Støj/larm i lejligheder
Fra : Kenneth

Dato : 14-10-04 18:02

Er der nogle der ved hvad politivedtægterne siger omkring støj i forbindelse
med lejligheder/boligkomplekser m.m.
Jeg tænker specifikt på, hvad tid om aftenen der skal være ro til at man kan
sove, dvs. ingen larm, såsom musik, rengøring råben m.m.?

/Kenneth

Fra : Peter Risager

Dato : 14-10-04 18:03

> [...]
> Jeg tænker specifikt på, hvad tid om aftenen der skal være ro til at
> man kan sove, dvs. ingen larm, såsom musik, rengøring råben m.m.?

Du kan finde politivedtægten på www.retsinfo.dk

Jeg er ret sikker på at politiet ikke tager sig af larm internt i opgange,
altså den larm der ikke kan høres fra gaden. Findes der ikke nogen vedtægter
i bolig/andels/ejerforeningen?

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be

Fra : Kenneth

Dato : 14-10-04 18:18

> Jeg er ret sikker på at politiet ikke tager sig af larm internt i opgange,
> altså den larm der ikke kan høres fra gaden. Findes der ikke nogen
> vedtægter i bolig/andels/ejerforeningen?

Jo, før håndværksarbejde m.m. men ikke noget omkring hvornår der skal være
ro i forhold til musik, og anden støj...desværre. - men det burde der
vel egentligt...

/Kenneth

Fra : Peter Risager

Dato : 14-10-04 18:57

> Jo, før håndværksarbejde m.m. men ikke noget omkring hvornår der skal
> være ro i forhold til musik, og anden støj...desværre. - men
> det burde der vel egentligt...

Tag og hiv fat i bestyrelsen så, det lyder helt underligt at der slet ikke
står noget om støjende adfærd.

Fra : Elbarto

Dato : 16-10-04 01:20

"Kenneth" <ka@boxmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, før håndværksarbejde m.m. men ikke noget omkring hvornår der skal være
> ro i forhold til musik, og anden støj...desværre. - men det burde
> [...]

Der skule vel ikke være et punkt hvor der står musik til gene ;)

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Karina Nielsen

Dato : 14-10-04 21:19

> [...]
> Jeg tænker specifikt på, hvad tid om aftenen der skal være ro til at man
> kan sove, dvs. ingen larm, såsom musik, rengøring råben m.m.?

Hejsa,

jeg har det samme problem:( Jeg har nogle udlændinge som naboer som syntes
det er i orden at deres 5 unger render og skaver sig i opgangen i stedet for
at rende ned på legepladsen:( Belastende at høre på... så det må være
boligforeningen der skal klages til...

Karina

---

Fra : jytte

Dato : 15-10-04 01:20

"Karina Nielsen" <dsl154563@nospamvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> at rende ned på legepladsen:( Belastende at høre på... så det må være

Køb en tudekiks! Karina

Fra : Deaster

Dato : 15-10-04 09:56

jytte wrote:

> Køb en tudekiks! Karina

Har du overvejet at du er i en jura gruppe, og ikke tilbage på rød stue ?

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Verner

Dato : 15-10-04 10:24

On Fri, 15 Oct 2004 02:20:22 +0200, "jytte" <nospam@spam.dk> wrote:

>Køb en tudekiks! Karina

Er du dum ?

Verner

Fra : Karina Nielsen

Dato : 16-10-04 18:04

"Verner" <Verner@post.dk> skrev i en meddelelse

> Er du dum ?

Åbenbart - der skal jo være nogle der ikke har nogle manér.... Lyder ikke
til at hun ved hvordan det larmer...

Karina

---

Fra : Nicolai

Dato : 15-10-04 10:25

> Køb en tudekiks! Karina

Godt bidrag der...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-10-04 08:36

"jytte" <nospam@spam.dk> skrev:

> Køb en tudekiks! Karina

Hvorfor dog det? Hvor jeg bor er det ikke tilladt at tage ophold i
opgangen netop af hensyn til de beboere der ikke er interesserede i
støj og larm fra opgangen. Tilsvarende regler findes der i mange
boligselskaber. Disse regler gælder også for indvandrere og deres børn
selvom det ikke er politisk korrekt at nævne det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Nielsen

Dato : 15-10-04 07:44

Ja og hvad med snorken ?

Jeg har en nabo der snorker så meget at jeg sover med ørepropper. Men jeg
tror ikke det er sundt for ørene at jeg bruger propper hver nat. Mit
boligselskab siger de ikke kan gøre noget, da det jo ikke er naboens skyld
han snorker.

