Uagsomt manddrab...
Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 23-10-04 17:49

Hej NG.

Jeg har lige talt med en gammel studie ven, og han fortalte at han fra noget
tid siden var faldet i søvn bag rettede på sin bil, og i den fobindelse var
røget over i den modsatte vejbane, hvor han rammer en anden bil. Føren er
dræbt på stedet, og han er nu sigtede for uagsomt manddrab.
Han er 19 år gammel, ikke under uddanelse, men har dog fast arbejde.

Hvor lang tid skal han regne med ca at få?

--

/Kenneth Koustrup

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-04 18:10

Kenneth Koustrup skrev:

>dræbt på stedet, og han er nu sigtede for uagsomt manddrab.
>Han er 19 år gammel, ikke under uddanelse, men har dog fast arbejde.

>Hvor lang tid skal han regne med ca at få?

Straffeloven siger:

§ 241.   Den, som uagtsomt forvolder en andens død, straffes med
   bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende
   omstændigheder med fængsel indtil 8 år.

Jeg aner ikke hvordan den aktuelle forbrydelse takseres.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-04 18:53

In article <kv3ln05ou1oo6t2uunn8vic2bkol7gd2ii@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>    omstændigheder med fængsel indtil 8 år.
>
> Jeg aner ikke hvordan den aktuelle forbrydelse takseres.

Kørekortet plejer vist også at blive fradømt.

Fra : Brian

Dato : 23-10-04 19:40

Hejsa

Bertel Lund Hansen skrev:

> § 241. Den, som uagtsomt forvolder en andens død, straffes med
> bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende
> omstændigheder med fængsel indtil 8 år.

Det var alligevel ikke meget....
Hvad er et eksempel på skærpende omstændigheder ?

/Brian

Fra : Kasper Jensen

Dato : 23-10-04 20:13

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> Det var alligevel ikke meget....
> Hvad er et eksempel på skærpende omstændigheder ?

At føre bil, når man er så træt, at man ikke kan holde sig vågen.
I øvrigt færdselsloven §54

Fra : Rune Wold

Dato : 23-10-04 22:14

Kasper Jensen wrote:

[klip]

> At føre bil, når man er så træt, at man ikke kan holde sig vågen.
> I øvrigt færdselsloven §54

Sålænge personen ikke har været påvirket af medicin, alkohol eller
russtoffer iøvrigt, er der næppe tale om en skærpende omstændighed.

I det rene tilfælde vil han formentlig blive i den "lille" strafferamme.

/Rune Wold

Fra : Brian k

Dato : 24-10-04 00:17

Rune Wold wrote:

> Sålænge personen ikke har været påvirket af medicin, alkohol eller
> russtoffer iøvrigt, er der næppe tale om en skærpende omstændighed.

Hvilket så starter en helt anden diskussion:

Hvad er forskellen på at:
1. Vælge at drikke og køre bil
2. Vælge at køre i bil når man er så træt at man falder i søvn bag rattet.

I min verden ingen, man har taget en dum beslutning, straffen burde være den
samme.

Hvis jeg mistede et af mine børn, eller en anden kær.... og personen som
"faldt i søvn bag rattet", "bare" fik 4 mdr... så ville ordet selvtægt....
få en helt ny mening for mig.

> I det rene tilfælde vil han formentlig blive i den "lille"
> strafferamme.

Hvilket er helt latterligt.

Ok, at man skelner mellem at give 8 år, og feks giver 2 år.... men 4 mdr,
for at tage en anden persons liv... det er sgu at tage pis på dem der sidder
tilbage.

Der hvor jeg syntes der burde være "eftergivenhed", det er hvis der faktisk
er tale om "en uforudsigelig begivenhed", feks at en person lige kikker ind
på fortovet i 1 sekund, for at se "hov var det ikke", bang..... så sker
uheldet. Forskellen er at det var at forudse at noget ville ske -med stor
sansynlighed.. da han satte sig ind i bilen -hamrende træt (så træt at han
skvattede i søvn hen over rattet)

/brian
som iøvrigt er tilhænger at dødsstraf for alle GROVE forbrydelser, der
medfører død over anden person, eller bevidst skade på børn.

Fra : Rune Wold

Dato : 24-10-04 00:30

Brian k wrote:

[klip]

> [...]
> på fortovet i 1 sekund, for at se "hov var det ikke", bang..... så sker

Det er tvivlsomt om noget sådant overhovedet kan straffes som uagtsomt
manddrab.

I det "rene" tilfælde ville det antagelig alene kunne tales om
overtrædelse af færdselsloven.

Det fremgår af praksis, at uagtsomhed i relation til straffelovens § 241
beror på en mere lempet vurdering end ift. færdselsloven, idet omfang
bilisten ikke er påvirket af medicin eller rusmidler.

/Rune Wold

Fra : Brian k

Dato : 24-10-04 00:28

Rune Wold wrote:
> [...]
> 241 beror på en mere lempet vurdering end ift. færdselsloven, idet
> omfang bilisten ikke er påvirket af medicin eller rusmidler.

Hej

se det åbner jo helt nye muligheder for at slippe af med ekskonen!

"jeg kikkede bare væk i et øjeblik... bang" *smiler*

Fra : Jens...

Dato : 24-10-04 07:50

Brian k wrote:

> [...]
> som iøvrigt er tilhænger at dødsstraf for alle GROVE forbrydelser, der
> medfører død over anden person, eller bevidst skade på børn.

hvem siger han var træt da han satte sig bag rattet.

--
Jens.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-04 08:12

Brian k skrev:

>1. Vælge at drikke og køre bil
>2. Vælge at køre i bil når man er så træt at man falder i søvn bag rattet.

