Er der et fornuftigt formål med Fødselsanm~
Fra : Erik

Dato : 15-10-04 21:46

I forbindelse med fødsel får man som forældre udleveret en blanket kaldet
"Fødselsanmeldelse", som inden to hverdage skal indsendes til kirkekontoret.
PDF-version af blanketten kan ses på Kirkeministeriets hjemmeside:
http://km.dk/officielt/blanketter/dnk51i.pdf

For dem, der ikke orker at følge linket, kan oplyses, at man skal angive en
masse oplysninger, som sandsynligvis allerede findes registreret i
systemerne for mindst 99% af de forældre, der udfylder skemaet.

I den by, hvor jeg bor, møder kirkebogsføreren efter eget udsagng om
morgenen, kontrollerer postkassens indhold for indkomne fødselsanmeldelser,
og sætter sig derefter straks til telefonen for at ringe til forældre, som i
situationen har glemt alt om kirkekontor og blanketter.

Da kirkekontoret senest ringede til mig, havde jeg trods alt åndsnæværelse
nok til at stille det logiske modspørgsmål: "hvorfor skal jeg anmelde
fødslen til jer, når I åbenbart (qua opringningen) allerede er klar over, at
den har fundet sted?" (Det kunne jeg selvfølgelig ikke få noget svar på).

Det nyfødte barn bliver straks udstyret med et armbånd med påtrykt
CPR-nummer samt teksten "Søn/Datter af (moderens navn)", så både tildeling
af CPR-nummer og registrering af moderskab sker således på sygehuset (også
selvom moderen aldrig har vist legitimation). Skemaet har tilsyneladende
heller ikke med indmeldelse i Folkekirken at gøre.

Hvad er den egentlige baggrund for, at disse oplysninger skal indsendes og
hvad bruges de til?
Hvad er Ministerialbogen for en størrelse?
Hvorfor kan de krævede oplysninger ikke trækkes fra et andet system?
Kirkebogen er jo blevet digitaliseret.
Og helt grundlæggende: hvordan er sammenhængen mellem kirkebogen,
ministerialbogen, folkeregisteret og evt. andre optegnelser af denne art?

Med venlig forundring
Erik

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 16-10-04 05:21

"Erik" skrev ...
> I forbindelse med fødsel får man som forældre udleveret en blanket kaldet
> "Fødselsanmeldelse", som inden to hverdage skal indsendes til
kirkekontoret.

"LOV nr 225 af 31/05/1968 om anmeldelse af fødsler og dødsfald" siger at
fødslen skal anmeldes af forældrene (moderen).
http://147.29.40.91/_LINK_B108564925/1702&ACCN/A19680022530

"LOV nr 235 om ændring af lov om anmeldelse af fødsler og dødsfald
(Jordemødres anmeldelsespligt) af 02/04/1997 og
"Skrivelse nr 42 af 16/04/1997 om jordemødres pligt til at anmelde fødsler
til folkekirkens ministerialbøger" siger at jordemoderen skal anmelde
fødslen.
http://147.29.40.91/_LINK_B135435063/61&ACCN/A19970023530
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/C1997/0004254.htm

> ......skal angive en masse oplysninger, som sandsynligvis allerede findes
registreret i
> systemerne for mindst 99% af de forældre, der udfylder skemaet.

Nej - 85 % er nok mere rigtigt, uden at jeg kan dokumentere det.

> [...]
> og sætter sig derefter straks til telefonen for at ringe til forældre, som
> situationen har glemt alt om kirkekontor og blanketter.

Ja landets ministerialbogsførere røgter nidkært deres embede og med
ualmindeligt
få fejl.

> ....... Skemaet har tilsyneladende
> heller ikke med indmeldelse i Folkekirken at gøre.

Nej, men førelsen af ministerialbøgerne har traditionelt været placeret i
kirkens regi
som en verdslig pligt, idet sognet og dermed kirken var lokal administration
før
amter, kommuner og folkeregister blev opfundet.

> Hvad er den egentlige baggrund for, at disse oplysninger skal indsendes og
> hvad bruges de til?

