Import og reperationer?
Fra : James Bush

Dato : 16-10-04 17:12

Hej.

Hvis man nu vælger at starte et firma op. Og importere elektronik vare fra
asien. Så går nogle af varene måske i stykker, og skal til rep.!. (nu mener
jeg en køber får en defekt vare eller den går i stykker efter ½ år)

Hvordan klare man den efter bogen. Er det noget man skal aftale med
fabrikken i fx Kina, at de betaler en dansk reperatør eller skal de have
sendt det til Kina.

Hvor står man som importør/sælger, med ansvar og den udgift?

Mvh
JR

PS.. Og håber ikke dette emne er Off Topic. Hvis ja, så nævn evt den rette
gruppe eller sted på nettet jeg kan henvende mig. På forhånd tak.
www.kejseren.dk
www.kejseren-debat.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-10-04 17:38

"James Bush" skrev 16.10.2004 18:12:

> Hvis man nu vælger at starte et firma op. Og importere elektronik vare fra
> asien. Så går nogle af varene måske i stykker, og skal til rep.!. (nu mener
> jeg en køber får en defekt vare eller den går i stykker efter ½ år)

Jeg forstår (og gætter) spørgsmålet således, at du vil importere varer og
videresælge dem til forbrugere. Hvis det er misforstået, så må du præcisere.

> Hvordan klare man den efter bogen. Er det noget man skal aftale med
> fabrikken i fx Kina, at de betaler en dansk reperatør eller skal de have
> sendt det til Kina.

Du har ansvaret overfor forbrugeren. Afhængigt af din aftale med fabrikken,
eller hvem du nu køber af, kan det være, at de vil foretage reparationer for
dig, men hvis det skal retur til Kina, så er ikke sikkert, at du kan holde
udbedringen inden for "rimelig tid" i forhold til din køber. Det er klart at
du som regel vil kunne gøre mangelsbeføjelser gældende overfor din
leverandør, men det er ikke sikkert at det er nok for at leve op til dine
forpligtelser overfor eksempelvis en forbruger.

> Hvor står man som importør/sælger, med ansvar og den udgift?

Den har du som udgangspunkt selv. Det er dig, der har forpligtelserne i
henhold til købeloven mv. overfor dem du sælger til.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-10-04 17:46

James Bush wrote:

> Hvor står man som importør/sælger, med ansvar og den udgift?

Hvis du sælger til en forbruger, er der altid 2 års reklamationsret,
som du hænger på. Der kan ikke laves dårligere aftaler med en forbruger.

Med erhvervsdrivende kan du aftale stort set hvad som helst.

Det gælder også for dig i forhold til producenten. Det er noget, I
skal have afklaret inden handlen. Prisen skulle gerne afspejle, om du
skal sende defekte varer retur til Kina - eller kaste dem i skraldespanden!

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Erik

Dato : 16-10-04 22:31

"James Bush" <Jamesbush@nocandoooospambastard.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sendt det til Kina.
>
> Hvor står man som importør/sælger, med ansvar og den udgift?

Som andre skriver: ansvaret overfor din kunde er helt klart dit.

Forslag: Lav en simpel aftale, som både du og kineseren kan leve med.
Noget i stil med: du køber og betaler 1.000 stk men får leveret 1.100, dvs
10% ekstra uden beregning. Til gengæld afstår du fra at "belemre"
leverandøren med reklamationer (bortset fra produktansvar). De 100 ekstra
produkter skal du sætte til side på dit lager, så de er klar, når en af dine
kunder forlanger reparation eller ombytning. Brug det eventuelt som
forhandlingsparameter, når alt i øvrigt er forhandlet på plads.

Undtagen ved særligt kostbare produkter (og dermed typisk ikke kinesiske
produkter) er det målt i tid, besvær og direkte omkostninger normalt helt
uholdbart at sende produkter til reparation i Kina. Dine kunder vil heller
ikke acceptere at skulle vente så længe, uanset om de juridisk "skal" eller
ej, og ved at følge mit forslag gør du dig meget mindre sårbar overfor, at
leverandøren evt. lukker sin virksomhed.

Mvh
Erik

Fra : James Bush

Dato : 19-10-04 13:14

"Erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller ej, og ved at følge mit forslag gør du dig meget mindre sårbar
> overfor, at leverandøren evt. lukker sin virksomhed.

Tak, det lyder godt.
Ja, det er ikke dyre ting. Det omhandler relative billige ting, såsom
USB-hubs, SimKort-backup og andet i den kategori som produceres meget
billigt derover.
Men kender du noget til om det vil lykkes, altså om man kan få 100 ekstra
eller omkring som "reperations-momenter"? Kunne jo være at du kendte til
sådanne aftaler og har hørt om lign forhold i tidligere handler?.

vh
JR

Fra : Erik

Dato : 19-10-04 15:26

> Ja, det er ikke dyre ting. Det omhandler relative billige ting, såsom
> USB-hubs, SimKort-backup og andet i den kategori som produceres meget
> billigt derover.

Du skal først og fremmest være sikker på, at kvaliteten er som du (og dine
kunder) vil have den. Ellers ender du med at tabe fortjenesten (og kunderne)
på gulvet.

> Men kender du noget til om det vil lykkes, altså om man kan få 100 ekstra
> eller omkring som "reperations-momenter"? Kunne jo være at du kendte til
> sådanne aftaler og har hørt om lign forhold i tidligere handler?.

Ja, jeg ved erfaringsmæssigt at det kan lade sig gøre. Sørg for, at det
indgår i din *skriftlige* aftale med leverandøren. Og overbevis ham i den
forbindelse om, at du ikke bare er ude efter at score en ekstra rabat her og
nu, men at du ærligt og redeligt vil være klar til at løse problemerne, den
dag en kunde forlanger en garantiydelse. En anden model er, at du optjener
en årlig bonus som du i det efterfølgende år kan veksle til reservedele
eller ekstra-apparater. Med de produkter, du nævner, findes der nok ingen
reservedele - det kan formentlig ikke betale sig for fabrikken at håndtere
det.

Måske har nogen i denne gruppe forslag til, hvordan man laver en god
kontrakt (måske en agentaftale)?

Det er ikke leverandøren, der tilbyder at sælge dig noget. Det er *dig* der
tilbyder leverandøren hjælp til at få afsat sine produkter. Det er derfor
leverandørens opgave at hjælpe dig, herunder også ved at give dig gode
vilkår så du kan løfte dine garantiforpligtelser.

Sidst men ikke mindst: det kan godt være, at en anden model end den jeg har
foreslået, passer bedre til dig og din forretning. Brug fantasien og lad
være med at være for ydmyg, når du forhandler din aftale på plads.

Allersidst: tråden er ved at være langt uden for emnet for denne
nyhedsgruppe, så overvej at futte os et andet sted hen, hvis den skal
fortsætte.

Mvh
Erik

Fra : HKJ

Dato : 19-10-04 15:29

"James Bush" <Jamesbush@nocandoooospambastard.com> wrote in message
> Men kender du noget til om det vil lykkes, altså om man kan få 100 ekstra
> eller omkring som "reperations-momenter"? Kunne jo være at du kendte til
> sådanne aftaler og har hørt om lign forhold i tidligere handler?.

Du skal nok lige passe lidt på hvordan sådan en aftale er formuleret, så du
ikke bare får alle de enheder som fejler test på fabrikken