|
| Fona: køb af bærbar på falske forudsætning~ Fra : J.K.Arning |
Dato : 19-10-04 13:56 |
|
I forbrugergruppen blev jeg rådet til at prøve her:
Jeg har en kolega der ikke kunne forstå at hans acer bærbare
ikke kunne brænde DVD`er og bad mig om at se på den.
Forklaringen er ret lige til .. maskinen har ikke DVD brænder
hvilket Fona, hvor han købte den, fortalte ham at den havde.
Han har faktisk et vidne der ved købet var med i forretningen
og kan bekræfte at han spurgte sælgeren om maskinen kunne
brænde DVD`er.
Efter en henvendelse til Fona idag har han fået atvide at det kan
de ikke gøre noget ved.
Det overrasker mig ikke det mindste, men hvordan ser det efter
jeres erfaring ud med rent faktisk at få en forretning som Fona til
at rette op på en sådan fejl?
Ønsket om at brænde DVD`er har været der hele tiden men behovet
har først nu meldt sig hvilket kan få det til at se lidt "forkert" ud, at
han
først opdager det nu, men sådan er situationen altså.
Maskinen er købt i Februar i år.
Regards
| |
H.S. (19-10-2004)
| Kommentar Fra : H.S. |
Dato : 19-10-04 14:00 |
|
"J.K.Arning" <jesper.arning_remove_@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1098190583.31652.0@spandrell.news.uk.clara.net...
> Maskinen er købt i Februar i år.
>
Umiddelbart vil jeg mene at kravet er gjort gældende, for sent.
Kunden kan ikke bevise hvad Fona lovede for 8 måneder siden.
| |
J.K.Arning (19-10-2004)
| Kommentar Fra : J.K.Arning |
Dato : 19-10-04 14:14 |
|
H.S. wrote:
> "J.K.Arning" <jesper.arning_remove_@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Umiddelbart vil jeg mene at kravet er gjort gældende, for sent.
>
> Kunden kan ikke bevise hvad Fona lovede for 8 måneder siden.
Hvad ville have været anderledes hvis han havde opdaget det 14
dage senere ?
Jeg kan ikke se at lige det med "beviset" skulle være anderledes.
Der findes jo ingen skriftlige optagnelser eller lignende over hvad
sælgeren sagde ja til ?
Regards
| |
Janner (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Janner |
Dato : 19-10-04 14:17 |
|
> Umiddelbart vil jeg mene at kravet er gjort gældende, for sent.
>
> Kunden kan ikke bevise hvad Fona lovede for 8 måneder siden.
Ej heller forvente at en køb kan hæves 8 måneder efter
| |
H.S. (19-10-2004)
| Kommentar Fra : H.S. |
Dato : 19-10-04 14:36 |
|
"Janner" <jan@nospam_spørg_efter_rigtig_adresse.dk> skrev i en meddelelse
news:417513bd$0$23058$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> > Umiddelbart vil jeg mene at kravet er gjort gældende, for sent.
> >
> > Kunden kan ikke bevise hvad Fona lovede for 8 måneder siden.
>
>
> Ej heller forvente at en køb kan hæves 8 måneder efter
>
Ja, umiddelbart vil jeg ind på noget forældes-frist. - hvor lang er den ved
forbrugerkøb ?
| |
Bertel Lund Hansen (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 19-10-04 14:35 |
|
H.S. skrev:
>Ja, umiddelbart vil jeg ind på noget forældes-frist. - hvor lang er den ved
>forbrugerkøb ?
Der er en reklamationsfrist på 2 år. Inden for den frist kan man
klage over mangler ved varen, og i det foreliggende tilfælde er
det en mangel at der ikke er dvd-brænder som lovet.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
mullerman (19-10-2004)
| Kommentar Fra : mullerman |
Dato : 19-10-04 15:29 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:0t5an0hbevbhjt6gmq75c0ti24spr8a29j@news.stofanet.dk...
> H.S. skrev:
>
>>Ja, umiddelbart vil jeg ind på noget forældes-frist. - hvor lang er den
>>ved
>>forbrugerkøb ?
