Abonnementer - tegnet af spøgefugle
Fra : John N. H.

Dato : 17-10-04 16:58

Hej gruppe !

I kunne måske bidrage med et par praktiske råd.

Jeg har en søn på 15 år, og det er sådan, at skolekammerater kan være nogle
spasmagere og drillepinde, intet ondt i det, sålænge det er uskyldige løjer.

Men nu synes jeg, man er gået over stregen. De har nemlig fundet på at tegne
abonnementer til ham (blade og magasiner), indmelde ham i bogklubber og
videoklubber, vel at mærke i al hemmelighed. Det er vel sagtens nettet samt
kuponer fra kuponhæfter, man har benyttet sig af.

Vi havde ingen anelse om, hvad der var gang i, førend PostDanmark begyndte
at aflevere alskens mærkelige forsendelser her, sendt i drengens navn.

Hvordan skal man egentlig forholde sig i sådan en situation. Vi ved ikke,
hvem spøgefuglene er, og min søn siger, han intet ved om det - og jeg tror
ham.

Det varer jo nok ikke længe, førend diverse rudekuverter med regninger og
rykkere dukker op - så hvordan klarer man bedst dette her ?

Mvh
John

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 17-10-04 17:10

"John" == John N H <crazy7V8dog@fjernV8.pc.dk> writes:

> Det varer jo nok ikke længe, førend diverse rudekuverter med
> regninger og rykkere dukker op - så hvordan klarer man bedst dette
> her ?

Der bliver du nok nødt til at kontakte de forskellige afsendere, og
fortælle dem sagens sammenhæng. Formkravene er der andre i denne
gruppe der kan svare på.

Men det du nok også skal gøre, er at melde det til politiet. Ikke at
politiet kan gøre ret meget ved det, selvom en netbestilling
formentlig kan spores til en bestemt IP-adresse. Men når det er meldt
til politiet, og din søn har fortalt at det er sket, vil den slags
"nytårsløjer" formentlig holde op. Det var ihvertfald hvad der var
sket i en tilsvarende sag jeg hørte om i "Lige lovligt" på DR P1 for
et par måneder siden.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 17-10-04 17:39

> Men når det er meldttil politiet, og din søn har fortalt at det er
> sket, vil den slags
> "nytårsløjer" formentlig holde op.

Han kunne vel evt. også lade et par ord falde om at det er sket - uden
det rent faktisk er tilfældet...? Forudsat at det altså vitterligt er
nogen i hans omgangskreds...

--
Michael
Husker du dit IMEI-nummer hvis mobilen bliver stjålet?

Fra : John N. H.

Dato : 17-10-04 18:25

> Han kunne vel evt. også lade et par ord falde om at det er sket - uden
> det rent faktisk er tilfældet...? Forudsat at det altså vitterligt er
> nogen i hans omgangskreds...

Vi går stærkt ud fra, at det er nogen i hans omgangskreds - ved tegning har
man oplyst hans mobilnummer (såkaldt udeladt nummer hos TDC, hvor jeg selv
står som abonnementsansvarlig og bruger af telf), samt en hot-mail adr, han
har oprettet.
At lade et ord falde om politianmeldelse er måske ingen dårlig idé.
Jeg går ud fra, at udgiverne må frafalde deres krav, og selvfølgelig bliver
de underrettet, hurtigst muligt. Men problemet kan jo være, at man f.eks. er
nødt til at bryde plastic-indpakningen på et blad, for at få fat på
indlægssedlen med udgivers navn og kundetelefon. Har man så accepteret
modtagelsen ?? Det har jeg så ikke gjort, men nægtet modtagelse, hvorefter
PostDanmark formentlig har returneret forsendelsen, uåbnet.

Mvh
John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-04 19:13

John N. H. skrev:

>Jeg går ud fra, at udgiverne må frafalde deres krav

De har slet ikke noget krav da din søn ikke har indgået nogen
aftale med dem. Men de tror de har, og det er bedst hvis de
bliver bragt ud af den vildfarelse for at undgå at de spilder en
masse krudt på det.

--
Bertel

Fra : John N. H.

Dato : 17-10-04 21:05

> Men de tror de har, og det er bedst hvis de
> bliver bragt ud af den vildfarelse for at undgå at de spilder en
> masse krudt på det.

Tja, jeg bruger nu også noget krudt på det. Ikke mindst en del tid, som
kunne bruges bedre.........ja

Mvh
John

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-10-04 21:19

John N. H. wrote:

-snip-

> At lade et ord falde om politianmeldelse er måske ingen dårlig idé.

Ja, det skal du helt klart gøre. Ikke fordi at de nok gider at gøre
noget (sker næppe), men også fordi at afsender-firmaerne nok bedre kan
forstå at de så skal slette jer når i siger/skriver at de kan rette
henvendelse til politiet hvis de vil videre med sagen... Har selv
arbejdet hos et bogfirma og de får jo også folk der "ombestemmer sig".

