Forskel på kopi og sikkerhedskopi?
Fra : Sven

Dato : 24-10-04 23:46

Hej.
På infokiosk.dk (kulturministeriet) står flg spørgsmål og svar bl.a

Spørgsmål og svar

Må jeg tage en kopi af et computerspil for at have et ekstra spil?

Svar:
Nej, det er ikke tilladt at kopiere hverken software- eller
computerspil, medmindre dette er nødvendigt for at kunne benytte
spillet.

Du må derfor ikke tage en kopi for at have et ekstra spil. Du må dog
godt tage en sikkerhedskopi.

Skal det forstås sådan, at man GODT må tage en sikkerhedskopi af sin
spilCD/spilDVD? Dette kan man jo ikke uden at bryde eller omgå
kopisikringen. Og hvad er forskellen på en kopi og en sikkerhedskopi?

Der er flere eksempler på http://www.infokiosk.dk/sw10498.asp

Sven

Fra : Devast8or

Dato : 25-10-04 00:07

Sven wrote:
> [...]
> spilCD/spilDVD? Dette kan man jo ikke uden at bryde eller omgå
> kopisikringen. Og hvad er forskellen på en kopi og en sikkerhedskopi?

Forskellen på kopien og sikkerhedskopien er at du bruger kopien på samme tid
som originalen, det gør du ikke med sikkerhedskopien (som du har liggende i
tilfælde af at der sker noget med originalen).

Om du må omgå kopisikringen for at lave en sikkerhedskopi skal jeg ikke
kunne sige.

Devast8or

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-10-04 07:26

"Devast8or" skrev 25.10.2004 1:06:

> Forskellen på kopien og sikkerhedskopien er at du bruger kopien på samme tid
> som originalen, det gør du ikke med sikkerhedskopien (som du har liggende i
> tilfælde af at der sker noget med originalen).

Det er et ok svar. Som udgangspunkt er privatkopiering af EDB-programmer
forbudt jf. ophavsretslovens § 12 stk. 1 nr. 3, men § 36 stk. 1 nr. 2 giver
lov til at "fremstille et sikkerhedseksemplar af programmet, for så vidt det
er nødvendigt for benyttelsen af det". Sikkerhedskopien må kun bruges i
computeren, hvis den erstatter originalen.

> Om du må omgå kopisikringen for at lave en sikkerhedskopi skal jeg ikke
> kunne sige.

Det må du som udgangspunkt godt. Der er dog den bergrænsning, at du ikke må
"omsætte eller i kommercielt øjemed besidde midler, hvis eneste formål er at
lette ulovlig fjernelse eller omgåelse af tekniske indretninger, som er
anvendt til at beskytte et edb-program." jf. ophavsretslovens § 75 b.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-10-04 12:46

Sven wrote:

> Du må derfor ikke tage en kopi for at have et ekstra spil. Du må dog
> godt tage en sikkerhedskopi.

Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Hvor må sikkerhedskopierne opbevares? De
er jo ikke meget værd at have på samme adresse som originalen, tilfælde af
indbrud/brand/..., så jeg opbevarer da sikkerhedskopier og backups hos
forskellige familie medlemmer istedet for i eget hjem.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-10-04 16:19

"Lasse Jensen" skrev 26.10.2004 13:45:

> [...]
> indbrud/brand/..., så jeg opbevarer da sikkerhedskopier og backups hos
> forskellige familie medlemmer istedet for i eget hjem.

Det siger ophavsretten på sin vis ikke noget om, så det er der formelt set
ingen hindringer for. Men det er jo i sidste ende et spørgsmål om det kan
bevises, at det er en sikkerhedskopi, eller blot en (ulovlig) kopi.

Fra : Carsten Holck

Dato : 26-10-04 19:49

Kristian Storgaard wrote:

> Det siger ophavsretten på sin vis ikke noget om, så det er der formelt set
> ingen hindringer for. Men det er jo i sidste ende et spørgsmål om det kan
> bevises, at det er en sikkerhedskopi, eller blot en (ulovlig) kopi.

En sikkerhedskopi er vel en der anvendes til erstatning for originalen,
hvis den opevares hos naboen og den findes siddende i hans PC kørende
det pågældende spil(../...) vil det nok være vanskeligt at løfte
bevisbyrden for at det er en sikkerhedskopi.

/cartsen