Hvornår er man pædofil
Fra : Kim Nielsen

Dato : 27-10-04 11:24

Jeg har , som alle andre, læst om vores pædofile politiker, men det der
undrer mig er , hvornår er man pædofil ?

For en danselærer der går i seng med en 13 årig anklages for seksuel omgang
med mindreårig.

En politker der går i seng med en 13 årig er pædofil

i en indvandrerbande har flere seksuel omgang med en 13 årig men ingen
bliver anklaget for noget.

I alle tilfældene er gerningsmændene over 18 og pigerne gør det frivillig.

Så mit spørgsmål er hvornår er det pædofili og hvornår er det seksuel omgang
med mindreårig ?

Aviserne vælger jo at bruge betagnelserne efter hvordan det passer med deres
historie.

Mvh Kim

Fra : David T. Metz

Dato : 27-10-04 09:45

Kim Nielsen wrote:
> Jeg har , som alle andre, læst om vores pædofile politiker, men det
> der undrer mig er , hvornår er man pædofil ?

"Pædofil" er ikke et juridisk begreb. Og mig bekendt har man ingen steder
kunnet læse om en pædofil politiker (bortset fra i den useriøse presse, der
ikke kan skelne skæg fra snot), men derimod om en der er anklaget for at
have forgrebet sig på en mindreårig.

David

Fra : Rune Wold

Dato : 27-10-04 10:23

David T. Metz wrote:

[klip]

> [...]
> ikke kan skelne skæg fra snot), men derimod om en der er anklaget for at

Der er næppe nogen realitetsforskel mellem pressens udtalelser (også de
såkaldt useriøse medlemmer af pressen), og de udtalelser og handlinger
der kom fra medlemmer fra hans eget parti herunder statsministeren, på
baggrund af det bevismateriale, som sigtelsen bygger på.

Hvad der så er rent presseetisk forsvarligt er en anden sag.

/Rune Wold

Fra : TGD

Dato : 27-10-04 11:07

"Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har , som alle andre, læst om vores pædofile politiker, men det der
> undrer mig er , hvornår er man pædofil ?

Det er man når man har sex med personer under 18 år

<KLIP>

> I alle tilfældene er gerningsmændene over 18 og pigerne gør det frivillig.

Og i alle tilfældene burde der ikke kunne fældes fom over den store
"pædofile" udnytter.

> Så mit spørgsmål er hvornår er det pædofili og hvornår er det seksuel
> omgang
> med mindreårig ?

Pædofil er en betegnelse ligesom en homoseksuel.
Seksuel omgang med mindreårig er juridisk.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-10-04 11:41

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev:

> Det er man når man har sex med personer under 18 år

Og den definition følger af?
Din definition medfører eksempelvis at et 17-årigt kærestepar er
pædofile. Det hænger åbentlyst ikke sammen.

> Og i alle tilfældene burde der ikke kunne fældes fom over den
> store "pædofile" udnytter.

Du mener at der skal være frit spil for at udnytte mindreårige, der
ikke kan overskue konsekvenserne af deres valg?
Dit udsagn tyder på, at du ikke har forstået, at børns seksualitet ikke
er rettet mod voksne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-10-04 13:16

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> Og den definition følger af?
> Din definition medfører eksempelvis at et 17-årigt kærestepar er
> pædofile. Det hænger åbentlyst ikke sammen.

Jeg mener der tidligere her i gruppen har været nævnt at man først
kalder det pædofili når den ene part er mere end 5 år ældre end den
anden OG den yngste er under 15, altså under den seksuelle lavalder.

"Be nice to nerds - you might end up working for one"

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-10-04 14:03

Henrik Stidsen wrote:

> Jeg mener der tidligere her i gruppen har været nævnt at man først
> kalder det pædofili når den ene part er mere end 5 år ældre end den
> anden OG den yngste er under 15, altså under den seksuelle lavalder.

Muligt, men det er stadigvæk kun en psykiatrisk diagnose. Man er ikke
automatisk pædofil fordi man har lavet noget med en mindre årig, omvendt kan
man godt være pædofil uden at have lavet noget.

Det er således ikke noget ulovligt i at være pædofil, eller kleptoman for
den sags skyld. Straffeloven handler mere om hvad man har gjort, end hvad
man har lyster til :)
§ 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel
indtil 8 år.Stk. 2. Har barnet været under 12 år, eller har gernings­manden
forskaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler, kan
straffen stige til fængsel indtil 12 år.