Man kan sagtens være frisk når man sætter sig ind i bilen, selv
om man senere falder i søvn.

På mig har bilkørsel en søvndyssende virkning, og det har ikke
noget med mangel på søvn at gøre. Jeg er som regel nødt til at
holde fem minutters pause midtvejs hvis jeg kører fra Horsens til
Odense.

--
Bertel

Fra : Rune Wold

Dato : 26-10-04 20:14

Rune Wold wrote:

[klip]

> Sålænge personen ikke har været påvirket af medicin, alkohol eller
> russtoffer iøvrigt, er der næppe tale om en skærpende omstændighed.

Interessant tilfælde ses i den meget nylige afsagte dom fra Højesteret:

H.D. 13. oktober 2004 i sag 134/2004 (2. afd.).

T var i landsretten idømt 6 måneders fængsel og frakendelse af
førerretten i 5 år for uagtsomt manddrab, tilsidesættelse af væsentlige
hensyn til færdselssikkerheden og spirituskørsel. De strafbare forhold
var begået ved T's kørsel i egen bil i alkoholpåvirket tilstand,
hvorunder han var stødt sammen med en modkørende bil i sin venstre
kørebanehalvdel. T, der havde sukkersyge, befandt sig på tidspunktet for
sammenstødet i en tågetilstand udløst af lavt blodsukker, som måtte
sidestilles med sindssygdom, jf. straffelovens § 16, stk. 1, 1. pkt.
Højesteret frifandt T for uagtsomt manddrab og for tilsidesættelse af
væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, idet flertallet fandt, at den
sindssygelige tilstand, som T befandt sig i, ikke var en sådan følge af
hans alkoholindtagelse, at han kunne pålægges straf herfor, jf. § 16,
stk. 1, 3. pkt. T blev herefter idømt en bøde på 6.000 kr. og fik for
promillekørsel frakendt førerretten betinget. (Dissens).

/Rune Wold

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-10-04 09:39

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> Man kan sagtens være frisk når man sætter sig ind i bilen, selv
> om man senere falder i søvn.

Hvis man under kørslen begynder at føle sig træt skal man standse.

> [...]
> noget med mangel på søvn at gøre. Jeg er som regel nødt til at
> holde fem minutters pause midtvejs hvis jeg kører fra Horsens til

Rart at høre, at ihvertfald nogen er opmærksomme på problemet og gør
noget ved det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Tim Christensen

Dato : 24-10-04 12:22

Morten Bjergstrøm wrote:

> Hvis man under kørslen begynder at føle sig træt skal man standse.

Naturligvis skal man det, men jeg tror ikke at være almindelig træt er
nok til at være en "skærpende omstændigheder" der skal allerede en hvis
grad af uansvarlighed til at overhovedet blive dømt for uagsomt manddrab.

Mvh

Tim

Fra : sfts

Dato : 25-10-04 04:58

Straffen er altså fra betinget fængsel eller bøde til 8 år under skærpede
omstændigheder,
Derfor tror jeg at man ved straffeudmålingen må tage følgende i betragtning:
Den dræbtes pårørende og deres traumatisering,
Den uagtsomme drabsmands traumatisering ved at have dræbt et andet menneske
og
Ikke mindst
i hvilken omfang drabsmanden er sig sin handling bevidst og angrer den
forvoldte skade.
Christof Lehmann Lytken
Psychologist

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-04 08:16

"sfts" <sfts@mail.dk> wrote in message

> Christof Lehmann Lytken
> Psychologist

Hva' er en "Psychologist"?

--
-Jens B.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 25-10-04 11:09

> "sfts" <sfts@mail.dk> wrote in message

> Hva' er en "Psychologist"?

Psykolog, denne med et lidt specielt syn på strafudmåling...

Fra : alexbo

Dato : 25-10-04 12:33

"Brian Axelgaard" skrev

> Psykolog, denne med et lidt specielt syn på strafudmåling...

Måske.
Klippet fra Center for vurdering af udenlandske uddannelser

Titlen psykolog
Titlen psykolog er beskyttet, jf. § 21 i lov om psykologer (psykologloven).
Ret til at betegne sig som psykolog har således kun den, der ved et
universitet eller anden højere uddannelsesinstitution har bestået
kandidateksamen i psykologi eller en dermed ligestillet eksamen. Det er
Psykolognævnet, som vurderer, om din udenlandske uddannelse giver dig ret
til at benytte titlen psykolog.

mvh
Alex Christensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-10-04 17:09

In article <cli977$197u$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "sfts" <sfts@mail.dk> wrote in message

> Hva' er en "Psychologist"?

En ikke-beskyttet titel. En wannabe.

Fra : Per

Dato : 24-10-04 09:00

"Kenneth Koustrup" <kenneth.k@slet.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han er 19 år gammel, ikke under uddanelse, men har dog fast arbejde.
>
> Hvor lang tid skal han regne med ca at få?

---

Hey Kenneth!

Jeg vil tro at din ven kun få en betinget fængselsstraf - det er sjældent at
uagtsomt manddrab giver ubetinget fængselsstraf.

Du kan evt. søge på nogle domme - og du vil blive overrasket over hvor lidt
straf uagtsomt manddrab udløser.

Mit gæt lyder på 2-3 mdr. betinget fængsel.

Jeg har ikke taget stilling til kørekortet.

Mvh. Per!

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-04 14:02

"Kenneth Koustrup" <kenneth.k@slet.mail.dk> wrote in message

> Hvor lang tid skal han regne med ca at få?

Jeg havde en kammerat, der i vore unge dage lavede noget tilsvarende. Han
fik en betinget straf og skulle til fornyet køreprøve.

--
-Jens B.