Førelse (ajourføring) af ministerialbogen (kirkebogen), som er grundlaget
for CPR.
I tilfælde af uoverensstemmelse er det ministerialbogen der er retsgyldig
jfr."Cirkulære
nr 11391 af 28/01/2000 om gennemførelse af DNK-dataverificering"
http://147.29.40.91/_SHOWF_B156495206/104&C20001139109REGL&0001&000009

> Hvad er Ministerialbogen for en størrelse?

Nu om stunder på størrelse med en PC, tidligere en bog i formatet 23,5 x 37
cm.
indbundet efter reglerne i "Kirkeministeriets vejledning nr 17 af 01/02/1993
om
indbinding af ministerialbøgerne".
http://147.29.40.91/_SHOWF_B156495206/104&C19930001760REGL&0009&000013

> Hvorfor kan de krævede oplysninger ikke trækkes fra et andet system?
> Kirkebogen er jo blevet digitaliseret.

Det kan de (og skal) de i et vist mål også jfr. "Bekendtgørelse nr 562 af
15/11/1977 om anmeldelse af fødsler og dødsfald", §7.
http://147.29.40.108/_GETDOCM_/ACCN/B19770056205-REGL

> Og helt grundlæggende: hvordan er sammenhængen mellem kirkebogen,
> ministerialbogen, folkeregisteret og evt. andre optegnelser af denne art?

Ministerialbogen, også kaldet Kirkebogen, er grundlaget for folkeregistret
(cpr). Du kan læse mere om Ministerialbogen (Kirkebogen) på:
http://www.dnk.dk/docs/introduk.htm

En diskussion om rimeligheden i lovgivningens konsekvenser betragtes her
(dk.videnskab.jura) som politisk, ikke juridisk.

Og tro mig - efterhånden som dit barn vokser op, vil du opleve mange flere
blanketter, som alle fordrer redundante data om dig, dit barn og din øvrige
familie.

Tillykke forresten - blev det en "lyserød eller lyseblå"?

Med venlig hilsen
Keld Lergren Nielsen \ der selv har to "lyserøde"

Fra : Erik

Dato : 17-10-04 14:50

Hej Keld

Tak for et godt og uddybende svar på mine spørgsmål.

Udfra dit svar mener jeg at jeg kan konkludere, at det, som moderen angiver
på blanketten "Fødselsanmeldelse", åbenbart snarere er slægtsskabet
("moderskabet") end selve fødslen, idet sidstnævnte jo allerede er anmeldt
af jordemoderen.

Det står dog stadig ikke lysende klart for mig, hvad det egentlig er,
moderen bekræfter ved sin underskrift. Blanketten mangler efter min
fornemmelse et eller andet udsagn, som man med sin underskrift erklærer sig
enig/indforstået i.

Og jeg kan heller ikke rigtig indse, hvorfor man opererer med så kort en
frist som *to dage* - det virker faktisk temmelig urimeligt.

> Tillykke forresten - blev det en "lyserød eller lyseblå"?

Tak! I det omtalte tilfælde, som ligger to år tilbage, fik jeg et par
tvillinger, en dreng og en pige. At jeg nu igen interesserer mig for
blanketten, skyldes at jeg for fire dage siden - åh nej, så er fristen
*igen* overskredet - blev beriget med endnu en søn.

Mvh
Erik

PS: Ingen af de mange links til www.retsinfo.dk i dit indlæg fungerede hos
mig, men jeg kunne da udfra de angivne titler selv finde lovtekster m.v. ved
at søge efter dem på normal vis.

Fra : Snuden

Dato : 18-10-04 17:40

On Sun, 17 Oct 2004 15:50:11 +0200, "Erik" <erik2bak@hotmail.com>
wrote:

<snip>

>Og jeg kan heller ikke rigtig indse, hvorfor man opererer med så kort en
>frist som *to dage* - det virker faktisk temmelig urimeligt.

Fristen er også 2 dage ved dødsfald. Det finder jeg væsentligt mere
urimeligt, især hvis dødsfaldet er opstået pludseligt. Jeg synes ikke
pårørende kan forventes at tænke på den slags ligegyldigt pjat når de
lige har mistet et nært familiemedlem.

Man kan vist oven i købet idømmes bøde for at undlade at anmelde
dødsfaldet inden for fristen.

Nå, men det er vist OT her...

FUT: dk.politik

<snip>
--
Snuden

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 17-10-04 14:37

"Erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev et indlæg
<417036fe$0$252$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
>af CPR-nummer og registrering af moderskab sker således på sygehuset (også
>selvom moderen aldrig har vist legitimation).

Vil det sige at sygehusene har en liste med cpr-numre de kan krydse
af, eller har de adgang til cpr-registeret så det kan danne et
cpr-nummer? Det er jo skidt hvis to personer får samme nummer.

Hvad så med hjemmefødsler?

Men det undrer mig at man allerede har et cpr-nummer klart til omtalte
armbånd - så vidt jeg husker havde vore børn kun fødselsdato, ikke
komplet cpr-nummer, på armbåndet. Men jeg kan naturligvis huske
forkert - det ligger en snes år tilbage.

Hvornår fik sygehusene mulighed/pligt til at forsyne nyfødte med
cpr-nummer?

Tidligere (første halvdel af 1980'erne) kom cpr-nummeret med brev - så
min svoger der gik post vidste hvad vore børn hed inden de andre i
familien og inden børnene var døbt .

Jeg har lige kigget i bekendtgørelsen om cpr-registeret[1]:
" § 3. ,,,,,,,
Stk. 3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet sender meddelelse til
vedkommende om personnummertildelingen ved
1) registrering af en fødsel, "

De udelukker naturligvis ikke at det "uddelegeres" til andre.

[1]
LBK nr 140 af 03/03/2004 Bekendtgørelse af lov om Det Centrale
Personregister:
<http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2004/0014029.htm>
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Erik

Dato : 17-10-04 15:18

> Vil det sige at sygehusene har en liste med cpr-numre de kan krydse
> af, eller har de adgang til cpr-registeret så det kan danne et
> cpr-nummer? Det er jo skidt hvis to personer får samme nummer.

Godt spørgsmål.

> Hvad så med hjemmefødsler?

Ditto (men her skal forældrene udfylde en særlig blanket, hvorefter data
formentlig efterfølgende bliver registreret på samme måde som fødsler på
sygehuset).

> Tidligere (første halvdel af 1980'erne) kom cpr-nummeret med brev - så
> min svoger der gik post vidste hvad vore børn hed inden de andre i
> familien og inden børnene var døbt .

Tsktsk, det er ikke noget nyt, at postbudet har vidst mere end man skulle
tro om familiens børn, men jeg forstår jeg det egentlig ikke: man får da
CPR-nummer tildelt (længe) før man bliver døbt/navngivet.

Mvh
Erik

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 20-10-04 18:07

<41727f32$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>Tsktsk, det er ikke noget nyt, at postbudet har vidst mere end man skulle
>tro om familiens børn, men jeg forstår jeg det egentlig ikke: man får da
>CPR-nummer tildelt (længe) før man bliver døbt/navngivet.

Nu ligger det en snes år tilbage - så jeg må trække lange veksler på
min hukommelse. Endvidere er det i Sønderjylland hvor der var/er lidt
specielle regler med navne og føring af disse. Vi anmeldte at vi havde
fået en knægt og skulle oplyse hvilke navne det skulle have - det
skulle vi vist gøre før vi i det hele taget kunne træffe aftale med
præsten om dåben (med forbehold for hukommelsen osv.).

Den nævnte anmeldelse medførte at knægten fik et cpr-nummer og der kom
et cpr-nummer-bevis adresseret til knægten via det kære postvæsen
(hvor min svoger var ansat og somme tider gik hvor vi boede).

Men som jeg kan se i et andet indlæg i tråden er proceduren åbenbart
ændret (hvornår?) således at barnet får et cpr-nummer umiddelbart
efter fødslen - det må så betyde at barnet i princippet kan stå i
cpr-registeret i et halvt år uden at der er anført et navn (der er en
frist på 6 måneder så vidt jeg kan se i Lov om personnavne - LOV nr
193 af 29/04/1981).