§ 223a:Den, der som kunde mod betaling eller løfte om betaling har samleje
med en person under 18 år, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.

§ 224:Bestemmelserne i §§ 216­223a finder tilsvarende anvendelse med hensyn
til anden kønslig omgængelse end samleje.

Fra : David T. Metz

Dato : 28-10-04 10:30

Henrik Stidsen wrote:

> Jeg mener der tidligere her i gruppen har været nævnt at man først
> kalder det pædofili når den ene part er mere end 5 år ældre end den
> anden OG den yngste er under 15, altså under den seksuelle lavalder.

Det er ikke desto mindre forkert. Det er ikke et juridisk begreb og der
findes (derfor) heller ikke klare aldersgrænser der kan definere det.

David

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-10-04 15:25

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in

> Det er ikke desto mindre forkert. Det er ikke et juridisk begreb
> og der findes (derfor) heller ikke klare aldersgrænser der kan
> definere det.

Ingen siger det er en juridisk definition.

Og selvom der ikke findes nogen deciderede grænser kan man godt have
"vejledene grænser".

Hvis du engang føler ingen hører dig.. Elsker dig... Holder af dig..
ser dig.. Ingen vil snakke med dig.. Så husk blot på.. FALCK ER DER
ALTID!

Fra : David T. Metz

Dato : 29-10-04 08:03

Henrik Stidsen wrote:

> Ingen siger det er en juridisk definition.
>
> Og selvom der ikke findes nogen deciderede grænser kan man godt have
> "vejledene grænser".

Og hvor er det så du mener de gøres gældende?

David

Fra : TGD

Dato : 27-10-04 14:08

<KLIP>

> Og den definition følger af?
> Din definition medfører eksempelvis at et 17-årigt kærestepar er
> pædofile. Det hænger åbentlyst ikke sammen.

Det er hvad der står i Gyldendals Leksikon og Politikens nudansk ordbog -
konkludere nogenlunde det samme.
Der kan læses i mellem linierne at det er når voksne har sext med børn
eller har lyst til det, men i bund og grund kan udtrykket pædofil også
bruges på et barn, eftersom det er lysten til børn der afgører om man er
pædofil.
Man kan groft inddele folk i 2 grupper når det handler om pædofili:

Pædofil - dem som hovedsagligt har lyst til *sex* med børn
Multi seksuel - dem som tænder på børn men også en masse andre specielle
ting

> Du mener at der skal være frit spil for at udnytte mindreårige, der
> ikke kan overskue konsekvenserne af deres valg?

En dreng der sætter sig foran sin PC logger ind på en chatside ydermere
logger ind på en side hvor homoseksuelle søger partnere ydermere lader sig
betale for seksuelle services, nej sådan en person er ikke blevet udnyttet.

Hvorfor er grænsen 15 år? Det er noget man bare har valgt i Spanien har den
heddet 12 år i USA er den (i nogen stater) 18 år, bør en dommer ikke lægge
vægt på hele forløbet og ikke alderen?

Og nej jeg mener ikke der skal være frit spil for at udnytte mindreårige,
men man skal ikke bare klynge folk op fordi de har haft sex med mindreårige
man må tage det hele i betragtning.

> Dit udsagn tyder på, at du ikke har forstået, at børns seksualitet ikke
> er rettet mod voksne.

Du ved måske hvad der "tænder" børn seksuelt?
Eftersom der er folk der tænder på dyr, babylege, SM, urinsex etc. skal man
absolut ikke udlukke at der ikke er 13 14 årige der tænder på fuldvoksne
mænd.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-10-04 15:27

"TGD" wrote

> Eftersom der er folk der tænder på dyr, babylege, SM, urinsex etc. skal
> man absolut ikke udlukke at der ikke er 13 14 årige der tænder på
> fuldvoksne mænd.

Er det så ønsketænkning hos den 13/14 årige eller ønsketænkning hos den
fuldvoksne?
Det er nok snarere det sidste...

FUT: dk.snak.seksualitet

- Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-10-04 17:00

> Det er hvad der står i Gyldendals Leksikon og Politikens nudansk
> ordbog - konkludere nogenlunde det samme.

Det vil jeg så anse som uheldige forklaringer på begrebet.

