Svarfrister for kommuner m.fl.
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-10-04 21:25

Hvor er det nu, at man kan finde bestemmelser om svarfrister fra det
offentlige.

eks 1. Jeg sender brev til kommunen - hvornår skal de senest svare

eks 2. jeg sender brev til biskoppen/stiftet - hvornår skal de senest
svare

På forhånd tak,

Henriette Døssing

Fra : Peder Porse

Dato : 17-10-04 21:32

Der er ikke generelt lovfastsatte regler om svarfrister . jeg kan kun
komme i tanker om det i planloven og i offentligheds/forvaltningslovene.

Ellers er svaret: Snarets muligt!
pp

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 20-10-04 18:07

Peder Porse <pp@FJERNESpederporse.dk> skrev et indlæg
<4172d6c1$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>Der er ikke generelt lovfastsatte regler om svarfrister . jeg kan kun
>komme i tanker om det i planloven og i offentligheds/forvaltningslovene.
>
>Ellers er svaret: Snarets muligt!

Har en gang hørt at hvis det offentlige ikke kan svare (behandle
sagen) inden 14 dage skal de give besked - og oplyse hvornår de
forventer at kan give svar/behandle sagen.

Nogen der kan af- eller bekræfte denne historie?

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-10-04 19:05

"Jørgen Linde Sørensen" skrev 20.10.2004 19:07:

> [...]
> forventer at kan give svar/behandle sagen.
>
> Nogen der kan af- eller bekræfte denne historie?

Du tænker nok på den tidligere nævnte regel i forvaltningsloven (og
tilsvarende i offentlighedsloven) om aktindsigt:

"§ 16. [...]
Stk. 2. Myndigheden afgør snarest, om en begæring kan imødekommes. Er
begæringen ikke imødekommet eller afslået inden 10 dage efter, at begæringen
er modtaget af myndigheden, skal denne underrette parten om grunden hertil
samt om, hvornår afgørelsen kan forventes at foreligge. [...]"

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 22-10-04 12:55

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev et
indlæg
<BD9C7552.B0A0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>:

> [...]
>er modtaget af myndigheden, skal denne underrette parten om grunden hertil
>samt om, hvornår afgørelsen kan forventes at foreligge. [...]"

Det kan nok tænkes det er den jeg har hørt om tidligere - den sikrer i
hvert fald et svar inden en frist uanset om der er truffet afgørelse
eller ej.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 20-10-04 19:46

> [...]
> forventer at kan give svar/behandle sagen.
>
> Nogen der kan af- eller bekræfte denne historie?

Hej.

Ja, det er også hvad jeg altid har fået at vide, men det er vist ikke et
lovkrav.

MVH Camilla.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-10-04 21:37

"Fischer & Døssing" skrev 17.10.2004 22:25:

> Hvor er det nu, at man kan finde bestemmelser om svarfrister fra det
> offentlige.

Ikke nogen steder. Du tænker nok på de frister, der er i hhv.
offentlighedsloven og forvaltningsloven vedr. aktindsigt. Men de gælder kun
aktindsigt.

> eks 1. Jeg sender brev til kommunen - hvornår skal de senest svare
>
> eks 2. jeg sender brev til biskoppen/stiftet - hvornår skal de senest
> svare

Det tætteste du kommer på et svar, er at de skal svare dig, så hurtigt som
muligt.

Egentlige regler findes ikke, men der kan hentes lidt hjælp i vejledningen
om forvaltningsloven, pkt. 200-208, særligt pkt. 205:

"Forvaltningsloven indeholder ikke generelle regler om sagsbehandlingstiden.
Baggrunden herfor er bl.a., at de opgaver, der udføres af den offentlige
forvaltning, er af så forskellig karakter og omfang, at det ikke vil være
muligt i en lov, der skal gælde for hele den offentlige forvaltning, at
fastsætte bestemte regler for sagsbehandlingstiden, som med rimelighed vil
kunne håndhæves ved domstolene."

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 17-10-04 22:12

Kristian Storgaard skrev sålydende:

> Det tætteste du kommer på et svar, er at de skal svare dig, så
> hurtigt som muligt.

Der findes enkelte helt specielle regler for mindre byggesager. Har kommunen
ikke reageret på anmeldelsen inden 14 dage plus almindelig
postbesørgelsestid, kan arbejdet igangsættes.

høa