"Erik" skrev ...
> I forbindelse med fødsel får man som forældre udleveret en blanket kaldet
> "Fødselsanmeldelse", som inden to hverdage skal indsendes til
kirkekontoret.
"LOV nr 225 af 31/05/1968 om anmeldelse af fødsler og dødsfald" siger at
fødslen skal anmeldes af forældrene (moderen).
http://147.29.40.91/_LINK_B108564925/1702&ACCN/A19680022530
"LOV nr 235 om ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald
(Jordemødres anmeldelsespligt) af 02/04/1997 og
"Skrivelse nr 42 af 16/04/1997 om jordemødres pligt til at anmelde fødsler
til folkekirkens ministerialbøger" siger at jordemoderen skal anmelde
fødslen.
http://147.29.40.91/_LINK_B135435063/61&ACCN/A19970023530
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/C1997/0004254.htm
> ......skal angive en masse oplysninger, som sandsynligvis allerede findes
registreret i
> systemerne for mindst 99% af de forældre, der udfylder skemaet.
Nej - 85 % er nok mere rigtigt, uden at jeg kan dokumentere det.
> I den by, hvor jeg bor, møder kirkebogsføreren efter eget udsagng om
> morgenen, kontrollerer postkassens indhold for indkomne
fødselsanmeldelser,
> og sætter sig derefter straks til telefonen for at ringe til forældre, som
i
> situationen har glemt alt om kirkekontor og blanketter.
Ja landets ministerialbogsførere røgter nidkært deres embede og med
ualmindeligt
få fejl.
> ....... Skemaet har tilsyneladende
> heller ikke med indmeldelse i Folkekirken at gøre.
Nej, men førelsen af ministerialbøgerne har traditionelt været placeret i
kirkens regi
som en verdslig pligt, idet sognet og dermed kirken var lokal administration
før
amter, kommuner og folkeregister blev opfundet.
> Hvad er den egentlige baggrund for, at disse oplysninger skal indsendes og
> hvad bruges de til?
Førelse (ajourføring) af ministerialbogen (kirkebogen), som er grundlaget
for CPR.
I tilfælde af uoverensstemmelse er det ministerialbogen der er retsgyldig
jfr."Cirkulære
nr 11391 af 28/01/2000 om gennemførelse af DNK-dataverificering"
http://147.29.40.91/_SHOWF_B156495206/104&C20001139109REGL&0001&000009
> Hvad er Ministerialbogen for en størrelse?
Nu om stunder på størrelse med en PC, tidligere en bog i formatet 23,5 x 37
cm.
indbundet efter reglerne i "Kirkeministeriets vejledning nr 17 af 01/02/1993
om
indbinding af ministerialbøgerne".
http://147.29.40.91/_SHOWF_B156495206/104&C19930001760REGL&0009&000013
> Hvorfor kan de krævede oplysninger ikke trækkes fra et andet system?
> Kirkebogen er jo blevet digitaliseret.
Det kan de (og skal) de i et vist mål også jfr. "Bekendtgørelse nr 562 af
15/11/1977 om anmeldelse af fødsler og dødsfald", §7.
http://147.29.40.108/_GETDOCM_/ACCN/B19770056205-REGL
> Og helt grundlæggende: hvordan er sammenhængen mellem kirkebogen,
> ministerialbogen, folkeregisteret og evt. andre optegnelser af denne art?
Ministerialbogen, også kaldet Kirkebogen, er grundlaget for folkeregistret
(cpr). Du kan læse mere om Ministerialbogen (Kirkebogen) på:
http://www.dnk.dk/docs/introduk.htm
En diskussion om rimeligheden i lovgivningens konsekvenser betragtes her
(dk.videnskab.jura) som politisk, ikke juridisk.
Og tro mig - efterhånden som dit barn vokser op, vil du opleve mange flere
blanketter, som alle fordrer redundante data om dig, dit barn og din øvrige
familie.
Tillykke forresten - blev det en "lyserød eller lyseblå"?
Med venlig hilsen
Keld Lergren Nielsen \ der selv har to "lyserøde"