Knallert, herunder knallert 45 og cykelsti~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-10-04 20:04

I færdselsloven står der:
§49 stk 2 Ikke registreringspligtig knallert skal føres på cykelsti,
medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning...
Stk 3: Cykel eller ikke registreringspligtig knallert må ikke føres
på cykelsti, såfremt...

Jeg kan ikke rigtigt se om en Knallert 45 = registreringspligtig
knallert må køre på cykelsti. En knallert er ikke et motorkøretøj
som en bil eller motorcykel, men et motordrevet køretøj.

Er der nogen der kan hjælpe ? Kan man slutte modsætningsvist af
stk 3 at man ikke har muligheden ?

Jeg antager for god ordens skyld man kører med tilpasset
hastighed dvs < 30 km/t.

Fra : Rea721

Dato : 22-10-04 20:27

I news:slrncnimca.11h.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local
skrev Povl H. Pedersen følgende tekst:

> [...]

> knallert må køre på cykelsti. En knallert er ikke et motorkøretøj
> som en bil eller motorcykel, men et motordrevet køretøj.

Du kan slutte at som udgangs punkt skal alle typer motorkøretøjer /
motordrevne køretøjer køre på vejen, med mindre at andet er angivet ved
skiltning eller angivet i færdselsloven.

Sumasumarum, en registreringspligtig knallert skal køre på vejen.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-10-04 22:21

In article <41795f23$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Rea721 wrote:
> [...]
> skiltning eller angivet i færdselsloven.
>
> Sumasumarum, en registreringspligtig knallert skal køre på vejen.

Hvis der står knallert tilladt, dækker det så registreringspligtig
knallert ? Både gerelt og for cykelsti ?

Fra : Rea721

Dato : 22-10-04 22:31

I news:slrncniue2.11u.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local
skrev Povl H. Pedersen følgende tekst:

> Hvis der står knallert tilladt, dækker det så registreringspligtig
> knallert ? Både gerelt og for cykelsti ?

Jeg blir dig svar skyldig, men jeg mener at færdselsloven skelner mellem
"registreringspligtig knallert" og "ikke registreringspligtig
knallert"...desværre er skiltningen ikke fulgt med.

Der har tidligerer været et tilsvarende "problem" oppe at vende en tur i
gruppen, det var ifb. med forbudsskiltet "motorkøretøjer forbudt" ...gælder
det mon også knallerter?

Fra : Reino Andersen

Dato : 22-10-04 22:42

Rea721 skrev:

> Der har tidligerer været et tilsvarende "problem" oppe at vende en tur i
> gruppen, det var ifb. med forbudsskiltet "motorkøretøjer forbudt"
> ...gælder det mon også knallerter?

Forbudsskiltet C22,1 hedder "motorkøretøjer, registreringspligtig knallert,
traktor og motorredskab forbudt", så det giver sig selv - bortset fra at der
på skiltet er afbilledet en bil og en motorcykel...

--
Reino

Fra : Rea721

Dato : 22-10-04 23:43

[håber jeg nåede at slette første udgave af svaret ]

I news:P8fed.5193$VH7.3984@news.get2net.dk
skrev Reino Andersen følgende tekst:

> Forbudsskiltet C22,1 hedder "motorkøretøjer, registreringspligtig
> knallert, traktor og motorredskab forbudt", så det giver sig selv -
> bortset fra at der på skiltet er afbilledet en bil og en motorcykel...

Det gir jo netop ikke sig selv.... en knallert er et motordrevet køretøj og
dermed ikke omfattet af formuleringen.

Men den formulering har jeg ikke set før, har du et link ?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-10-04 23:53

"Rea721" wrote

> Det gir jo netop ikke sig selv.... en knallert er et motordrevet køretøj
> og dermed ikke omfattet af formuleringen.

En knallert er rubriceret som cykel med hjælpemotor
Kikker man på alle forbudsskiltene i sammenhæng så burde det give sig selv
Resten er simpel udenadslære

- Peter

Fra : Rea721

Dato : 23-10-04 00:12

I news:2tthb4F23ob54U1@uni-berlin.de
skrev Peter Lykkegaard følgende tekst:

> En knallert er rubriceret som cykel med hjælpemotor

Hvor i færdselsloven ser du den formulering ?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-10-04 09:48

"Rea721" wrote

> Hvor i færdselsloven ser du den formulering ?

Fx i Politivedtægten for København bruges udtrykket

Men udtrykket stammer muligvis fra en ældre bekendtgørelse om
"Bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr."?