Fra : Erik

Dato : 21-10-04 19:57

> [...]
> cpr-registeret i et halvt år uden at der er anført et navn (der er en
> frist på 6 måneder så vidt jeg kan se i Lov om personnavne - LOV nr

Ja, det er netop sådan det er i dag. (Man kunne være lidt "hurtig" og gætte
på, at proceduren blev ændret til det nuværende den 29. april 1981 eller
kort tid derefter.)

Det "sjove" er så, at da jeg forleden skrev til forsikringsselskabet Tryg
for at få tilføjet vores nyfødte på en ulykkesforsikringspolice, fik jeg at
vide at det ikke var tilstrækkeligt at jeg oplyste barnets CPR-nummer. Næh,
de ville skam også have oplyst et navn og jeg skulle skrive igen når jeg
havde "fundet et navn". Jeg skrev tilbage og oplyste, at drengen ikke er
døbt/navngivet endnu, men at jeg naturligvis ville oplyse dem om navnet til
den tid. Hvortil de skrev, at det var tilstrækkeligt at vi oplyste det navn,
som vi havde *tænkt os* at give ham - og at policen ikke ville være
"gældende" før de havde fået oplyst dette navn.
Meget mærkeligt firma!

Samtidig med at jeg startede denne tråd, sendte jeg en mail (nå nej, en
e-post) med et tilsvarende indhold til Kirkeministeriet. Det bliver da
interessant at se, hvad de svarer. For det gør de da, ikke?

Mvh
Erik

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 22-10-04 12:55

<4178068a$0$196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

>Ja, det er netop sådan det er i dag. (Man kunne være lidt "hurtig" og gætte
>på, at proceduren blev ændret til det nuværende den 29. april 1981 eller
>kort tid derefter.)

Nok lidt længere tid derefter - vor yngste er født i 1984 og dengang
fik han ikke cpr-nummer på sygehuset, men fra cpr-registeret efter at
vi havde meddelet at vi havde fået en søn og hvad vi havde tænkt os at
kalde ham.

Fra : Erik

Dato : 22-10-04 14:24

> [...]
> fik han ikke cpr-nummer på sygehuset, men fra cpr-registeret efter at
> vi havde meddelet at vi havde fået en søn og hvad vi havde tænkt os at

Det undrer mig egentlig, hvis de har baseret udsendelse af et CPR-bevis på
jeres oplysninger om, hvad I havde "tænkt jer" at kalde ham. Hvad mon der
ville være sket, hvis I senere havde ombestemt jer og faktisk havde givet
ham et andet navn?

Nu om dage får man tilsendt det officielle CPR-bevis nogle dage efter, at
man har afleveret fødselsanmeldelsen til kirkekontoret. Brevet er stilet til
moderen, og afsenderen er Indenrigsministeriet "på vegne af Deres kommune".

Der er således ikke tale om, at man af sygehuset modtager en egentlig
officiel meddelelse om tildeling af CPR-nummer, men man kan jo se nummeret
på armbånd, journalark m.v.

Mvh
Erik

Fra : SG

Dato : 17-10-04 22:11

Jørgen Linde Sørensen <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> wrote in

> Vil det sige at sygehusene har en liste med cpr-numre de kan krydse
> af, eller har de adgang til cpr-registeret så det kan danne et
> cpr-nummer? Det er jo skidt hvis to personer får samme nummer.

Jeg fik en datter for lidt over tre uger siden, og hun var ikke mange
minutter gammel før hun var udstyret med et cpr-nr. Det var vist
jordemoderen som tryllede nummeret frem, så vidt jeg lige husker.

Så ja sygehuset har formentlig direkte adgang til cpr-registret.
Afkrydsning på lister tror jeg ikke på, da det vil skabe kaos hvis flere
fik det samme nummer.

-SG

Fra : Snuden

Dato : 18-10-04 17:30

On Sun, 17 Oct 2004 15:36:42 +0200, Jørgen Linde Sørensen
> [...]

>af, eller har de adgang til cpr-registeret så det kan danne et
>cpr-nummer? Det er jo skidt hvis to personer får samme nummer.

De har adgang til CPR-registeret, herunder adgang til at oprette nye
CPR-numre og registrere den lille ny.
--
Snuden