> [...]
> modtagelsen ?? Det har jeg så ikke gjort, men nægtet modtagelse, hvorefter
> PostDanmark formentlig har returneret forsendelsen, uåbnet.

Du kan jo selv læse hvem afsenderen er, hvis post-DK kan det.

Så ringer du først til dem og så kan du evt. påstå at du allerede har
brudt indpakningen (lille hvid løgn). Dernæst burde de nok kunne forstå
problemet, når du forklarer det med din søn +evt. med politianmeldelsen
og at de derfor ingen aftale har på abonnement.

Hvis de så senere siger at de vil have du returnerer
bladet/bogen/whatever, så du returnerer du det uden at have brudt
plastic-indpakningen (husk at spørg)... Er du heldig er de måske endda
ligeglade med om du returnerer det?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-04 23:22

In article <4172d3b2$0$244$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> bladet/bogen/whatever, så du returnerer du det uden at have brudt
> plastic-indpakningen (husk at spørg)... Er du heldig er de måske endda

De har ikke krav på at man returnerer det. Du skal opbevare det i
6 måneder hvor de kan hente det, ellers er det dit.

Fra : Anders Christensen

Dato : 18-10-04 06:32

Povl H. Pedersen wrote:

> De har ikke krav på at man returnerer det. Du skal opbevare det i
> 6 måneder hvor de kan hente det, ellers er det dit.

Vil du ikke være venlig at underbygge din påstand med relevant lovgivning?

Fra : Rea721

Dato : 18-10-04 15:24

I news:slrncn5s4p.j5.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local
skrev Povl H. Pedersen følgende tekst:

> Du skal opbevare det i
> 6 måneder hvor de kan hente det, ellers er det dit.

Øhh hvorfra kommer den periode ?

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : John N. H.

Dato : 18-10-04 18:09

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Har selv
> arbejdet hos et bogfirma og de får jo også folk der "ombestemmer sig".

Ja, det er træls, når folk fortryder deres bestillinger. Men nu har vi jo
ingenting at fortryde, når vi ingenting har bestilt.

> Du kan jo selv læse hvem afsenderen er, hvis post-DK kan det.

Som regel, ja. Men nu fik vi f.eks. et magasin, lagt ind i mørkeblåt plastik
og tilsvejset. Der var bare en lille klar rude, hvor kun modtagernavnet var
synligt. Først senere blev jeg klar over, at det var et magasin fra Bonnier.
I sådant tilfælde må Post-DK vel åbne forsendelsen for at finde afsenderen?

Alt i alt kan jeg ikke se noget galt i at afvise modtagelsen af en vare, man
ikke skal have?

Mvh
John

Fra : Jan Skov

Dato : 18-10-04 14:12

"John N. H." <crazy7V8dog@fjernV8.pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det varer jo nok ikke længe, førend diverse rudekuverter med regninger og
> rykkere dukker op - så hvordan klarer man bedst dette her ?

Hej john

Jeg blev for nogle år siden chikaneret af min eks kæreste på samme vis.
Det var også kupon kataloget, der var brugt flittigt. Jeg kontaktede
annoncørerne og fortalte sammenhængen, og de var alle flinke til at
sende kuponen, de havde fået, til mig.

Ud fra disse kunne jeg se, at det var hende, og så var det bare
afsted til politiet.. og så fik jeg fred!

Alternativt har kupon hæfterne (dem, der udgiver dem) en database
man kan kommer i, således at bestilles der noget igen i ens navn,
tjekker de op mod denne database og man filtreres fra, og får ikke
varerne. (de må åbenbart tjekke alle bestillinger?!)

Bestiller man selv, ryger man altså også i filteret - det er ulempen..

Håber du/I får ram på dem :)

/Jan
www.kennel-grejsdalen.dk

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 18-10-04 15:42

"Jan Skov" <janskovchristensen@hotmail.comx> writes:
> [...]
> tjekker de op mod denne database og man filtreres fra, og får ikke
> varerne. (de må åbenbart tjekke alle bestillinger?!)

Der er jo også Robinsonlisten:

http://www.taenk.dk/tt/2000/tt07/guld/

"...Man kan undgå reklamerne via direct mail, hvis man hos
Folkeregisteret bliver noteret på den såkaldte
Robinson-liste. Firmaerne må i henhold til markedsføringsloven ikke
kontakte personer på denne liste, med mindre de har et klart samtykke
til det..."

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-04 15:51

jesper@FJERNveloce.dk skrev:

>Der er jo også Robinsonlisten:

Den hjælper ikke det bitterste imod at man af svumpukler bliver
tilmeldt diverse abonnementer. Firmaerne tror jo (med god grund)
at man selv har bestilt abonnementerne.

--
Bertel