om en uddybning

Ok, men lad os antage, at firma A/S køber en vare, som XXX A/S
fremstiller, varen bliver monteret i firma A/Ss produktions apparat,
eller som en komponent i en vare, som firma A/S sælger. Efterfølgende,
viser der sig en fabrikationsfejl, ved den vare, som XXX A/S har
leveret. Hvad nu? har firma A/S andre krav overfor XXX A/S end 10% af
indkøbsprisen, eller omlevering + 10% eller?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste