Mangler ved huset efter huskøb.
Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-10-04 18:17

Halløj

Min kone og mig har købt hus her i sommer. Det er et tre år gammelt træhus,
hvor den tidligere ejer har været "medbygger". I forbindelse med huskøbet
blev der lavet tilstandsrapport, men den afslørede ikke noget alvorligt. Men
nu hvor det er blevet lidt koldere i vejret har vi opdaget en lille
mangel... Der er ikke lavet varme på det ene badeværelse. D.v.s. der er lagt
varme i gulvet og trukket rør, men rørene er ikke tilsluttet der hvor de
føres ind i huset og der er ikke sat termostat op. Den tidligere ejer har
bekræftet, at "det har de ikke lige nået at få lavet" og at "de heller ikke
har haft brug for det". Nu er spørgsmålet så hvordan vi står i sådan en
"sag". Er det bare købt som beset og så kan vi ellers selv betale for at få
lavet varme eller hvad? Man forventer vel, at varmen er lavet færdig når man
køber et hus?

--

MVH

Thomas Landberg

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-10-04 18:53

"Thomas Landberg" wrote

> [...]
> selv betale for at få lavet varme eller hvad? Man forventer vel, at varmen

I princippet er det "købt som beset" forstået på den måde at man altid bør
gennemgå et hus grundigt før køb

I dette tilfælde vil jeg mene at sælger har handlet i ond tro og fortiet
væsentlige oplysninger i forbindelse med handlen

- Peter

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-10-04 19:21

> I princippet er det "købt som beset" forstået på den måde at man altid bør
> gennemgå et hus grundigt før køb

Jeg mener også, at vi har gennemgået huset grundigt, men når hverken
tilstandsrapporten eller andre papirer om huset fortæller, at der mangler at
blive lavet varme i et rum, så kan man let overse det. En ting som varme i
et rum er så naturligt, at man ikke kontrollerer det. Jeg var heller ikke
rundt med en lampe for at tjekke, at alle stikkontakterne virkede.

> I dette tilfælde vil jeg mene at sælger har handlet i ond tro og fortiet
> væsentlige oplysninger i forbindelse med handlen

Enig. Mon ikke de har gået og ventet spændt her mens temperaturen er faldet?

Har det noget at sige om egendomsmægleren vidste det eller ej?

--

MVH

Thomas Landberg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-10-04 22:20

Peter Lykkegaard wrote:

> "Thomas Landberg" wrote

-snip-

Ja, selvfølgeligt gør man det.

> I princippet er det "købt som beset" forstået på den måde at man altid bør
> gennemgå et hus grundigt før køb

Det er jeg nu ikke sikker på. Kan huske nogen herinde snakke om "loyal
oplysningspligt" omkring sælgers forpligtelser til bl.a. at fortælle om
ting der har væsentlig indflydelse på købers købsbeslutning osv..

> I dette tilfælde vil jeg mene at sælger har handlet i ond tro og
fortiet
> væsentlige oplysninger i forbindelse med handlen

Ja og så gælder dit princip jo heller ikke... Der skal vel nok en
advokat til at få orden på tingene tror jeg?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henning

Dato : 22-10-04 19:24

> [...]
>lavet varme eller hvad? Man forventer vel, at varmen er lavet færdig når man

Det kommer an på hvad der står i papirerne - står der specifikt, at
der er varme i gulvet i begge badeværelser, eller antog I bare at der
var?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-10-04 20:21

> Det kommer an på hvad der står i papirerne - står der specifikt, at
> der er varme i gulvet i begge badeværelser, eller antog I bare at der
> var?

Der stod ikke specifikt at der var varme i gulvet og vi har ingen krav om at
varmen skal være i gulvet, men vi havde da en forventning om, at huset var
lavet færdigt. Igen: Der stod heller ikke noget i papirerne om at der var
strøm i stikkontakterne. Det er sådan noget som går ind under hvad man kan
forvente.

--

MVH

Thomas Landberg

Fra : Gevaldi

Dato : 22-10-04 20:30

Thomas Landberg skriblede:

> [...]
> papirerne om at der var strøm i stikkontakterne. Det er sådan noget
> som går ind under hvad man kan forvente.

Er der heller ikke en radiator på det badeværelse.

--
/Gevaldi

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-10-04 21:01

> Er der heller ikke en radiator på det badeværelse.

Der er krans, zip, nada.

Der er som nævnt forberedt for gulvvarme, de har bare ikke fået det gjort
færdigt.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Peter

Dato : 23-10-04 08:46

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4179408a$0$289$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> [...]
> det bare købt som beset og så kan vi ellers selv betale for at få lavet
> varme eller hvad? Man forventer vel, at varmen er lavet færdig når man

Hvis sælger før aftalens indgåelse ikke oplyste om den manglende
varmeinstallation hænger sælger på manglen. Afsted til din advokat og lad
ham hjælpe jer. Husk din retshjælpsforsikring.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel