|
| Markedsføring Fra : Ole Pakka |
Dato : 25-10-04 11:58 |
|
Nu ved jeg ikke om dette spørgsmål er til forbrugergruppen eller her i
juragruppen.
Men det drejer sig om, at jeg finder det grænseløst irriterende, at man,
fordi man abonnere på et tidsskrift, så får tilsendt andre af firmaets
produkter, som man end ikke har bestilt, og efterfølgende får girokort og
rykkere. Det kan vel ikke have sin rigtighed, at fordi man smider tilsendte
i skraldespanden, hvor det hører hjemme, så efterfølgende får flere
forsendelser, fordi man ikke har meddelt at man ikke ønsker firmaets
produkter, og så tilmed for yderligere opkrævninger.
Skal jeg søge i markedsføringsloven eller købeloven for at få svar?
mhv
OP
| |
nospam@postkasse.org (25-10-2004)
| Kommentar Fra : nospam@postkasse.org |
Dato : 25-10-04 12:53 |
|
On Mon, 25 Oct 2004 12:57:50 +0200, "Ole Pakka" <ole@fjernpakka.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:
>Nu ved jeg ikke om dette spørgsmål er til forbrugergruppen eller her i
>juragruppen.
>Men det drejer sig om, at jeg finder det grænseløst irriterende, at man,
>fordi man abonnere på et tidsskrift, så får tilsendt andre af firmaets
>produkter, som man end ikke har bestilt, og efterfølgende får girokort og
>rykkere. Det kan vel ikke have sin rigtighed, at fordi man smider tilsendte
>i skraldespanden, hvor det hører hjemme, så efterfølgende får flere
>forsendelser, fordi man ikke har meddelt at man ikke ønsker firmaets
>produkter, og så tilmed for yderligere opkrævninger.
>Skal jeg søge i markedsføringsloven
Ja, men de ekstra tilsendte produkter, bliver de tilsendt fordi du har undladt
at frabede dig dem ? Såkaldt negativ aftalebinding ?
--
Gerner
Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).
| |
Ole Pakka (25-10-2004)
| Kommentar Fra : Ole Pakka |
Dato : 25-10-04 13:58 |
|
Det må være negativ aftalebinding, da jeg ikke på noget tidspunkt har givet
tilsagn om at modtage andre af firmaets produkter.
<nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse
news:b2qpn0hhoq4umh35jnoo9snlfb50eera68@4ax.com...
> On Mon, 25 Oct 2004 12:57:50 +0200, "Ole Pakka" <ole@fjernpakka.dk> wrote
in
> dk.videnskab.jura:
>
> >Nu ved jeg ikke om dette spørgsmål er til forbrugergruppen eller her i
> >juragruppen.
> >Men det drejer sig om, at jeg finder det grænseløst irriterende, at man,
> >fordi man abonnere på et tidsskrift, så får tilsendt andre af firmaets
> >produkter, som man end ikke har bestilt, og efterfølgende får girokort og
> >rykkere. Det kan vel ikke have sin rigtighed, at fordi man smider
tilsendte
> >i skraldespanden, hvor det hører hjemme, så efterfølgende får flere
> >forsendelser, fordi man ikke har meddelt at man ikke ønsker firmaets
> >produkter, og så tilmed for yderligere opkrævninger.
> >Skal jeg søge i markedsføringsloven
>
> Ja, men de ekstra tilsendte produkter, bliver de tilsendt fordi du har
undladt
> at frabede dig dem ? Såkaldt negativ aftalebinding ?
>
> --
> Gerner
>
> Folk med stress bruger planlægningskalendere.
> Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
> (denne signatur er beskyttet mod kommentarer).
| |
nospam@postkasse.org (25-10-2004)
| Kommentar Fra : nospam@postkasse.org |
Dato : 25-10-04 17:55 |
|
On Mon, 25 Oct 2004 14:58:12 +0200, "Ole Pakka" <ole@fjernpakka.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:
>Det må være negativ aftalebinding, da jeg ikke på noget tidspunkt har givet
>tilsagn om at modtage andre af firmaets produkter.
Du laver en fejl hvis du ikke skriftligt gør dem opmærksom på
1, at du ikke har bestilt det modtagne ekstramateriale.
2, ikke annerkender nogen skyld for det tilsendte ekstramateriale.
