Pengene er overført men tingene kommer ikk~
Fra : Henrik

Dato : 25-10-04 15:39

Hej NG

Jeg købte for noget tid siden nogle stumper til min hobby, over nettet.
Jeg oprettede ordren, fik en bekræftigelse via email, og lavede derefter en
bankoverførsel.
Men stumperne kommer ikke. Jeg har prøvet at ringe til firmaet mellem 60-80
gange nu. Enten er den optaget eller tager de ikke telefonen.
Derudover har de på deres hjemmeside en portal hvor man kan komme med
forespørgsel, ris/ros og andet. Der står også at man skal forvente svar
indenfor 24 timer. Det har jeg gjort 4 gange nu uden svar.

Mit spørgsmål er nu.
Hvordan få jeg så mine varer?

Hvordan få jeg så mine penge igen, så jeg kan køb varene andensteds. pengene
er jo overvist for lang tid siden?

Kan jeg som privatperson erklærer et firma konkurs?
Hvis nej. Kan jeg så overdrage/sælge mit "tilgodehavende" til et andet
firma, som så kan erklærer firmaet konkurs?
Andre skulle jo helst ikke ende i samme båd som mig.

Eller bør jeg gøre noget helt andet.

MVH
Henrik

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-10-04 16:37

On Mon, 25 Oct 2004 16:38:50 +0200, "Henrik" <Hrathje@worldonline.ups
(ikke ups men dk)> wrote:

>Hvordan få jeg så mine penge igen, så jeg kan køb varene andensteds. pengene
>er jo overvist for lang tid siden?

Hvis du har brugt en bank overførsel kan du kun få pengene igen på disse
2 måder.

1:
Venligst bede dem om at fører pengene tilbage

2:
Anlægge sag an mod dem.

Hjælper ingen af de 2 ja så er dine penge tabt.
Flemming Jacobsen

Fra : hansi alias ibber, O~

Dato : 25-10-04 18:59

Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> [...]
>
> 2:
> Anlægge sag an mod dem.
>
> Hjælper ingen af de 2 ja så er dine penge tabt.

Ifølge http://www.domstol.dk/page10032.aspx kan han godt indgive
konkursbegæring men det koster

Fra : per christoffersen

Dato : 25-10-04 20:03

"hansi alias ibber, Olav bernzer kern, plus en 7 - 8 stykker mere hvilket
nyhedsgruppens størrste fjols mener er ulovligt"

> Ifølge http://www.domstol.dk/page10032.aspx kan han godt indgive
> konkursbegæring men det koster

Nej, det står der ikke.
Der skal være tale om insolvens altså manglende betalingsevne, og ikke
manglende betalingsvilje.

http://www.domstol.dk/page10037.aspx (som der linkes til fra din
henvisning) tydeliggøres det:
"Hvem kan indgive konkursbegæring?
En kreditor, der har penge til gode hos en skyldner, kan indgive
konkursbegæring. Det er en betingelse, at årsagen til den manglende betaling
er pengemangel og ikke manglende betalingsvilje, for eksempel utilfredshed
med et udført arbejde. Er dette tilfældet, må der i stedet føres en
retssagved de almindelige domstole. Det samme gælder, hvis det er usikkert,
om pengene skyldes."

/Per

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-10-04 19:57

On Mon, 25 Oct 2004 19:59:03 +0200, "hansi alias ibber, Olav bernzer
mener er ulovligt" <dsl780@vip.cybercity.dk> wrote:

>Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

>pengene

>Ifølge http://www.domstol.dk/page10032.aspx kan han godt indgive
>konkursbegæring men det koster

Problemet er så bare at hvis det viser sig at firmaet har penge, så kan
han anklages efter en eller anden paragraft for at have gjort det da
virksomheden netop ikke er konkurs.
Flemming Jacobsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-04 20:04

hansi skrev:

>Ifølge http://www.domstol.dk/page10032.aspx kan han godt indgive
>konkursbegæring men det koster

Der står i begyndelsen:

>For at en skyldner - en person eller et selskab - kan erklæres
>konkurs, er det en betingelse, at skyldneren er insolvent.

Henrik kan næppe vide om sælger er solvent eller ej.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-10-04 23:36

Henrik wrote:

> Hvordan få jeg så mine varer?

Henter dem? Jeg ved ikke, om personligt fremmøde er en mulighed i
denne sag?

> Kan jeg som privatperson erklærer et firma konkurs?

Kun retten kan "erklære" nogen konkurs. Alle kan derimod "begære"
nogen konkurs, hvis forudsætningerne ellers er opfyldt. I praksis er det
dog næppe realistisk.
Faktisk bør du nok håbe på, at sælger _ikke_ er gået konkurs, hvis du
vil se dine penge igen.

Kontakt evt. politiet for at høre, om der skulle være andre
anmeldelser mod firmaet/indehaveren.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.