Vedr. Salg af ejerlejlighed
Fra : Dragnet

Dato : 27-10-04 02:17

Min kæreste og jeg har sat vores lejlighed tilsalg.

Ejendomsmægleren siger til os at efter som han kan se at der ikke er
overskud på handlen har han sat hans salær til
kr. 32.000,- ex. moms, selv om der selvfølgelig er mange udgifter ved
markedsførring. så hans overskud er minimalt.

Fint nok.

Så har der været nogle stykker og kikke på den som byder under hvad vi har
sat den til.

Men så, og jeg citer vores mægler "Køberen havde godt nok printet
salgsopstillingen ud fra vores hjemmeside for to dage siden
da den stod til den gamle pris 925.000,-, men efter som den nu står på
nettet til 895.000,- blev jeg nød til at informener køber om prisen
var sat ned, for hvis jeg nu solgte den til 925.000. og køber så den på
vores hjemmeside til 895.000 ville det blive et problem" citat slut.

Så kommer det sjove, vi skriver under på det grundlag mægleren lige har
forklaret os, i god tro. fordi mægleren havde travlt og skulle ud af døren
og denne aftale havde trukket ud, så det hele gik lidt stærkt.

Nu sidder jeg så og lige og kikker det igennen bare for sjovs skyld, man
regner jo ikke med at blive taget ved røven.

På nettet står lejligheden stadig til gammel pris. 925.000,- på
salgsopstillingen i vinduet i butikken står den til 925.000,-

Hvad gør vi ved det, den eneste måde køber kunne have fået den pris på
895.000 ind i hovdet er af mægler, eller så har mægleren fået et bud
på de 895.000,- og tænkt nu skal vi lige presses til at sælge!!!! ja hvad
ved jeg...

Og jeg ser så osse i salgsprovenu'et at vi godtnok giver det salgs salær på
32.000,- ex moms, men på næste side har han så lige
taget 12.000,- mere for markedsføringbidrag så vores total omkostning nu er
oppe på 42.000 ex. moms altså 55.000,- incl moms.

Så i stedet for et plus på ca 8.000,- på salget har vi nu et underskud på
37.000,- hvilket er meget uacceptabel.

Hvad gør vi, har vi fortrydelsesret? kan vi kræve mægleren skal betale vores
underskud? og burde jeg få fat i en advokat?

Mvh. Christina og Anders

Fra : Henning

Dato : 27-10-04 09:19

On Wed, 27 Oct 2004 03:16:33 +0200, "Dragnet"
<trashmail@FJERNandos.dk> wrote:

> [...]
>kr. 32.000,- ex. moms, selv om der selvfølgelig er mange udgifter ved
>markedsførring. så hans overskud er minimalt.

Lidt OT - mange udgifter? I dag annonceres langt de lfeste lejligheder
på nette, langt de fleste købere søger lejlighed via nettet. Meget få
bruger trykte medier, så der er stort set ingen udgifter til
markedsføring i dag.

Fra : Holst

Dato : 27-10-04 09:38

Henning wrote:

> [...]
> på nette, langt de fleste købere søger lejlighed via nettet. Meget få
> bruger trykte medier, så der er stort set ingen udgifter til

Boligsektionen i Berlinske Søndag er nu stadig meget, meget tyk.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-04 13:10

Holst skrev:

>Boligsektionen i Berlinske Søndag er nu stadig meget, meget tyk.

Det er lokalavisen Horsens Posten også. Der er et magasin indeni
udelukkende med boligannoncer.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 27-10-04 09:23

> [...]
>var sat ned, for hvis jeg nu solgte den til 925.000. og køber så den på
>vores hjemmeside til 895.000 ville det blive et problem" citat slut.

P.S. Havde I godkendt denne nedsættelse? Hvor længe har lejligheden
stået til salg?

Fra : Dragnet

Dato : 27-10-04 13:06

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> P.S. Havde I godkendt denne nedsættelse? Hvor længe har lejligheden
> stået til salg?

Nej vi havde ikke godkendt nedsættelsen, vi havde snakket om den skulle
sættes ned, hvis det ikke var nogle der viste interesse.

Men der har været en fremvisning pr. uge, men mægleren havde sagt at den
ikke det ikke ville komme på tale med en nedsættelse før
der havde været åbenhus hvilke skulle løbe af staben den 21/11 04.

/Anders

Fra : Diesell

Dato : 27-10-04 17:18

"Dragnet" <trashmail@FJERNandos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kr. 32.000,- ex. moms, selv om der selvfølgelig er mange udgifter ved
> markedsførring. så hans overskud er minimalt.

Minimalt og minimalt - alt er relativt. Han taber jo nok ikke lige frem på
det...

> Så har der været nogle stykker og kikke på den som byder under hvad vi har
> sat den til.

Det står jo alle frit for.

> [...]
> var sat ned, for hvis jeg nu solgte den til 925.000. og køber så den på
> vores hjemmeside til 895.000 ville det blive et problem" citat slut.