3, beder om en kopi fra dem hvoraf det fremgår hvad du har bestilt, samt din
underskrift på samme bestilling.
Det ekstramateriale du får hører ikke til i skraldespanden men hos firmaet.
Hvis det er adresseret til dig, kan du overstrege din egen adresse og skrive
"nægtet modtagelse" på det og smide det i nærmeste postkasse.
>
><nospam@postkasse.org> skrev i en meddelelse
>news:b2qpn0hhoq4umh35jnoo9snlfb50eera68@4ax.com...
>> On Mon, 25 Oct 2004 12:57:50 +0200, "Ole Pakka" <ole@fjernpakka.dk> wrote
>in
>> dk.videnskab.jura:
>>
>> >Nu ved jeg ikke om dette spørgsmål er til forbrugergruppen eller her i
>> >juragruppen.
>> >Men det drejer sig om, at jeg finder det grænseløst irriterende, at man,
>> >fordi man abonnere på et tidsskrift, så får tilsendt andre af firmaets
>> >produkter, som man end ikke har bestilt, og efterfølgende får girokort og
>> >rykkere. Det kan vel ikke have sin rigtighed, at fordi man smider
>tilsendte
>> >i skraldespanden, hvor det hører hjemme, så efterfølgende får flere
>> >forsendelser, fordi man ikke har meddelt at man ikke ønsker firmaets
>> >produkter, og så tilmed for yderligere opkrævninger.
>> >Skal jeg søge i markedsføringsloven
>>
>> Ja, men de ekstra tilsendte produkter, bliver de tilsendt fordi du har
>undladt
>> at frabede dig dem ? Såkaldt negativ aftalebinding ?
>>
>> --
>> Gerner
>>
>> Folk med stress bruger planlægningskalendere.
>> Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
>> (denne signatur er beskyttet mod kommentarer).
>
--
Gerner
Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).
| |
Henrik Madsen (26-10-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Madsen |
Dato : 26-10-04 21:05 |
|
On Mon, 25 Oct 2004 18:54:33 +0200, nospam@postkasse.org wrote:
>Du laver en fejl hvis du ikke skriftligt gør dem opmærksom på
>1, at du ikke har bestilt det modtagne ekstramateriale.
>2, ikke annerkender nogen skyld for det tilsendte ekstramateriale.
>3, beder om en kopi fra dem hvoraf det fremgår hvad du har bestilt, samt din
>underskrift på samme bestilling.
>
>Det ekstramateriale du får hører ikke til i skraldespanden men hos firmaet.
>Hvis det er adresseret til dig, kan du overstrege din egen adresse og skrive
>"nægtet modtagelse" på det og smide det i nærmeste postkasse.
Men er detteher ikke nærmest et klassisk eksempel på negativ
aftalebinding..
hvis det er lovligt kunne enhver jo lave et firma og så sende
produkter til folk og så opkræve penge hvis de ikke aktivt sender
produktet tilbage..
jeg ser allerede et problem bare med den del af pakkerne som
forsvinder i postDK's system og som derfor aldrig når frem men
stadigvæk forlanges penge for..
Henrik
| |
per christoffersen (26-10-2004)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 26-10-04 22:05 |
|
"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:d9btn0lbs73fqk4pgfsbcfu18hda4uceks@4ax.com...
> On Mon, 25 Oct 2004 18:54:33 +0200, nospam@postkasse.org wrote:
>
> >Du laver en fejl hvis du ikke skriftligt gør dem opmærksom på
> >1, at du ikke har bestilt det modtagne ekstramateriale.
> >2, ikke annerkender nogen skyld for det tilsendte ekstramateriale.
> >3, beder om en kopi fra dem hvoraf det fremgår hvad du har bestilt, samt
din
> >underskrift på samme bestilling.
> >
> >Det ekstramateriale du får hører ikke til i skraldespanden men hos
firmaet.
> >Hvis det er adresseret til dig, kan du overstrege din egen adresse og
skrive
> >"nægtet modtagelse" på det og smide det i nærmeste postkasse.
>
> Men er detteher ikke nærmest et klassisk eksempel på negativ
> aftalebinding..
Jo.
Den ovenstående udlægning er også forkert. Uopfordret tilsendte varer (der
ikke tilsendes ved en fejl) kan beholdes af modtageren.
Forbrugeraftaleloven:
§ 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger
uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan
forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en
tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan
forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor.
/Per
| |
|
|