>
> Der er en reklamationsfrist på 2 år. Inden for den frist kan man
> klage over mangler ved varen, og i det foreliggende tilfælde er
> det en mangel at der ikke er dvd-brænder som lovet.
>
> --
Ja, men dækker reklamationsfristen ikke kun fejl og mangler ved produktet,
og ikke at man har købt et forkert produkt - trods fejlrådgivning af
ekspedienten??
| |
Per Christoffersen (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 19-10-04 15:51 |
|
"mullerman" <billetter2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:417524af$0$254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Der er en reklamationsfrist på 2 år. Inden for den frist kan man
>> klage over mangler ved varen, og i det foreliggende tilfælde er
>> det en mangel at der ikke er dvd-brænder som lovet.
>>
>> --
>
> Ja, men dækker reklamationsfristen ikke kun fejl og mangler ved produktet,
> og ikke at man har købt et forkert produkt - trods fejlrådgivning af
> ekspedienten??
Et produkt der ikke lever op til det lovede/af kunden udtrykkeligt
forudsatte er også mangelsfuldt.
Købeloven:
§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.
Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
....
3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket
køberens forventning herom, og
....
/Per
| |
Peter Albrechtsen (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Peter Albrechtsen |
Dato : 19-10-04 16:40 |
|
"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:41751801$0$77008$14726298@news.sunsite.dk...
> "Janner" <jan@nospam_spørg_efter_rigtig_adresse.dk> skrev i en meddelelse
> news:417513bd$0$23058$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>> > Umiddelbart vil jeg mene at kravet er gjort gældende, for sent.
>> > Kunden kan ikke bevise hvad Fona lovede for 8 måneder siden.
>> Ej heller forvente at en køb kan hæves 8 måneder efter
Nu skal i ikke gøre købeloven ringere end den er. Faktisk skulle man tro, at
i begge er ansat i en detailforretning og tror på et eller andet internt
sludder notat. Det er min helt klare opfattelse, at ekspedienter i
detailforretninger lider af en katastrofal mangel på viden om købeloven.
Faktisk er det en typisk udtalelse at høre: "Den nye købelov stiller
kunderne ringere end før"
Det er noget sludder forretningerne ved det bare ikke!
Utrolig mange kunder finder sig også i at forretninger skubber "aben" videre
til fabrikanten, på kundens vegne. Det er da fint nok hvis forretningen kan
få fabrikanten til at punge ud. Men det skal være på forretningens egne
vegne. Holder fabrikanten sig til at de "kun" har X antal måneders
fabriksgaranti, så er det bare ærgerligt for forretningen, som må leve med
den risiko, at kunden har 24 måneders reklamationsfrist.
I det nævnte tilfælde har forretningen lovet kunden at PC'en har DVD
brænder. Forretningen skal da være glad for at kunden opdager det efter 8
måneder og ikke efter 23.
Forretningen har lovet kunden at produktet kunne noget, som det senere har
vist sig at være usandt, og den kommer forretningen til at hænge på.
At Fona så burde holde sig til at sælge grammofonplader og ikke PC'er, - det
er en helt anden sag. Jeg har selv som kunde stået i en Fona forretning og
hørt på, at en ung ekspedient forklarede en anden kunde den værste gang
sludder.
Konklusion: Fona må sætte det CD/DVD combo drev i, hvis det var det som de
lovede kunden for 8 måneder siden.
Peter
| |
Gevaldi (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Gevaldi |
Dato : 19-10-04 16:45 |
|
Peter Albrechtsen skriblede:
> Konklusion: Fona må sætte det CD/DVD combo drev i, hvis det var det
> som de lovede kunden for 8 måneder siden.
Og hvad er det så lige vi forstår ved et
combo drev, jo det kan i dette tilfælde
læse dvd skiver, men kan kun brænde
cd/cdrw og det var også det han fik i
den famøse pc.
Hvad der er blevet spurgt om i forbindelse
med handlen er jo ikke til at vide, men jeg
vil æde min gamle hat på at "fonamanden"
kun har svaret ja til at den kunne _læse_ dvd
og brænde cder, altså er det et combo drev
han har fået.
--
/Gevaldi
| |
Rasmus (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 19-10-04 17:55 |
|
"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> wrote in message
news:2tkr6lF21pufpU1@uni-berlin.de...
>
> Peter Albrechtsen skriblede:
>
> > Konklusion: Fona må sætte det CD/DVD combo drev i, hvis det var det
> > som de lovede kunden for 8 måneder siden.
>
> Og hvad er det så lige vi forstår ved et
> combo drev, jo det kan i dette tilfælde
> læse dvd skiver, men kan kun brænde
> cd/cdrw og det var også det han fik i
> den famøse pc.
Et combo drev er "altid" et drev som kan læse DVD og læse/skrive CD´er....,
det er det som gør drevet combo/"kombineret".
En DVD brænder kan altid læse/skrive CD´er (og selvfølgelig læse/skrive
DVD´er).
mvh
Rasmus
| |
J.K.Arning (19-10-2004)
| Kommentar Fra : J.K.Arning |
Dato : 19-10-04 18:59 |
|
Gevaldi wrote:
>
> Hvad der er blevet spurgt om i forbindelse
> med handlen er jo ikke til at vide, men jeg
> vil æde min gamle hat på at "fonamanden"
> kun har svaret ja til at den kunne _læse_ dvd
> og brænde cder, altså er det et combo drev
> han har fået.
Det er muligt det er det han har svaret på men
det er ikke det han blev spurgt om.
Han blev helt _specifikt_ spurgt om køber ville
kunne brænde DVD`er med sine hjemmelavede
videoer af sin søn. Han spurgte _specifikt_ om dette
da han netop havde købt et DV kamera med det
ene formål, som så mange andre nybagte forældre,
at filme drengen.
Der er en grund til at vidnet til handlen overhovedet
kan huske der blev spurgt om det og det er, at det
var vigtigt for køber at kunne lave disse DVD`er.
... og det er derfor det irriterer mig personligt at en
Fona sælger har talt over evne her. Der er ikke tale
om en henslængt bemærkning men en funktion som
der blev spurgt indgående til.
Regards
| |
Gevaldi (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Gevaldi |
Dato : 19-10-04 19:08 |
|
J.K.Arning skriblede:
> Det er muligt det er det han har svaret på men
> det er ikke det han blev spurgt om.
De vil jo sælge deres gamle bedstemor bare for
at få solgt noget.
> Han blev helt _specifikt_ spurgt om køber ville
> kunne brænde DVD`er med sine hjemmelavede
> videoer af sin søn. Han spurgte _specifikt_ om dette
> da han netop havde købt et DV kamera med det
> ene formål, som så mange andre nybagte forældre,
> at filme drengen.
Selvfølgelig vil han det, jeg tager også mange af
vores børnebørn (det er skjønt)
> Der er en grund til at vidnet til handlen overhovedet
> kan huske der blev spurgt om det og det er, at det
> var vigtigt for køber at kunne lave disse DVD`er.
Så er det jo bare med at gå i flæsket på den sælger.
> .. og det er derfor det irriterer mig personligt at en
> Fona sælger har talt over evne her. Der er ikke tale
> om en henslængt bemærkning men en funktion som
> der blev spurgt indgående til.
Vi var lige inde hos en installatør og betale en
regning og før os var der et ældre ægtepar som
skulle have al deres hvidevarer udskiftet og så
spør' konen hvor lang tids garanti de er på det:
2 år siger sælger (som er indehaver af forretningen).
Så er det vi andre løfter øjenbrynene.
--
/Gevaldi
| |
jacob nielsen (19-10-2004)
| Kommentar Fra : jacob nielsen |
Dato : 19-10-04 17:10 |
|
Peter Albrechtsen wrote:
> I det nævnte tilfælde har forretningen lovet kunden at PC'en har DVD
> brænder. Forretningen skal da være glad for at kunden opdager det efter 8
> måneder og ikke efter 23.
> Forretningen har lovet kunden at produktet kunne noget, som det senere har
> vist sig at være usandt, og den kommer forretningen til at hænge på.
Teoretisk set har du ret. Der er bare et problem. Det er kunden, der
skal bevise, at aftalen lyder på en bærbar med DVD-brænder, og det kan
godt være svært 8 måneder senere med mindre kunden har det skriftligt og
det lader det ikke til.
--
Jacob
| |
Jonathan Stein (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 19-10-04 21:42 |
|
Peter Albrechtsen wrote:
> Faktisk er det en typisk udtalelse at høre: "Den nye købelov stiller
> kunderne ringere end før"
> Det er noget sludder forretningerne ved det bare ikke!
Det er jo ganske rigtigt, men det medfører så, at kunderne i praksis
risikerer at blive stillet dårligere.
For hvor mange butikker tidligere nærmest ydede 1 års garanti, så
(ovor)fortolker de nu forbrugerens bevisbyrde i reklamationsperioden.
Dermed bliver forbrugeren i sidste ende henvist til domstolene, hvilket
for mange ikke er en realistisk mulighed.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 19-10-04 14:32 |
|
H.S. skrev:
>Umiddelbart vil jeg mene at kravet er gjort gældende, for sent.
Der tager du fejl. Reklamationsfristen er 2 år.
>Kunden kan ikke bevise hvad Fona lovede for 8 måneder siden.
Jo. Der er hans eget udsagn, og der er et vidne.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
J.K.Arning (19-10-2004)
| Kommentar Fra : J.K.Arning |
Dato : 19-10-04 14:00 |
|
J.K.Arning wrote:
> Forklaringen er ret lige til .. maskinen har ikke DVD brænder
> hvilket Fona, hvor han købte den, fortalte ham at den havde.
Og for lige at pointere det .. han vidste der var en brænder i
maskinen da han har brændt en del CD`er .. hvad han ikke vidste
og først nu har konstateret er at denne brænder ikke kan brænde
DVD`er.
Har han ikke tilstrækkeligt indsigt i EDB termer at han kunne
gennemskue at et DVD/CD RW Combo drev _ikke_ betyder
at drevet også kan brænde DVD`er.
Regards
| |
Allan Soerensen (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 19-10-04 15:52 |
|
"J.K.Arning" <jesper.arning_remove_@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1098190810.31699.0@spandrell.news.uk.clara.net...
>
> Har han ikke tilstrækkeligt indsigt i EDB termer at han kunne
> gennemskue at et DVD/CD RW Combo drev _ikke_ betyder
> at drevet også kan brænde DVD`er.
Det er også en temmelig misvisende betegnelse. Som elektronik-mand, der ikke
har EDB som hovedområde, ville jeg også kunne nå til samme konklusion som
din ven.
Det er ikke særlig gennemskueligt at:
DVD/CD RW = DVD R / CD RW
og ikke
DVD/CD RW = DVD RW / CD RW
Hvilken udlægning mon er rigtig, hvis man spørger "sprogfolkene"?
Kan man ikke gøre Markedsføring §2 gældende her?
<SNIP>
Vildledning, nedsættende omtale m.v.
§ 2. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde
angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer,
fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder også angivelser, der på grund af deres
form, eller fordi de angår uvedkommende forhold, er utilbørlige over for
andre erhvervsdrivende eller forbrugere.
Stk. 3. Der må ikke anvendes vildledende fremgangsmåder af lignende
betydning for efterspørgsel og udbud som angivet i stk. 1 eller
fremgangsmåder af tilsvarende betydning, såfremt de på grund af deres
særlige form, eller fordi de inddrager uvedkommende forhold, er utilbørlige
over for andre erhvervsdrivende eller forbrugere.
Stk. 4. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne
dokumenteres.
</SNIP>
| |
Rasmus (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 19-10-04 17:47 |
|
"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
news:41752a2c$0$239$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "J.K.Arning" <jesper.arning_remove_@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1098190810.31699.0@spandrell.news.uk.clara.net...
> >
> > Har han ikke tilstrækkeligt indsigt i EDB termer at han kunne
> > gennemskue at et DVD/CD RW Combo drev _ikke_ betyder
> > at drevet også kan brænde DVD`er.
