lovens formål
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-10-04 19:46

Kun et kort spørgsmål: er lovens formål altid at beskytte den svageste eller
er det blot at beskytte?
Jeg tænker på at hvis en tyveknægt stjæler fra en rig mand, så er han vel
ikke pr. automatik den svageste, men blot et offer?
--
ahw

Fra : Henning Sørensen

Dato : 20-10-04 19:43

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tænker på at hvis en tyveknægt stjæler fra en rig mand, så er han vel
> ikke pr. automatik den svageste, men blot et offer?

Nemlig - i eventyrene...

/Henning.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-10-04 19:52

"Arne H. Wilstrup" skrev 20.10.2004 20:46:

> Kun et kort spørgsmål: er lovens formål altid at beskytte den svageste eller
> er det blot at beskytte?

Hvilken lov?

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Peter

Dato : 20-10-04 19:52

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse
> Kun et kort spørgsmål: er lovens formål altid at beskytte den svageste
> eller er det blot at beskytte?

Hvilke love?

Der er mange love, som blot tildeler rettigheder og pligter og som ikke
nødvendigvis er udtryk for en beskyttelsestankegang.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rune Wold

Dato : 20-10-04 19:59

Arne H. Wilstrup wrote:

[klip]

> er lovens formål altid at beskytte den svageste eller
> er det blot at beskytte?

Man kan ikke sige, at lovens formål altid er at beskytte. Lovens formål
er ofte en henvisning til, hvad man med loven har tilsigtet. Og dette er
langt fra altid at beskytte nogen i gængs forstand.

[klip]

> Jeg tænker på at hvis en tyveknægt stjæler fra en rig mand, så er han vel
> ikke pr. automatik den svageste, men blot et offer?

Altså om straffelovens § 276 beskytter offeret, og ikke nødvendigvis kun
den svage part?

Man kan næppe anlægge sådanne betragtninger på § 276.

Allerede fordi vi antagelig kan få en meget lang og trættende diskussion
om, hvem der egentlig *er* den svage part i ovennævnte tilfælde, er det
ikke hensigtsmæssigt at se bestemmelsen i dette lys.

At vi straffer tyve, er først og fremmest et spørgsmål om at beskytte
samfundet. Den varetager dermed et generelt præventivt hensyn.

/Rune Wold

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-10-04 20:12

Jeg takker for alle svarene - det var ikke hensigten at starte en diskussion
om dette, blot at få belyst en påstand jeg har læst om at "loven" (taget i
almindelig, bred forstand) var for at beskytte den svageste. Det er altså
ikke tilfældet i alle tilfælde. For disse svar takker jeg alle bidragsydere.
--
ahw

Fra : Rune Wold

Dato : 20-10-04 20:14

Arne H. Wilstrup wrote:

[klip]

> blot at få belyst en påstand jeg har læst om at "loven" (taget i
> almindelig, bred forstand) var for at beskytte den svageste.

Hvem har fremsat sådan en påstand.

/Rune Wold

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-10-04 20:22

> Arne H. Wilstrup wrote:
>
> [klip]

> Hvem har fremsat sådan en påstand.

Specielt den venstre side af det politiske spektrum plejer da mest at
plædere for det nærmest modsatte, at loven er der for at beskytte
storkapitalen fra den lille mands interesser.
(Ikke at vi skal diskutere hvilken udlægning der er rigtig. Pointen er mere,
at det ihvertfald ikke er en universel gældende betragtning, hvem 'loven'
beskytter).

/Per

Fra : Rune Wold

Dato : 20-10-04 20:39

Per Christoffersen wrote:

> [...]

> at det ihvertfald ikke er en universel gældende betragtning, hvem 'loven'

Og hvordan skal man overhovedet forstå begrebet "'loven'". Der er vel
næppe kun tale om enhver retsakt, der er vedtaget af folketinget i
overensstemmelse med den i grundloven fastsatte lovgivningsprocedure.

/Rune Wold

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-10-04 21:08

"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Arne H. Wilstrup wrote:
>
> [klip]

> Hvem har fremsat sådan en påstand.

Påstanden er blevet fremsat i forbindelse med "pædofili"-sagen -
--
ahw

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-10-04 21:07

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg tænker på at hvis en tyveknægt stjæler fra en rig mand, så er han vel
> ikke pr. automatik den svageste, men blot et offer?

nej den rige er et offer for en der vil tage hans ejedom med magt, og i
strid med reglerne.

hvordan den fattgie er blevet fattig er i juridisk forstand irrelevant, med
mindre han er blevet fattig fordi den rige har begået noget strafbart

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-10-04 21:10

"Peter K. Nielsen" <dukantro@nej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvordan den fattgie er blevet fattig er i juridisk forstand irrelevant,
> med mindre han er blevet fattig fordi den rige har begået noget strafbart

aha!
--
ahw

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 21-10-04 21:39

> [...]

> med
> mindre han er blevet fattig fordi den rige har begået noget strafbart

Jeg tror at fattige engang har været rig, men så kom der en fattig mand og
stjal fra ham Så nu er den fattige blevet rig og den rige mand fattig. Og så
kan vi starte forfra. De kan jo skiftes til at være den svage. (eller
offeret) Og så tror at har fået nok Robin Hood for denne gang.

Peter