> [...]
> ydermere logger ind på en side hvor homoseksuelle søger partnere
> ydermere lader sig betale for seksuelle services, nej sådan en

Nu er problemet med chatrum, at voksne bruger chatrum der er beregnet
på børn og ofte udgiver de sig for at være en anden og yngre end de
rent faktisk er. Ydermere lokkes der ofte med penge. Sidst der var en
undersøgelse viste det sig at 1% af teenagepigerne havde modtaget penge
for seksuelle ydelser og 3% af teenagedrengene. Det er altså et ret
stort problem at teenagere prostituerer sig pga. voksnes tilbud om
betaling for seksuelle ydelser.

> Hvorfor er grænsen 15 år? Det er noget man bare har valgt i
> Spanien har den heddet 12 år i USA er den (i nogen stater) 18 år,
> bør en dommer ikke lægge vægt på hele forløbet og ikke alderen?

Nu har man fastlagt en alder for at beskytte børn mod voksnes overgreb.
Alderen er i øvrigt ganske godt i overensstemmelse med virkeligheden.
Den gennemsnitlige seksuelle debutalder i Danmark er et sted mellem 16
og 17 år.

> Og nej jeg mener ikke der skal være frit spil for at udnytte
> mindreårige, men man skal ikke bare klynge folk op fordi de har
> haft sex med mindreårige man må tage det hele i betragtning.

Børn under 15 år kan generelt ikke overskue konsekvenserne af deres
valg, hvorfor det er nødvendigt med en beskyttelse via lovgivningen.

> Du ved måske hvad der "tænder" børn seksuelt?

Nej. Men jeg ved at børn er seksuelle væsener og jeg ved, at voksne
mennesker, der af uvisse årsager tænder på børn har en misforstået ide
om, at børnenes seksualitet er rettet mod voksne.

> Eftersom der er folk der tænder på dyr, babylege, SM, urinsex etc.
> skal man absolut ikke udlukke at der ikke er 13 14 årige der
> tænder på fuldvoksne mænd.

Spørgsmålet er om barnet ønsker at udleve den lyst eller om det kun er
en fantasi. De fleste hælder formentligt til sidstnævnte.

Denne diskussion er i øvrigt uden for gruppens emne så hermed ikke
flere ikke-juridiske indlæg fra mig her i tråden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-10-04 17:57

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det vil jeg så anse som uheldige forklaringer på begrebet.

Måske det er TGD der læser for meget mellem linjerne - eller min
Politikens Nudansk Ordbog der er "for gammel". I udgaven fra 1986 står
der:
Om person som har en stærk seksuel dragning mod børn.

Der står intet om alder.

FUT news:dk.kultur.sprog, hvor denne debat hører hjemme.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
33 tips og tricks til Internet Explorer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-04 13:22

Kim Nielsen skrev:

>Så mit spørgsmål er hvornår er det pædofili og hvornår er det seksuel omgang
>med mindreårig ?

Det er ikke et juridisk spørgsmål alene af den grund at ordet
"pædofil" slet ikke findes i loven.

Jeg vil råde dig til at spørge i <news:dk.kultur.sprog> fordi dit
spørgsmål reelt drejer sig om sprogbrug.

--
Bertel

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 28-10-04 14:14

> [...]
> bliver anklaget for noget.
> I alle tilfældene er gerningsmændene over 18 og pigerne gør det frivillig.

I hvilket sladderblad har du læst at én 13årig har haft frivilligt "seksuel
omgang" med en indvandrerbande? Jeg mindes en hvor en indvandrerbande
voldtog en mindreårig...

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-10-04 14:57

"Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> wrote in message

> Jeg har , som alle andre, læst om vores pædofile politiker, men det
> der undrer mig er , hvornår er man pædofil ?

Typisk betegnes det som pædofili, når ens seksuelle præferencer er rettet
mod pre-pubertære børn, alderen i øvrigt underordnet. Der er et andet
begreb, som jeg ikke lige husker, der betegner seksuel interesse for
børn/unge, der er post-pubertære, men som i øvrigt er så unge, at de ikke er
at betragte som fuldt udviklede voksne.

--
-Jens B.

Fra : David T. Metz

Dato : 29-10-04 08:04

Jens Bruun wrote:
> [...]
> interesse for børn/unge, der er post-pubertære, men som i øvrigt er
> så unge, at de ikke er at betragte som fuldt udviklede voksne.

"Gammel gris" eller "jævnaldrende" - alt efter personens egen alder.

David