<quote>
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 198 af 24. juni 1955 med ændringer

Cykel med hjælpemotor (knallerter)

§ 39
Stk. l. Følgende køretøjer anses som cykel med hjælpemotor (knallert):
a, tohjulet trædecykel med motor, der opfylder betingelserne i § 40,
b. tohjulet cykel, der er forsynet med en sådan motor samt med
startanordning og kobling,
c. trehjulet cykel, der er forsynet med en sådan motor, og som er indrettet
som invalidekøretøj og godkendt af Statens biltilsyn eller
justitsministeriets bilinspektør.

</quote>

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-04 06:21

Peter Lykkegaard skrev:

>En knallert er rubriceret som cykel med hjælpemotor

Muligt, men i færdselsloven er den rubriceret sådan her:

6. Knallert:
To- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et
slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en
konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen.

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 22-10-04 23:54

Rea721 skrev:

> Det gir jo netop ikke sig selv....

Jo, det gør - forbudsskiltet hedder, som jeg skrev "motorkøretøjer,
registreringspligtig knallert, traktor og motorredskab forbudt" og ikke bare
"motorkøretøjer forbudt".

Registreringspligtig knallert er jo selvstændig nævnt.

> Men den formulering har jeg ikke set før, har du et link ?

Næh, men det står i Bekendtgørelse om vejafmærkning.

--
Reino

Fra : Rea721

Dato : 23-10-04 00:10

I news:Nbged.5467$FZ4.1766@news.get2net.dk

> Jo, det gør - forbudsskiltet hedder, som jeg skrev "motorkøretøjer,
> registreringspligtig knallert, traktor og motorredskab forbudt" og
> ikke bare "motorkøretøjer forbudt".

Spørgsmålet var: "gælder det mon også knallerter?"

> Registreringspligtig knallert er jo selvstændig nævnt.

Det var ikke spørgsmålet

> Næh, men det står i Bekendtgørelse om vejafmærkning.

Den må jeg lige finde.

Fra : Rea721

Dato : 23-10-04 00:28

I news:417993f5$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Rea721 følgende tekst:

> Den må jeg lige finde.

Og den fandt jeg her: http://www.parkering.dk/index.php?ID=79

Din formulering var korrekt.

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om vejafmærkning - nr. 199 af
16. marts 1994.

Fra : Per

Dato : 24-10-04 15:29

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> [...]
> knallert, traktor og motorredskab forbudt", så det giver sig selv -
> bortset fra at der på skiltet er afbilledet en bil og en motorcykel...

---

Hey Reino!

Jeg må indrømme at jeg næsten altid har samme juridiske opfattelse som dig
på de områder der bliver diskuteret her i gruppen.

Jeg tror ikke du har ret denne gang mht. Skiltning C22.1 - jeg kan ikke se
at der står noget om registreringspligtig knallert nogen steder.

Det jeg kan finde i mine bøger og ¨på nettet - ja så står der: C22.1
Motorkøretøj, traktor og motorredskab forbudt.

Og som vi ved, ja så er en 45 knallert/registreringspligitg knallert = med
motordrevet køretøj og IKKE et motorkøretøj.

ER det mig der bare ikke kan finde de nye regler eller hvad.

Mvh. Per!

Fra : Rea721

Dato : 24-10-04 15:40

I news:417bbbbe$0$202$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
skrev Per følgende tekst:

> Jeg tror ikke du har ret denne gang mht. Skiltning C22.1 - jeg kan
> ikke se at der står noget om registreringspligtig knallert nogen
> steder.

Du kigger lisom jeg, på en gammel formulering.

> Det jeg kan finde i mine bøger og ¨på nettet - ja så står der: C22.1
> Motorkøretøj, traktor og motorredskab forbudt.

Detg er ændret.

> Og som vi ved, ja så er en 45 knallert/registreringspligitg knallert
> = med motordrevet køretøj og IKKE et motorkøretøj.
> ER det mig der bare ikke kan finde de nye regler eller hvad.

Ja. Se :

Fra : Per

Dato : 24-10-04 17:43

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning
> Commercial certifikat,Single Engine - IR, Multi Engine -Class Rating

Jamen jeg takker - jeg kunne kun finde de gamle beskrivelser.

Så Reino havde igen ret

Hygge fra Per!

Fra : Reino Andersen

Dato : 22-10-04 22:39

Povl H. Pedersen skrev:

> Hvis der står knallert tilladt, dækker det så registreringspligtig
> knallert ? Både gerelt og for cykelsti ?

Du kan godt gå uf fra, at hvis der er en knallert på et skilt, så er det en
ikke-registreringspligtig knallert, der er tale om. En registreringspligtig
knallert må aldrig køre på en cykelsti - den kan sidestilles med en
motorcykel (bortset fra at den ikke må køre på motorvej/motortrafikvej.

--
Reino