Kan en forening uden CVR-nr. indregistrere~
Fra : Erik

Dato : 23-10-04 14:34

Vores lille grundejerforening med kun seks medlemmer ønsker at anskaffe en
trailer til fælles brug for foreningens medlemmer.

Iflg. Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer mv.
(http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2000/0135005.htm#K2) §7, stk. 2 skal
man have et CPR-nummer eller et CVR-nummer for at kunne blive registreret
som ejer af et køretøj.

Da vores forening ikke har et CVR-nummer (og selvfølgelig heller ikke et
CPR-nummer), står vi over for et problem.
Vi kunne derfor enten 1) lade et af medlemmerne indregistrere traileren i
sit eget navn eller 2) lade foreningen momsregistrere hvorved den ville få
et CVR-nummer.

Model 1) har været brugt tidligere, men det er noget bøvl hvis den
pågældende flytter. Derfor søger jeg en anden løsningsmodel.
Model 2) forudsætter, at vores ikke-erhvervsdrivende forening kan opretholde
en registrering i CVR. Hvad er kravet til det?

Er der andre muligheder for at løse dette "store" problem?

Mvh
Erik

Fra : Klaus

Dato : 24-10-04 01:44

> Er der andre muligheder for at løse dette "store" problem?
>
> Mvh
> Erik

Kassereren skal jo opgive CPR-nummer til banken, så kan i ikke benytte
jer af det samme nummer.
Ejer: Grundejerforeningen XXXX/ v. kkk kkkkkk

Klaus

Fra : Erik

Dato : 25-10-04 22:01

> Kassereren skal jo opgive CPR-nummer til banken, så kan i ikke benytte
> jer af det samme nummer.
> Ejer: Grundejerforeningen XXXX/ v. kkk kkkkkk

Jo, det kan vi da. Men det er jo netop vores hidtidige model, som jeg gerne
ville undgå.

Mvh
Erik

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-10-04 01:49

Scripsit "Erik" <erik2bak@hotmail.com>

> Da vores forening ikke har et CVR-nummer (og selvfølgelig heller ikke et
> CPR-nummer), står vi over for et problem.

Foreningen kan lade sig registrere i CVR og således komme ud af
problememet.

Bekendtgørelse nr 811 af 17/08/2000 om Det Centrale
Virksomhedsregister:

§ 1. Det Centrale Virksomhedsregister indeholder grunddata om:

1) ...

2) juridiske personer hjemmehørende i Danmark, der uden at være
omfattet af nr. 1, er forpligtet eller berettiget til registrering
hos offentlige myndigheder eller institutioner, jf. lovens § 2,
stk. 2, samt de dertil knyttede produktionsenheder.

Det er ikke helt klart hvad proceduren er for at registrere en
juridisk person der hverken er arbejdsgiver eller erhvervsdrivende,
men prøv at spørge Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, som driver
registeret.

--
Henning Makholm "Need facts -- *first*. Then
the dialysis -- the *analysis*."

Fra : Erik

Dato : 25-10-04 22:02

> [...]
> hos offentlige myndigheder eller institutioner, jf. lovens § 2,
> stk. 2, samt de dertil knyttede produktionsenheder.

Ja, det lyder som os!

> [...]
> juridisk person der hverken er arbejdsgiver eller erhvervsdrivende,
> men prøv at spørge Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, som driver

Nej, jeg kan heller ikke læse det af deres hjemmeside - jeg vil prøve at
ringe til dem og høre.
Tak for tippet!

Mvh
Erik