Kan man selv fortolde, og undgå PostDK's g~
Fra : J-E

Dato : 22-10-04 07:19

Hej gruppe!

Er der nogen der ved om det er muligt selv at fortolde en pakke man modtager
fra udlandet?

Jeg er træt af at PostDK tager 50 kr. i gebyr, specielt når jeg modtager små
pakker der ikke burde koste mere end 50 kr. ialt i told/moms.

/je

Fra : Kim

Dato : 22-10-04 09:31

On Fri, 22 Oct 2004 08:18:33 +0200, "J-E" <tryl@FJERNMIGmail.dk> wrote:

>Er der nogen der ved om det er muligt selv at fortolde en pakke man modtager
>fra udlandet?

Ja, såfremt at man ( som firma ) er importregistreret hos Told & Skat.

>Jeg er træt af at PostDK tager 50 kr. i gebyr, specielt når jeg modtager små
>pakker der ikke burde koste mere end 50 kr. ialt i told/moms.

Og hvad har det med jura at gøre ?

fut : dk.forbruger

--
Kim

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-10-04 10:23

"J-E" <tryl@FJERNMIGmail.dk> skrev:

> Er der nogen der ved om det er muligt selv at fortolde en pakke
> man modtager fra udlandet?

Teoretisk set har du ret til selv at foretage fortoldningen. I praksis
kan det ikke lade sig gøre.
Spørgsmålet har været stillet på ministerniveau, men der er desværre
ikke sket noget endnu.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : J-E

Dato : 22-10-04 12:40

> Teoretisk set har du ret til selv at foretage fortoldningen. I praksis
> kan det ikke lade sig gøre.
> Spørgsmålet har været stillet på ministerniveau, men der er desværre
> ikke sket noget endnu.

Så i teorien kunne PostDK sætte gebyret op til 300 kr. uden man har nogen
alternativer?

/je

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-10-04 13:43

> Så i teorien kunne PostDK sætte gebyret op til 300 kr. uden man
> har nogen alternativer?

Gebyret skal formelt set dække de faktiske omkostninger. Dette er dog
blevet udhulet en del pga. pas/kørekortsagen i sin tid, hvor staten fik
medhold i, at der kunne opkræves mere i gebyr for pas og kørekort end
det rent faktisk kostede at producere disse ting som grænsekontrol og
færdselskontrol kunne ifølge domstolene indregnes i omkostningerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-10-04 20:48

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> [...]
> det rent faktisk kostede at producere disse ting som grænsekontrol og
> færdselskontrol kunne ifølge domstolene indregnes i omkostningerne.

En anden vigtig præmis for højsteret var, at Folketinget løbende var blevet
gjort bekendt med gebyrerne og deres beregningsgrundlag.

Efterfølgende er satserne for pas, kørekort og nummerplader dog blevet
lovreguleret, så forholdet mellem omkostninger og gebyrets størrelse idag
er uden betydning for deres lovlighed.
Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : NoTrabajo

Dato : 23-10-04 05:23

> [...]
> det rent faktisk kostede at producere disse ting som grænsekontrol og
> færdselskontrol kunne ifølge domstolene indregnes i omkostningerne.

Ovenstående viser med al tydelighed, at domstolene ofte leger
regeringens/magthavernes forlængede arm.
--
(No)Trabajo

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 23-10-04 12:48

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev

> Ovenstående viser med al tydelighed, at domstolene ofte leger
> regeringens/magthavernes forlængede arm.

Tja, nu *er* domstolene jo faktisk selv magthaver. At de skulle være særligt
venligt stemt overfor regeringen kan jeg nu ikke se nogen tendens til.

Mvh
Kevin Edelvang