Ophavsret - Special .... ?
Fra : Friturekokken

Dato : 19-10-04 07:15

PT. køre der en varm Debat i Frederikshavn om et nyt
Højhus ... 85 Meter ..... 25 etager .... midt i city ...

Arkitekten har bla. udstillet en Plakat / Planche i
stregtegninger på Biblioteket i et Debat rum ....

Et Frederikshavner Rum .... !!!!

Vil det være brud på ophavsret til Denne Plakat
hvis jeg affotografere den og bruger den på en hjemmeside
mod dette nye Højhus ... ? Se evt. denne link ....:

http://home19.inet.tele.dk/gydum

UNDSKYLD til ALLE for det kan godt være svaret er
LOGISK men ikke for Mig ....

Ja men jeg beklager meget hvis spørgsmålet
er DUMT ! det er den risiko man løber ...

Jeg skal ikke have ørene i Maskinen ved Arkitekten ... !

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum - OZ6JH - "Bangsbo Design"
Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Dennis Lange

Dato : 19-10-04 07:25

Friturekokken wrote:
> Vil det være brud på ophavsret til Denne Plakat
> hvis jeg affotografere den og bruger den på en hjemmeside
> mod dette nye Højhus ... ?

Det korte svar er: Ja.

Det lidt længere svar er:
Fotografen af billedet til plakaten, har som udgangspunkt ophavsretten til
denne. Tager du et billede af plakaten (og dermed billedet) og ligger dette
på en hjemmeside, foretager du det, der i ophavsretlige termer hedder en
tilgængeliggørelse for almenheden i form af en fremførelse af værket, jf.
OPL § 2, stk. 3, nr. 3 og stk. 4.
Dette vil være et brud på ophavsmandens enerettigheder.

--
Mvh.
Dennis Lange

- Brugte fagbøger: www.pensum.dk www.bogbiz.dk

Fra : Friturekokken

Dato : 19-10-04 07:39

Hej Dennis Lange ....

Du skriver bla. :

> Det korte svar er: Ja.

Jeg var faktisk godt klar over det - det jeg tænker
på er at den rent faktisk står på et offentligt sted ...

Men igen ophavsret er ophavret selv om det
virker kringlet.

Jeg kunne så spørge Arkitekten som står bag
Projektet - men det vil han nok ikke være glad
for ... så mon det er det værd .... )

TAK for hurtigt svar ....

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-10-04 07:33

"Friturekokken" skrev 19.10.2004 8:15:

> Arkitekten har bla. udstillet en Plakat / Planche i
> stregtegninger på Biblioteket i et Debat rum ....
>
> Et Frederikshavner Rum .... !!!!

Jeg går ud fra, at det er et offentligt rum.

> Vil det være brud på ophavsret til Denne Plakat
> hvis jeg affotografere den og bruger den på en hjemmeside
> mod dette nye Højhus ... ? Se evt. denne link ....:
>
> http://home19.inet.tele.dk/gydum

Udgangspunktet er, at en affotografering er en eksemplarfremstilling og den
efterfølgende offentliggørelse på hjemmesiden, vil være også være en
tilgængeliggørelse for almenheden.

Spørgsmålet er så, om du kan komme ind under nogle af undtagelserne.
Ophavsretslovens § 24 stk. 2 kan næppe bruges, da biblioteket nok ikke
anses, som en "for almenheden tilgængelig plads eller vej" (- det er normalt
under åben himmel).

Den anden mulighed er § 23 stk. 1 om gengivelse i kritiske eller
videnskabelige fremstillinger. Det er en mulighed, men jeg tror næppe den
vil gå, på en side som din, der bare er en ren protest. Det skal endvidere
ske tilslutning til teksten og være i overensstemmelse med god skik, samt i
et omfang, som betinges af formålet. Det vil derfor tillige være afhængigt
af måden og størrelsen.

Når det er bygget, må det dog frit afbilledes jf. § 24 stk. 3. Så glæd dig
til det.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 07:48

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

> [...]
> overensstemmelse med god skik, samt i et omfang, som betinges af
> formålet. Det vil derfor tillige være afhængigt af måden og

Der nævnes netop kritiske fremstillinger i §23 stk. 1. Spørgsmålet er
så hvad det præcist omfatter?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-10-04 19:28

"Morten Bjergstrøm" skrev 19.10.2004 8:48:

> Der nævnes netop kritiske fremstillinger i §23 stk. 1. Spørgsmålet er
> så hvad det præcist omfatter?

