/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fortrydelsesret
Fra : anders


Dato : 27-10-04 20:35

Hej

Jeg har bestilt en PC, via nettet, ved et velrenomeret firma.

Jeg har, ved en fejl, bestilt med dansk software istedet for engelsk.

Firmaet siger at det er for sent at lave om på selv om de gøres opmærksomme
på min fejl under 12 timer efter afgivelsen af ordren.
Betaling foregik online med VISA-kort

Mit spørgsmål:
Kan jeg gøre brug af retten til 14 dages fortydelsesret til at anullere
købet ?

--
Med venlig hilsen
Anders




 
 
Rune Wold (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 27-10-04 20:53

anders wrote:

[klip]

> Mit spørgsmål:
> Kan jeg gøre brug af retten til 14 dages fortydelsesret til at anullere
> købet?

Hvis du har fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven, så kan du
anvende uden hensyntagen til denne "fejl".

/Rune Wold


Rea721 (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 27-10-04 21:08

I news:417ffbb8$0$23071$ba624c82@nntp05.dk.telia.net
skrev Rune Wold følgende tekst:

> Hvis du har fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven, så kan du
> anvende uden hensyntagen til denne "fejl".

Jeg læser mellem linierne at der her er tale om Dell, og de plejer at
henholde sig til at computerne er special designede / samlede og derfor
gælder de 14 dages returret ikke.


--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning
Commercial certifikat,Single Engine - IR, Multi Engine -Class Rating
Multi Engine -Instrument Rating. http://www.ikaros.dk


per christoffersen (27-10-2004)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 27-10-04 21:18


"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
news:41800042$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> I news:417ffbb8$0$23071$ba624c82@nntp05.dk.telia.net
> skrev Rune Wold følgende tekst:
>
> > Hvis du har fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven, så kan du
> > anvende uden hensyntagen til denne "fejl".
>
> Jeg læser mellem linierne at der her er tale om Dell, og de plejer at
> henholde sig til at computerne er special designede / samlede og derfor
> gælder de 14 dages returret ikke.

Der er de så (heldigvis for spørgeren) uenige med Forbrugerklagenævnet, som
mener at pc-systemer der er samlet af standard-dele er at regne for
standard-varer og som sådan omfattet af returretten.

/Per



Repzak (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Repzak


Dato : 27-10-04 21:26



> Der er de så (heldigvis for spørgeren) uenige med Forbrugerklagenævnet,
> som
> mener at pc-systemer der er samlet af standard-dele er at regne for
> standard-varer og som sådan omfattet af returretten.

Men hvad så hvis de har "brudt" en plombering til softwaren for at pre
installere det ?

Kasper



Bertel Lund Hansen (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-10-04 10:54

Repzak skrev:

>Men hvad så hvis de har "brudt" en plombering til softwaren for at pre
>installere det ?

De kan bare benytte softwaren til den næste kunde.

Bortset fra det fungerer det mig bekendt anderledes med
præinstallationer (masselicens), men det er sådan set
ligegyldigt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

anders (27-10-2004)
Kommentar
Fra : anders


Dato : 27-10-04 21:27

Rune >> Det er et meget godt bud

Fra deres salgsbetingelser:

"En Forbruger har ret til at fortryde sit køb indenfor 14 dage efter
modtagelsen af Produkt og få refunderet købesummen. For at udnytte denne
fortrydelsesret skal Forbrugeren skriftligt informere Dell og omgående
returnere Produktet i samme stand og i original emballage sammen med
returseddel samt købsbevis. Forbrugeren afholder selv
returneringsomkostningerne og bærer risikoen forbundet hermed. Eventuelle
lovfæstede forbrugerrettigheder påvirkes i øvrigt ikke af denne aftale.
Denne bestemmelse gælder ikke for erhvervskunder eller erhvervsmæssige
brugere."


Jeg har, for at få pc'en uden skærm, bestilt gennem mit firma selvom den
skal bruges privat. Så jeg er bange for at jeg ikke står så godt.

Med venlig hilsen
Anders


----- Original Message -----
From: "Rea721" <skod2[remove]@721.dk>
Newsgroups: dk.videnskab.jura
Sent: Wednesday, October 27, 2004 10:08 PM
Subject: Re: Fortrydelsesret


> I news:417ffbb8$0$23071$ba624c82@nntp05.dk.telia.net
> skrev Rune Wold følgende tekst:
>
> > Hvis du har fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven, så kan du
> > anvende uden hensyntagen til denne "fejl".
>
> Jeg læser mellem linierne at der her er tale om Dell, og de plejer at
> henholde sig til at computerne er special designede / samlede og derfor
> gælder de 14 dages returret ikke.
>
>
> --
> Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
> Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning
> Commercial certifikat,Single Engine - IR, Multi Engine -Class Rating
> Multi Engine -Instrument Rating. http://www.ikaros.dk
>



Morten Bjergstrøm (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 27-10-04 21:49

"anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev:

> Fra deres salgsbetingelser:
>
> "En Forbruger har ret til at fortryde sit køb indenfor 14 dage
> efter modtagelsen af Produkt og få refunderet købesummen. For at
> udnytte denne fortrydelsesret skal Forbrugeren skriftligt
> informere Dell

Ugyldigt aftalevilkår.


> og omgående returnere Produktet i samme stand

Nej væsentligt samme stand og mængde.


> og i
> original emballage

Ugyldigt aftalevilkår.


> sammen med returseddel

Ugyldigt aftalevilkår.


Det er uhyggeligt at så stort et firma ikke har styr på så simpel
lovgivning som Forbrugeraftaleloven.


> Jeg har, for at få pc'en uden skærm, bestilt gennem mit firma
> selvom den skal bruges privat. Så jeg er bange for at jeg ikke
> står så godt.

