sub poena præclusi & perpetui silentii
Fra : Toke Nørby

Dato : 22-10-04 16:40

Hvad betyder subject?
På forhånd tak til de lovkyndinge
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : vmx

Dato : 22-10-04 20:55

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
news:9bain0lv0jqlsrvsij8uemp5ajdcmd8jo0@4ax.com...
> Hvad betyder subject?
> På forhånd tak til de lovkyndinge

Det var dog irriterende;
Først forsøger man sig med den rest latin der
er tilbage fra engang (for længe siden), dernæst
finder man Søren Kierkegaard, det hjælper
ikke en bønne

Her er mit gæt:
---.---
perpetui silentie = tie til al evighed
sub = under
poena = bøde / straf
praeclusi = forhindre
---.---
men det giver ikke nogen mening:
"under bøde forhindre til evig tavshed" ???

Nå, så langt med skolelatin.
Herefter smed jeg spørgsmålet i
dk.kultur.sprog

Indtil videre er tråden nået frem til følgende:

---.---
"under straf af fuldstændig og stedsevarende tavshed"
---.---

Du kan jo selv læse videre, tråden starter med:
"hvad betyder: "sub poena praeclusi" & "perpetui silentii" ?"

Mvh
Robert

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-10-04 22:15

Toke Nørby wrote:

> Hvad betyder subject?
> På forhånd tak til de lovkyndinge

Hvis det er latin kan det være at sproggruppen evt. kan hjælpe???

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Peter Kaas

Dato : 22-10-04 22:58

> Hvis det er latin kan det være at sproggruppen evt. kan hjælpe???

Det eneste problem jeg ser med at bruge sproggruppen er at latinske begreber
i jura ofte har taget en lidt anden eller selvstændig betydning og nogle
gange vil en direkte oversættelse ikke udtrykke den reelle mening. Skal
sætningen være et juridisk begreb? Jeg kender den personligt ikke.

Mvh
Peter Kaas

Fra : Peter

Dato : 23-10-04 08:39

"Peter Kaas" <peter_kaas@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gange vil en direkte oversættelse ikke udtrykke den reelle mening. Skal
> sætningen være et juridisk begreb? Jeg kender den personligt ikke.

Enig. En direkte oversættelse hjælper næppe.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-04 06:17

Toke Nørby skrev:

>Hvad betyder subject?

Det betyder grundled.

Du har fået svar i sproggruppen, men her er de to vigtigste svar
af hensyn til juragruppen:

Rasmus Underbjerg Pinnerup:
De to fraser giver ikke mening isoleret set, men "sub poena
praeclusi et perpetui silentii" betyder "under straf af
fuldstændig og stedsevarende tavshed".

Mette (amesh):
d.v.s. skriftlig indkaldelse til kreditorer om at gøre deres krav
gældende i et konkursbo, insolvensbo, eller dødsbo. Præklusiv
indkaldelse. Gøres dette ikke, udelukkes man fra senere at gøre
sit krav gældende.

--
Bertel

Fra : Toke Nørby

Dato : 23-10-04 07:59

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Det betyder grundled.

Bvadr! Du burde så her have lavet et FUT til dk.kultur.sprog

>Du har fået svar i sproggruppen, men her er de to vigtigste svar
>af hensyn til juragruppen:
...snip

Ja, tak, jeg har just set det.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 23-10-04 18:05

& perpetui = og til evig tid "eller" og livstid

/ Qbic