Ja, netop. Så vidt jeg er bekendt, er det mere i retning af kunstkritik og
den slags. Det afgørende er, om fremstillingen har et kritisk eller
videnskabeligt formål. Men det kan naturligvis ikke udelukkes, at det her
omhandlede formål kan være omfattet. Der er tilsyneladende ikke den helt
store praksis på området (hvilke kunne være en god grund til at Keld skulle
prøve det, så vi kan få en afgørelse
Men de øvrige betingelser om god skik og forbindelse med teksten (teksten
skal være hovedsagen) skal naturligvis også være opfyldt, før det er
tilladt.

Fra : Friturekokken

Dato : 19-10-04 07:55

Hej Kristian Storgaard ...

TAK for et udmærket flot svar ... !

Du skriver bla.

> Jeg går ud fra, at det er et offentligt rum.

Ja det er et rum indrettet til Debat omkring nye
Projekter i Frederikshavn By underlagt og lavet
af Frederikshavn Bibliotek ....

Højhus - Kunstbane til Skihop og Palmestrand
m.m. der er lidt af hvert ...

Og igen derfor spørgsmålet - og naturligvis vil jeg som
sådan give det en naturlig tekst med på vejen ....

Og så skriver du :

> Når det er bygget, må det dog frit afbilledes jf. § 24 stk.
> 3. Så glæd dig til det.

TAK Kristian - meget venligt ...

Det vil jeg vende tilbage til efter 2007 hvor det hvis
det vil kunne blive finansieret vil stå færdig ... det vil komme
til at bestå af omkring 60-70 Ejerboliger + Kontorer ... !

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-10-04 19:29

"Friturekokken" skrev 19.10.2004 8:55:

> TAK for et udmærket flot svar ... !

Det var da så lidt.

> Ja det er et rum indrettet til Debat omkring nye
> Projekter i Frederikshavn By underlagt og lavet
> af Frederikshavn Bibliotek ....

Ok - for offentliggørelse er nemlig den allerførste betingelse.

> Og igen derfor spørgsmålet - og naturligvis vil jeg som
> sådan give det en naturlig tekst med på vejen ....

Hvis det på nogen måde skal være lovligt efter § 23 stk. 1, så skal teksten
være det primære.

> TAK Kristian - meget venligt ...

Det er da godt at se, at du ikke har mistet humoren i kampen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 21:25

> Ja, netop. Så vidt jeg er bekendt, er det mere i retning af
> kunstkritik og den slags.

Men kunstkritik vil vel hurtigt ryge over i erhvervsmæssig brug og så
kan §23 stk. 1 ikke bruges til den slags. ("Gengivelsen må ikke ske i
erhvervsøjemed" er blevet tilføjet ved en af de nyere revisioner af Lov
om ophavsret) derimod skal §23 stk. 2 kombineret med §50 anvendes. Så
hvad stk. 1 omfatter efter tilføjelsen må siges at være meget uvis.

> Der er tilsyneladende ikke den helt store praksis på området

Det kan være forarbejderne siger noget? Men der er selvfølgelig ingen
garanti for, at domstolene følger forarbejderne.

> [...]
> og forbindelse med teksten (teksten skal være hovedsagen) skal
> naturligvis også være opfyldt, før det er tilladt.

Der var en, der kom med et forslag i en anden gruppe, der måske kan
bruges til at omgå evt. problemer:

§ 23
Stk. 4. Udgivne kunstværker eller eksemplarer af kunstværker, der af
ophavsmanden er overdraget til andre, må gengives i aviser,
tidsskrifter, film og fjernsyn, når gengivelsen er af underordnet
betydning i den pågældende sammenhæng.

og nok mere relevant

§ 24.
Stk. 2. Kunstværker må afbildes, når de er varigt anbragt på eller
ved en for almenheden tilgængelig plads eller vej. Bestemmelsen i 1.
pkt. finder ikke anvendelse, såfremt kunstværket er hovedmotivet og
gengivelsen udnyttes erhvervsmæssigt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-10-04 21:43

"Morten Bjergstrøm" skrev 19.10.2004 22:24:

> [...]
> om ophavsret) derimod skal §23 stk. 2 kombineret med §50 anvendes. Så
> hvad stk. 1 omfatter efter tilføjelsen må siges at være meget uvis.