Den kan være et problem. Der er ikke den samme beskyttelse af
erhvervskunder som forbrugere og Dell har formentligt en berettiget
formodning om, at der har været tale om et handelskøb.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

anders (28-10-2004)
Kommentar
Fra : anders


Dato : 28-10-04 11:56

Da den som sagt er købt gennem mit firma har jeg ifølge sælgeren ikke ret
til at fortryde købet.

Øv, men jeg kan jo kun takke mig selv, det er jo ikke dem der har gjort
noget forkert.

Anders

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
news:Xns958FE823E353D.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
> "anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev:
>
> > Fra deres salgsbetingelser:
> >
> > "En Forbruger har ret til at fortryde sit køb indenfor 14 dage
> > efter modtagelsen af Produkt og få refunderet købesummen. For at
> > udnytte denne fortrydelsesret skal Forbrugeren skriftligt
> > informere Dell
>
> Ugyldigt aftalevilkår.
>
>
> > og omgående returnere Produktet i samme stand
>
> Nej væsentligt samme stand og mængde.
>
>
> > og i
> > original emballage
>
> Ugyldigt aftalevilkår.
>
>
> > sammen med returseddel
>
> Ugyldigt aftalevilkår.
>
>
> Det er uhyggeligt at så stort et firma ikke har styr på så simpel
> lovgivning som Forbrugeraftaleloven.
>
>
> > Jeg har, for at få pc'en uden skærm, bestilt gennem mit firma
> > selvom den skal bruges privat. Så jeg er bange for at jeg ikke
> > står så godt.
>
> Den kan være et problem. Der er ikke den samme beskyttelse af
> erhvervskunder som forbrugere og Dell har formentligt en berettiget
> formodning om, at der har været tale om et handelskøb.
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk
> Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
> Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine



Fly Christensen (28-10-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 28-10-04 18:31

On 27 Oct 2004 20:49:07 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>"anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev:
>>
>> Jeg har, for at få pc'en uden skærm, bestilt gennem mit firma
>> selvom den skal bruges privat. Så jeg er bange for at jeg ikke
>> står så godt.
>
>Den kan være et problem. Der er ikke den samme beskyttelse af
>erhvervskunder som forbrugere og Dell har formentligt en berettiget
>formodning om, at der har været tale om et handelskøb.

Det er vel Dell, der skal bevise, at der ikke er tale om et
forbrugerkøb? Hvis betalingen er foregået med forbrugerens Visa-kort,
har forbrugere vel et godt argument for, at der er tale om et
forbrugerkøb.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

anders (28-10-2004)
Kommentar
Fra : anders


Dato : 28-10-04 21:22

Hmm. Du er da vist inde på noget der....
Jeg har også et VISA til firmaet men det er det private der er brugt.

Mange tak
Anders



"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
news:s2b2o0p2crl1nagrqccjivri11ion3kghp@4ax.com...
> On 27 Oct 2004 20:49:07 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
> wrote:
>
> >"anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev:
> >>
> >> Jeg har, for at få pc'en uden skærm, bestilt gennem mit firma
> >> selvom den skal bruges privat. Så jeg er bange for at jeg ikke
> >> står så godt.
> >
> >Den kan være et problem. Der er ikke den samme beskyttelse af
> >erhvervskunder som forbrugere og Dell har formentligt en berettiget
> >formodning om, at der har været tale om et handelskøb.
>
> Det er vel Dell, der skal bevise, at der ikke er tale om et
> forbrugerkøb? Hvis betalingen er foregået med forbrugerens Visa-kort,
> har forbrugere vel et godt argument for, at der er tale om et
> forbrugerkøb.
>
> Fly
>
> --
> In space nobody will hear your cream



Bertel Lund Hansen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-10-04 09:53

Fly Christensen skrev:

>Det er vel Dell, der skal bevise, at der ikke er tale om et
>forbrugerkøb? Hvis betalingen er foregået med forbrugerens Visa-kort,
>har forbrugere vel et godt argument for, at der er tale om et
>forbrugerkøb.

Det tror jeg ikke. Det er vel ikke usædvanligt at en privat
lægger ud for et firma, og købet er foretaget gennem firmaet for
at opnå en fordel som en forbruger er afskåret fra, så vidt jeg
forstod.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Tim Christensen (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Tim Christensen


Dato : 01-11-04 12:29

Morten Bjergstrøm wrote:

>>og i
>>original emballage
>
>
> Ugyldigt aftalevilkår.
>
Et krav om original emballage er OK - der kan dog ikke kræves ubrudt
emballage.

Mvh

Tim

Bertel Lund Hansen (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-11-04 14:57

Tim Christensen skrev:

>Et krav om original emballage er OK -

Ikke som udgangspunkt. Det forudsætter at emballagen har en
særlig værdi for varen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Bjergstrøm (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 01-11-04 12:32

Tim Christensen <nospam@eson.dk> skrev:

>>> og i
>>> original emballage
>>
>>
>> Ugyldigt aftalevilkår.
>>
> Et krav om original emballage er OK - der kan dog ikke kræves ubrudt
> emballage.

Som udgangspunkt kan du godt fortryde, selvom du har brudt
emballagen, eller du har smidt emballagen væk. Sælger kan imidlertid
godt stille krav om returnering af varen i original emballage, hvis
det er af væsentlig betydning for varens salgsværdi. Sælger skal dog
- på et "varigt medie" - tydeligt oplyse, at han stiller dette krav.

http://www.forbrug.dk/om/organisering/fo/2/net-tjek-for-forbrugere/3/1/hvilken-stand-skal-varen-vaere-i-naar-du-fortryder/

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste