trusler hvis man besøger hjemmeside
Fra : Søren

Dato : 25-10-04 12:51

Goddag

Da jeg er ny her, undskylder jeg hvis emnet har være diskuteret før.

Spørgsmål :

Kan et web-site nægte en person at browse til siden?

Problem :

Et kendt web-site i DK har udelukket en bestemt person fra at besøge
deres side.
De har blokeret for adgang fra brugerens IP-adresse (fast), og de truer med,
at hvis brugeren omgår blokeringen ved at besøge siden ad andre veje, vil
det være at »sidestille med indbrud, som kan straffes efter straffeloven«.

Brugerens forseelse består i, at have indrykket flere annoncer end "tilladt"
iflg. "reglerne" i deres køb/salg forum.
Der er ikke tale om misbrug af siden, spamming, hacking eller andet
ulovligt.
Der er heller ikke tale om personens evt. forsøg på at "logge ind", men
udelukkende at besøge siden.

Skal sådanne trusler tages alvorligt? Og er det lovligt at fremsætte sådanne
trusler?

Har I andre været ude for noget lignende?

Mvh
Søren N

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-04 13:51

Søren skrev:

>Kan et web-site nægte en person at browse til siden?

Ja da.

>Et kendt web-site i DK har udelukket en bestemt person fra at besøge
>deres side.

Det står dem frit for.

> [...]
>det være at »sidestille med indbrud, som kan straffes efter straffeloven«.

Jeg ved ikke hvad det kan sidestilles med. Ordet "indbrud" findes
ikke i straffeloven. Den har en bestemmelse om "andres gemmer",
men jeg tvivler på at man kan kalde noget for "gemmer" hvis
offentligheden har adgang til det.

Jeg vil ikke umiddelbart afvise at der kunne være en paragraf i
straffeloven der i teorien kan bringes i anvendelse, men jeg
tvivler på at der vil være nogen synderligt tung straf for at
anbringe en annonce hvor den ikke må være.

Hvis man derimod benytter en uberettiget adgang til en form for
hærværk, er det en anden snak.

>Skal sådanne trusler tages alvorligt?

Man skal da tage alvorligt at personen er udelukket fra at
benytte det pågældende site. Så er den sådan set ikke længere.

>Og er det lovligt at fremsætte sådanne trusler?

Ja.

>Har I andre været ude for noget lignende?

Nej. Jeg har ikke problemer med at respektere de regler som andre
sætter op for brug af deres tjenester.

--
Bertel

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-10-04 14:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja da.

Nej, det mener jeg ikke, sammenligning - jeg sætter et opslag op på en
offentlig plakatsøjle, og siger så at "Peter Jensen" ikke må se på den.
men jeg kan nok godt sætte en skærm op så den ikke kan ses fra et bestemt
sted. Det er jo ikke personen de udelukker, det er IP nummeret

> Det står dem frit for.

Igen det er ikke en person, men et IP-nummer de blokerer for

Det kan næppe være indbrud hvis han f.ex anvender en PC på biblioteket.

--
/carsten

Fra : Rea721

Dato : 25-10-04 15:36

I news:417cfc1e$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Carsten Holck følgende tekst:

> [...]
> den. men jeg kan nok godt sætte en skærm op så den ikke kan ses fra
> et bestemt sted. Det er jo ikke personen de udelukker, det er IP

Du har selvfølig ret..... Min opfattelse er at det lå i spørgsmålet at
IP=Person.

Et site kan naturligvis udlukke alle de IP adresser de måtte ønske...men at
udelukke enkelt personer er en umulighed.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-10-04 14:42

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

> Man skal da tage alvorligt at personen er udelukket fra at
> benytte det pågældende site. Så er den sådan set ikke længere.

Men hvis vedkommende alligevel bruger sitet, f.eks. fra biblioteket,
har de efter min bedste overbevisning ingen muligheder for at gøre
noget.

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-10-04 17:43

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> writes:

> Men hvis vedkommende alligevel bruger sitet, f.eks. fra biblioteket,
> har de efter min bedste overbevisning ingen muligheder for at gøre
> noget.

Det afhænger også af om man skal registreres for at kunne bruge siden,
og altså logge ind først. Der kan man opsætte regler for hvem der må
få adgang, og et forsøg på at lyve for at omgå det vil betyde at
adgangen er (vel?) uberettiget.

/L

Fra : Søren

Dato : 27-10-04 15:07

Tak for gode svar.
Jeg hæfter mig ved differentieringen mellem IP-adresse og person.
Eksemplet med plakatsøjlen var fin!
Mange tak.

Mvh
Søren N