>
> Det er også en temmelig misvisende betegnelse. Som elektronik-mand, der
ikke
> har EDB som hovedområde, ville jeg også kunne nå til samme konklusion som
> din ven.
> Det er ikke særlig gennemskueligt at:
>
> DVD/CD RW = DVD R / CD RW
>
> og ikke
>
> DVD/CD RW = DVD RW / CD RW
>
> Hvilken udlægning mon er rigtig, hvis man spørger "sprogfolkene"?
Jeg går ud fra at du læser R og W som hhv. Read og Write?
I forbindelse med cd medier betyder CD-R = "CD Recordable" og CD-RW = "CD
Re-Writable" så mon ikke der gælder det samme for DVD?
Altså DVD-R/DVD+R henviser til "DVD Recordable" og DVD-RW/DVD+RW så betyder
"DVD Re-Writable"
Et såkaldt compodrev bør derfor nok betegnes CD-RW / DVD-ROM hvis der kun
kan læse DVD, men brænde og læse CD (det er også sådan kombinerede drev
betegnes på www.edbpriser.dk)
mvh
Rasmus
| |
Allan Soerensen (20-10-2004)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 20-10-04 09:17 |
|
"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:41754509$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jeg går ud fra at du læser R og W som hhv. Read og Write?
Jeps.
> Et såkaldt compodrev bør derfor nok betegnes CD-RW / DVD-ROM hvis der kun
> kan læse DVD, men brænde og læse CD (det er også sådan kombinerede drev
> betegnes på www.edbpriser.dk)
Enig.
Når man skriver "DVD/CD RW" er det nærlæggende at tro at Read og Write
gælder for BÅDE DVD og CD (en skråsteg betyder normalt "og").
Jeg syntes angivelsen er vildledende. Hvis jeg var kunde ville jer prøve at
argumentere med Markedsføring §2 om vildledende angivelser.
| |
Snuden (20-10-2004)
| Kommentar Fra : Snuden |
Dato : 20-10-04 21:16 |
|
On Wed, 20 Oct 2004 10:17:08 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:
>"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>news:41754509$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> Jeg går ud fra at du læser R og W som hhv. Read og Write?
>
>Jeps.
>
>> Et såkaldt compodrev bør derfor nok betegnes CD-RW / DVD-ROM hvis der kun
>> kan læse DVD, men brænde og læse CD (det er også sådan kombinerede drev
>> betegnes på www.edbpriser.dk)
>
>Enig.
>Når man skriver "DVD/CD RW" er det nærlæggende at tro at Read og Write
>gælder for BÅDE DVD og CD (en skråsteg betyder normalt "og").
mm.. Men sådan angives combo-drevene altså langt de fleste steder.
www.edbpriser.dk og et par stykker til er særtilfælde. Langt den
overvejende del af branchen benævner combo-drevene som DVD/CD-RW -
betydende DVD-ROM/CD-Recordable/CD-ReWritable - og det er typisk også
det der står på selve drevet. Især på bærbare.
Se fx.
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF06a/21115-282777-282777-282777-282779-1734411.html
modellerne DJ332A og PF196AA har begge DVD/CD-RW drev (og jeg kan
garantere for det ikke er en DVD-brænder)
http://www.acer.dk/acereuro/page9.do?dau34.oid=4745&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=5&ctx1=DK&crc=1095007864
under "Storage Devices"
>Jeg syntes angivelsen er vildledende. Hvis jeg var kunde ville jer prøve at
>argumentere med Markedsføring §2 om vildledende angivelser.
>
Betegnelsen er nærmest de-facto standard inden for IT-branchen, så den
går nok ikke. Men at kunden i dette tilfælde helt klart er blevet
forkert informeret er der ikke tvivl om, hvis ellers forløbet er som
beskrevet.
--
Snuden
"I am a river to my people" -Auda abu Tayi
| |
Martin Jørgensen (20-10-2004)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 20-10-04 21:19 |
|
Allan Soerensen wrote:
> "Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:41754509$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
-snip-
> Enig.
> Når man skriver "DVD/CD RW" er det nærlæggende at tro at Read og Write
> gælder for BÅDE DVD og CD (en skråsteg betyder normalt "og").
Nej, en skråstreg betyder normalt "eller". "Og" skrives sådan her: "&".
mvh.
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Jonathan Stein (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 19-10-04 21:32 |
|
J.K.Arning wrote:
> Det overrasker mig ikke det mindste, men hvordan ser det efter
> jeres erfaring ud med rent faktisk at få en forretning som Fona til
> at rette op på en sådan fejl?
Den skal nok i fjernsynet, hvis der skal ske noget...
I kan evt. prøve forbrugerklagenævnet, men når det er ren påstand mod
påstand, tror jeg ikke vennens støtte er nok til at overbevise en dommer.
En anden mulighed er selvfølgelig at gå i FONA og finde en computer
med "DVD/CD RW" drev og spørge, om den kan brænde DVD'er - og så håbe på
et ja. (Fungerer måske bedst med en diktafon i inderlommen i tilfælde
af, at ekspedienten pludselig ombestemmer sig).
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 19-10-04 21:32 |
|
Jonathan Stein skrev:
> En anden mulighed er selvfølgelig at gå i FONA og finde en computer
>med "DVD/CD RW" drev og spørge, om den kan brænde DVD'er - og så håbe på
>et ja.
Hvad skulle det gøre godt for. Hvad en ekspedient siger eller
ikke siger i dag, har intet med en 8 måneder gammel aftale at
gøre.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jonathan Stein (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 19-10-04 21:45 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>> En anden mulighed er selvfølgelig at gå i FONA og finde en computer
>>med "DVD/CD RW" drev og spørge, om den kan brænde DVD'er - og så håbe på
>>et ja.
>
> Hvad skulle det gøre godt for. Hvad en ekspedient siger eller
> ikke siger i dag, har intet med en 8 måneder gammel aftale at
> gøre.
Hvis FONA i dag mener, at et "DVD/CD RW" drev skal kunne brænde
DVD'er, bliver det væsentligt nemmere at sandsynliggøre, at de også
mente det for 8 måneder siden.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 19-10-04 21:58 |
|
Jonathan Stein skrev:
> Hvis FONA i dag mener, at et "DVD/CD RW" drev skal kunne brænde
>DVD'er, bliver det væsentligt nemmere at sandsynliggøre, at de også
>mente det for 8 måneder siden.
Det 'bevis' vil være meget tyndt i forhold til at køber kan
stille med et vidne og kan forklare hvorfor han og vidnet er så
sikre på at der blev spurgt specifikt om brænding af dvd'er.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jonathan Stein (19-10-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 19-10-04 22:25 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>> Hvis FONA i dag mener, at et "DVD/CD RW" drev skal kunne brænde
>>DVD'er, bliver det væsentligt nemmere at sandsynliggøre, at de også
>>mente det for 8 måneder siden.
>
> Det 'bevis' vil være meget tyndt i forhold til at køber kan
> stille med et vidne og kan forklare hvorfor han og vidnet er så
> sikre på at der blev spurgt specifikt om brænding af dvd'er.
Lad os antage, at sagen kommer i retten. FONA fremfører nu:
- at sælgeren er dygtig og har stort produktkendskab
- at pågældende PC aldrig har været leveret med DVD-brænder
- at sælgeren aldrig har oplyst, at PC'en leveres med DVD-brænder
- at "DVD/CD RW" normalt i branchen betegner DVD-ROM / CD-RW
- at kunden åbenbart ikke er teknisk kyndig (kender ikke forkortelsen
"DVD/CD RW)
- at det er muligt at brænde de nævnte optagelser på en alm. CD
- at der må foreligge en misforståelse mellem sælger og kunde
Hvem har så en tynd sag?
Og hvordan ser sagen ud, hvis vi kan skydde de fleste af argumenterne
ned med en optagelsen, hvor sælgeren siger, at en computer med "DVD/CD
RW" kan brænde DVD'er?
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (20-10-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 20-10-04 06:00 |
|
Jonathan Stein skrev:
>Hvem har så en tynd sag?
Jeg har ikke sagt om sagen er nem at føre. Jeg siger blot at et
uvedkommende udsagn fra en uvedkommende medarbejder fra et
uvedkommende tidspunkt ikke har megen vægt.
>Og hvordan ser sagen ud, hvis vi kan skydde de fleste af argumenterne
>ned med en optagelsen, hvor sælgeren siger, at en computer med "DVD/CD
>RW" kan brænde DVD'er?
Stærk naturligvis.
Jeg siger blot at vi *ikke* kan skyde noget ned med den
optagelse.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jonathan Stein (20-10-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 20-10-04 12:48 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>>Hvem har så en tynd sag?
>
> Jeg har ikke sagt om sagen er nem at føre. Jeg siger blot at et
> uvedkommende udsagn fra en uvedkommende medarbejder fra et
> uvedkommende tidspunkt ikke har megen vægt.
Du hæfter dig meget ved, at det skulle være så uvedkommende - det
centrale er dog, at hvis udsagnet forekommer i butikken, bliver det
noget sværere at afvise, at denne misinformation skulle forekomme i
butikken.
Hvis butikken slår på, at kunden må have misforstået informationen,
bliver det lidt udhulet af, at man kan fremvise en tilsvarende
situation, hvor det med sikkerhed er ekspedienten, der giver forkerte
oplysninger.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Per Christoffersen (20-10-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 20-10-04 12:55 |
|
"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
news:41757858$0$77010$14726298@news.sunsite.dk...
> I kan evt. prøve forbrugerklagenævnet, men når det er ren påstand mod
> påstand, tror jeg ikke vennens støtte er nok til at overbevise en dommer.
Hvis det er påsdtand mod påstand, og forklaringerne er divergerende, vil
sagen ikke blive behandlet i nævnet. Nævnet tager sig ikke af afvejninger om
bevisernes styrke ifht. hinanden. Det skal der en rigtig domstol til.
/Per
| |
Jonathan Stein (20-10-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 20-10-04 13:03 |
|
Per Christoffersen wrote:
>> I kan evt. prøve forbrugerklagenævnet, men når det er ren påstand mod
>>påstand, tror jeg ikke vennens støtte er nok til at overbevise en dommer.
>
> Hvis det er påsdtand mod påstand, og forklaringerne er divergerende, vil
> sagen ikke blive behandlet i nævnet. Nævnet tager sig ikke af afvejninger om
> bevisernes styrke ifht. hinanden. Det skal der en rigtig domstol til.
Jeg vil dog mene, at det er et forsøg værd alligevel. Vi ved jo ikke
hvilken forklaring, FONA vil komme med, og jeg har forstået det således,
at klageren får sit gebyr tilbage, hvis det ender med, at nævnet afviser
at behandle klagen.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Per Christoffersen (20-10-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 20-10-04 13:08 |
|
"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
news:417652b9$0$77012$14726298@news.sunsite.dk...
> Per Christoffersen wrote:
>
>>> I kan evt. prøve forbrugerklagenævnet, men når det er ren påstand mod
>>> påstand, tror jeg ikke vennens støtte er nok til at overbevise en
>>> dommer.
>>
>> Hvis det er påsdtand mod påstand, og forklaringerne er divergerende, vil
>> sagen ikke blive behandlet i nævnet. Nævnet tager sig ikke af afvejninger
>> om bevisernes styrke ifht. hinanden. Det skal der en rigtig domstol til.
>
> Jeg vil dog mene, at det er et forsøg værd alligevel. Vi ved jo ikke
> hvilken forklaring, FONA vil komme med, og jeg har forstået det således,
> at klageren får sit gebyr tilbage, hvis det ender med, at nævnet afviser
> at behandle klagen.
Jeg ville også personligt sende den i nævnet.
FONAs ekspedient skal jo være i besiddelse af en meget god hukommelse, hvis
han umiddelbart skal kunne huske det konkrete salg, og genkalde præcis hvad
han sagde om drevet.
Under alle omstændigheder er gebyret i nævnet ganske lavt.
/Per
| |
|
|