Lovligt at optage og dele tv-programmer?
Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 16-10-04 23:06

Hej gruppe,

Jeg har optaget en episode at "Danes for Bush" fra DR2 vha. mit tv-kort i
PC'en.

Er det lovligt at vise det til andre?

Er det lovligt at lave digitale kopier (det drejer sig om en digital kopi af
en analog udsendelse) og dele med andre?

Såfremt det er lovligt vil jeg sætte pris på henvisning til de relevante
paragraffer.

På forhånd tak :)

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-10-04 00:03

"Thomas Wesley Hinton" skrev 17.10.2004 0:06:

> Jeg har optaget en episode at "Danes for Bush" fra DR2 vha. mit tv-kort i
> PC'en.
>
> Er det lovligt at vise det til andre?

Kun hvis det ikke er en offentlig fremførelse.

> Er det lovligt at lave digitale kopier (det drejer sig om en digital kopi af
> en analog udsendelse) og dele med andre?

Nej. Du har lavet en digital kopi. Det må du også gerne til personlig brug
for dog og din husstand. Men du må ikke lave kopier til venner og bekendte.

> Såfremt det er lovligt vil jeg sætte pris på henvisning til de relevante
> paragraffer.

Ophavsretsloven § 2 stk. 1 og 3, § 12.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 17-10-04 13:03

"Kristian Storgaard"

> Nej. Du har lavet en digital kopi. Det må du også gerne til personlig brug
> for dog og din husstand. Men du må ikke lave kopier til venner og
bekendte.

Takker for svaret :)

Såfremt kopien havde været analog (på vhs for eksempel), måtte jeg så
distribuere det?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-10-04 13:12

"Thomas Wesley Hinton" skrev 17.10.2004 14:02:

> Såfremt kopien havde været analog (på vhs for eksempel), måtte jeg så
> distribuere det?

Nej, ikke decideret distribuere, men analog kopiering i enkelte eksemplarer
må ske til "privat brug", hvilket er bredere end personlig "brug for
fremstilleren eller dennes husstand", som det er tilfældet med digitale
kopier.

Det vil sige, at du som udgangspunkt må kopiere til dig selv og til din
kreds af familie, venner og bekendte. Men stadig kun i "enkelte
eksemplarer", altså et meget begrænset antal.

Se i det hele ophavsretslovens § 12 om privatkopiering.

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 18-10-04 04:50

Kristian Storgaard wrote:

> Kun hvis det ikke er en offentlig fremførelse.

Hvor går grænsen?

Er det offentlig fremførelse hvis man lejer et rum og ser en film på
projektor sammen med vennerne?
Hvis vennerne betaler for at der er chips og øl?
Hvis de betaler deres andel af projektorlejen?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-10-04 07:17

"Christian Buhrkall" skrev 18.10.2004 5:50:

> Hvor går grænsen?

Det udkæmpes der stil stadighed små slag om.

> Er det offentlig fremførelse hvis man lejer et rum og ser en film på
> projektor sammen med vennerne?

Næppe - ikke hvis det vitterligt er dine venner, og ikke bare nogen, som
bliver venner med dig fordi i skal se film. Antallet af deltagere kan også
spille ind.

> Hvis vennerne betaler for at der er chips og øl?

Næppe.

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 18-10-04 11:43

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> bliver venner med dig fordi i skal se film. Antallet af deltagere kan også

Jeg mindes min ungdom... hvor folkeskoleafslutningsfesterne kunne omgå
udskænknings regler ved at folk skulle være indviteret m. billet på
forhånd, og at dette gjorde det til en lukket fest.... ville det så være
en offentlig fremvisning der?

Fra : David T. Metz

Dato : 18-10-04 12:16

Christian Buhrkall wrote:

> folkeskoleafslutningsfesterne

> ville det så
> være en offentlig fremvisning der?

Ja.

David

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-10-04 12:45

"Christian Buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udskænknings regler ved at folk skulle være indviteret m. billet på
> forhånd, og at dette gjorde det til en lukket fest.... ville det så være

KODA har på deres hjemmeside (www.koda.dk) nogle udmærkede oversigter over
forskellige arrangementer.
KODA beskæftiger sig godt nok med musik, men de kan tages som en rettesnor
for hvordan rettighedshaverne vurderer.

/Per

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 19-10-04 03:33

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> forskellige arrangementer.
> KODA beskæftiger sig godt nok med musik, men de kan tages som en rettesnor

Takker.
Man kan syntes om dem hvad man vil, men de er ret gode til at informere
om deres virke/pris.