Hvis kun formanden møder op?
Fra : Steen

Dato : 26-10-04 07:27

Hvad nu hvis kun formanden møder op til en generalforsamling? Formalia er
overholdt, generalforsamlingen indkaldt med det varsel og de minimumpunkter,
som vedtægterne foreskiver. Det er en lille forening, hvor medlemmerne er
tilfredse og derfor kun sjældent møder op til generalforsamlingen. Den
øvrige bestyrelse (kasserer og sekretær) bliver uventet forhindrede, så
resultatet er, at kun formanden møder op.

Hvad så?

Er formanden så = generalforsamlingen og kan gøre, hvad han vil? Selv være
dirigent og skrive et referat om hvad han har besluttet og underskrive det?

Eller hvad?

--
/Steen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-10-04 07:35

"Steen" skrev 26.10.2004 8:27:

> Er formanden så = generalforsamlingen og kan gøre, hvad han vil? Selv være
> dirigent og skrive et referat om hvad han har besluttet og underskrive det?

Hvad siger vedtægterne?

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 26-10-04 14:39

"Steen" <steen@XXXcutie.dk> skrev i en meddelelse
> Er formanden så = generalforsamlingen og kan gøre, hvad han vil? Selv være
> dirigent og skrive et referat om hvad han har besluttet og underskrive
> det?

Hvis der ikke er nogen regler i vedtægterne om et minimum antal fremmødte
medlemmer for at generalforsamlingen er beslutningsdygtig, så må svaret som
udgangspunkt være ja.

/ Mogens

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-10-04 16:16

"Mogens Svendsen" skrev 26.10.2004 15:39:

> Hvis der ikke er nogen regler i vedtægterne om et minimum antal fremmødte
> medlemmer for at generalforsamlingen er beslutningsdygtig, så må svaret som
> udgangspunkt være ja.

Enig - men der er mange forhold at tage i betragtning. Fx kan der også være
bestemmelser om, at dirigenten ikke må have stemmeret. Hvis man så er helt
alene, har man et problem. Andre lignende eksempler kan sikkert findes.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-10-04 15:56

Steen wrote:

> Er formanden så = generalforsamlingen og kan gøre, hvad han vil? Selv være
> dirigent og skrive et referat om hvad han har besluttet og underskrive det?

Jeg ville holde generalforsamlingen selv og gøre tydeligt opmærksom
på fremgangsmåden ved udsendelse af referatet.
Desuden ville jeg gøre opmærksom på hvorledes medlemmerne kan
forlange ekstraordinær generalforsamling, såfremt nogle ikke er
tilfredse med din fremgangsmåde.

Det bliver dog vigtigt at nærlæse vedtægternes eventuelle regler om
valg og beslutninger.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.