Det er ikke korrekt. Hvad skulle problemet være? Der er intet til hinder for
at man i salgsperioden ændrer prisen og det gælder på op og ned. Mægleren
kan ikke forpligte jer overfor 3. mand - husk det. Sålænge ejendommen er i
udbud/til salg er i jo ikke bundet af noget som helst - det er i først når i
underskriver.
Hvis mægleren har sagt til køberen at den aldrig har været sat ned så lyver
han selvfølgelig overfor køberen men det er jo ikke jeres problem. Så det
"problem", han refererer til kan kun være hans problem, aldrig jeres.

Prøv at få ham til at forklare hvori problemet ville bestå.

> Så kommer det sjove, vi skriver under på det grundlag mægleren lige har
> forklaret os, i god tro. fordi mægleren havde travlt og skulle ud af døren
> og denne aftale havde trukket ud, så det hele gik lidt stærkt.

Se, nu er i jo bundet af aftalen.

> Nu sidder jeg så og lige og kikker det igennen bare for sjovs skyld, man
> regner jo ikke med at blive taget ved røven.

Det er heller ikke sikkert i er blevet det, men mæglerens forklaring er ikke
god nok. Der mangler oplysninger til at vurdere hvorvidt er blevet "snydt"
eller ej.

> På nettet står lejligheden stadig til gammel pris. 925.000,- på
> salgsopstillingen i vinduet i butikken står den til 925.000,-

Den kan være rettet tilbage, men det ændrer ikke ved at der ikke er noget
problem i at regulere prisen i salgsperioden. Ved nybyggede større projekter
er det ikke ualmindeligt at prisen er lavest ved projektstart.

> [...]
> 895.000 ind i hovdet er af mægler, eller så har mægleren fået et bud
> på de 895.000,- og tænkt nu skal vi lige presses til at sælge!!!! ja hvad

I kan ikke gøre noget ved det - i har underskrevet. Men kræv en ny
forklaring af mægleren.

> [...]

er
> oppe på 42.000 ex. moms altså 55.000,- incl moms.

Det afgørende er, hvad der er aftalt i formidlingsaftalen. Hvis der deri
ikke er anført markedsføringsudgifter har han ikke krav på det - sådan er
det bare.

> Så i stedet for et plus på ca 8.000,- på salget har vi nu et underskud på
> 37.000,- hvilket er meget uacceptabel.

Det vidste i vel da i underskrev købsaftalen. Senest på det tidspunkt skal i
have udleveret nyt salgsprovenue - har i fået det?

> Hvad gør vi, har vi fortrydelsesret? kan vi kræve mægleren skal betale
vores
> underskud? og burde jeg få fat i en advokat?

I har ingen fortrydelsesret, kun et spinkelt håb om at købsaftalen fra jeres
side er betinget af, at evt. advokat kan godkende aftalen. Mægleren skal
ikke betale jeres underskud og i får ikke noget ud af at kontakte en
advokat - hvis der i formidlingsaftalen ikke er anført markedsføringsbidrag
er i ikke pligtig til at betale dette til mægleren, men det behøver i ikke
en advokat til at konstatere.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-10-04 22:12

Diesell wrote:

-snip-

> I kan ikke gøre noget ved det - i har underskrevet. Men kræv en ny
> forklaring af mægleren.

Han påstår sikkert at han bare har nedsat prisen og at sælger
accepterede aftalen... Alle "problemerne" er sikkert "glemt"...

> på

> er

Hvilken ejd. mægler var det så? (firmaet)

Jeg syntes ikke det lyder som en mægler jeg kunne tænke mig at bruge,
men jeg har hørt andre historier om dårlige ejd.mæglere...

-snip resten-

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Dragnet

Dato : 27-10-04 23:27

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> Diesell wrote:

> Han påstår sikkert at han bare har nedsat prisen og at sælger accepterede
> aftalen... Alle "problemerne" er sikkert "glemt"...

Var nede for at snakke med min mægler idag, han havde desværre en fridag,
men købekontrakten var ikke sendt vidre til køber
Og jeg gjorde dem opmærksom på at den var skrevet under på et falsk
grundlag, og den under ingen omstændigheder måtte sendes til køber,og
jeg bad den kontakte mig imorgen før de overhovde fortager sig noget.

Så er spørgsmålet jo bare om de vælger at overhøre det!!!

> Hvilken ejd. mægler var det så? (firmaet)

Mvh. Anders

Fra : Diesell

Dato : 28-10-04 00:14

> [...]
> jeg bad den kontakte mig imorgen før de overhovde fortager sig noget.
>
> Så er spørgsmålet jo bare om de vælger at overhøre det!!!

Du er nødt til snart at have noget på skrift. Få på skrift at du har gjort
dem opmærksom på det. Du har ingen dokumentation for dine/deres handlinger
overhovedet - du står utrolig svagt, hvis du på et tidspunkt vil klage. Bare
et råd....

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-10-04 20:34

Diesell wrote:

> [...]

> overhovedet - du står utrolig svagt, hvis du på et tidspunkt vil klage. Bare

Eller optage et løfte/mundtlig aftale på bånd/digitalt om at den handel
ikke skal gennemføres alligevel, gennem telefonen. Det ville jeg ikke
være spor bleg for at anvende, når det i denne situation nok er noget
mere besværligt at få noget på skrift, indenfor det korte tidsrum der er
til rådighed før papirerne måske bliver sendt...

Bagefter er det jo ikke til at bevise noget uden dokumentation som du
skriver og køber er i god tro osv...