Kunstkritik behøver nu ikke at være erhvervsmæssig. Det kan fx. være en
forening eller lignende. Men det er helt korrekt, at erhvervsmæssig brug
ikke er omfattet. Det er en del af infosoc-implementeringen.

Jeg tror at denne regel er bedste bud, hvis der skal findes en hjemmel.

> Det kan være forarbejderne siger noget? Men der er selvfølgelig ingen
> garanti for, at domstolene følger forarbejderne.

Ikke det jeg lige har læst af det - andet end at "Det afgørende er, om
fremstillingen har et kritisk eller videnskabeligt formål."

> Der var en, der kom med et forslag i en anden gruppe, der måske kan
> bruges til at omgå evt. problemer:

Min læser kan ikke æde der links eller noget. Hvad gruppe er det?

> [...]
> ophavsmanden er overdraget til andre, må gengives i aviser,
> tidsskrifter, film og fjernsyn, når gengivelsen er af underordnet

"Reportage-reglen" - jeg mener ikke den kan anvendes. Der skal lægges vægt
på ordet "dagsbegivenheder", og det ser der ikke ud til at være tale om her.

> [...]
> ved en for almenheden tilgængelig plads eller vej. Bestemmelsen i 1.
> pkt. finder ikke anvendelse, såfremt kunstværket er hovedmotivet og

Næppe. Så vidt jeg ved, gælder det for åbne pladser. Selvom biblioteket er
offentligt, så vil jeg ikke mene, det kan falde ind under den. Reglen er
rettet på skulpturer mv. Men hvis tegningen nu var opsat fx på gaden, der
hvor huset skal bygges, så var det nok ok.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 22:12

> Min læser kan ikke æde der links eller noget. Hvad gruppe er det?

dk.fritid.foto

> [...]
> under den. Reglen er rettet på skulpturer mv. Men hvis tegningen
> nu var opsat fx på gaden, der hvor huset skal bygges, så var det

Så må Gydum bare have fundet en aktivist, der stjæler plakaten på
biblioteket og placerer den strategisk fornuftigt

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-10-04 22:14

"Morten Bjergstrøm" skrev 19.10.2004 23:11:

> dk.fritid.foto

Ok. Jeg har misset, at tråden også var der.

> Så må Gydum bare have fundet en aktivist, der stjæler plakaten på
> biblioteket og placerer den strategisk fornuftigt

Ja - så er det også en dagsbegivenhed, og så kan reportagereglen tilmed
bruges....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-10-04 08:18

Friturekokken skrev:

>Vil det være brud på ophavsret til Denne Plakat
>hvis jeg affotografere den og bruger den på en hjemmeside

Det spørgsmål er besvaret, men du kan skrive til arkitekten og
bede om lov til at lægge et fotografi frem på en debatside om
bygningen.

--
Bertel

Fra : Friturekokken

Dato : 19-10-04 08:35

Hej Bertel ...

Du skriver bla.

>du kan skrive til arkitekten og bede om lov til at
>lægge et fotografi frem på en debatside om bygningen.

Ja det har jeg nævnt tidligere, problemet for Mig er at
Arkitekten også er Projekt skabere ....

Lidt kringlet eller hvad - havde Projektet være Kommunens
havde det været noget andet - men det er Arkitektens ide og
Tegninger .... Ups ....

På den anden side, er han et rigtigt mandfolk giver han
mig måske lov ....

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Henning Sørensen

Dato : 20-10-04 19:36

"Friturekokken" <kenwood@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tegninger .... Ups ....
>
> På den anden side, er han et rigtigt mandfolk giver han

Husk lige at få bibliotekets tilladelse til at fotografere
Og så måske noget tekst i retning af
"..på biblioteket kan man i disse dage...debatrum....højhus...personligt
synes jeg .."

/Henning.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-10-04 19:51

"Henning Sørensen" skrev 20.10.2004 20:36:

> Husk lige at få bibliotekets tilladelse til at fotografere
> Og så måske noget tekst i retning af
> "..på biblioteket kan man i disse dage...debatrum....højhus...personligt
> synes jeg .."

?? - hvad mener du?

Fra : Henning Sørensen

Dato : 20-10-04 22:07

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD9C803A.B135%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> ?? - hvad mener du?

Som alternativ til aktivisten (dagsaktualiteten), at arkitekten og
biblioteket tillader fotografering,
og at teksten - med henvisning til hvor debatrummet kan findes - formuleres
informativ og krydres med egne meninger.
Virker vel også mest overbevisende og "sobert" på de fleste

/Henning.