Er der noget at gøre ?

Mvh Kim

Fra : Michael Jensen

Dato : 15-10-04 08:08

"Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tror ikke det er sundt for ørene at jeg bruger propper hver nat. Mit
> boligselskab siger de ikke kan gøre noget, da det jo ikke er naboens skyld

Er det papvægge i har mellem lejlighederne, siden det kan høres så tydligt?

Fra : Kim Nielsen

Dato : 15-10-04 09:04

"Michael Jensen" <mij@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er det papvægge i har mellem lejlighederne, siden det kan høres så
tydligt?

Du har vist ikke boet i lejlighed

De er opført under krigen og her er så lydt at du kan høre naboen trække
papir af lokumsrullen.
Sådan er det de fleste steder jeg har boet, det er kun beton byggeri der er
støjfri.

Fra : HEF

Dato : 15-10-04 09:24

"Kim Nielsen" <KN@kimstradingcompany.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan er det de fleste steder jeg har boet, det er kun beton byggeri der
er
> støjfri.

Niks!! Der render lyden bare igennem varmerør og udluftningskanaler . Men
tror dog på, at det ikke er nær så slemt.

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 15-10-04 11:05

"Kenneth" <ka@boxmail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der ved hvad politivedtægterne siger omkring støj i
> forbindelse med lejligheder/boligkomplekser m.m.

Det står ikke i nogen politivedtægt. Politivedtægter foreskriver regler for
færden på offentlige steder.

Det boligkompleks som du bor i må have en husorden. (Det har de fleste) Der
må du kunne finde den slags regler.
Jeg sad og kiggede på nogle husordens regler for et boligkompleks hvor min
datter engang boede og nogle af dem kan måske give dig et lille hint.
Støjende adfærd i opgang og på svalegang: Aldrig
Boring med slagboremaskine: Mellem kl. 9:00 og 19:30
Musik: Aldrig for åbne vinduer og døre. Hverdag kl. 23:00, weekend kl. 00:30
Brug af bil horn: Aldrig
Biler i tomgang: max. 5 minutter

Peter

Fra : Deaster

Dato : 15-10-04 11:48

Peter Albrechtsen wrote:
> Biler i tomgang: max. 5 minutter

Hmm, mystisk de kan overrule færdselsloven på det punkt.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 15-10-04 13:28

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, mystisk de kan overrule færdselsloven på det punkt.

Reglerne er fra 1970. Dengang var der ingen regel i færdselsloven om tomgang

Peter

Fra : Deaster

Dato : 15-10-04 16:23

Peter Albrechtsen wrote:

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Reglerne er fra 1970. Dengang var der ingen regel i færdselsloven om
> tomgang
>
> Peter

Ok, tak for opklaringen.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Gerner

Dato : 15-10-04 14:57

On Fri, 15 Oct 2004 12:04:41 +0200, "Peter Albrechtsen" <pal@oncablel.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>"Kenneth" <ka@boxmail.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det står ikke i nogen politivedtægt. Politivedtægter foreskriver regler for
>færden på offentlige steder.

Forkert, der er også regler for sameksistens, i hvert fald i københavn.

> [...]
>Boring med slagboremaskine: Mellem kl. 9:00 og 19:30
>Musik: Aldrig for åbne vinduer og døre. Hverdag kl. 23:00, weekend kl. 00:30

Det er rent faktisk en pligt for bilister at afprøve deres horn og lygter før
igangsætning af en bil m.m.
Musik er også reguleret i politiveedtægten.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Frederik GS

Dato : 16-10-04 01:10

> [...]
> Jeg tænker specifikt på, hvad tid om aftenen der skal være ro til at man
> kan sove, dvs. ingen larm, såsom musik, rengøring råben m.m.?

Man skulle tro du bor i samme opgang som mig.

Jeg spurgte ved indflytning (første Oktober) om der var nogen ordensregler /
stilletid om aftenen, og det blev besvaret med at "man stolede på folks
sans for opførsel, da der aldrig havde været klager."

Hos min tidligere udlejer var der stilletid kl. 23 på hverdage - ligemeget
hvad - og i weekenden skulle man advare med opslag i tilfælde af man holdt
fest eller lignende.

Konklusion :
Det er noget individuelt fra udlejer til udlejer og man skal *slet ikke*
automatisk
tro at der eksisterer sådanne regler i enhver boligblok. Der er kun
eet sted at spørge og det må være det telefonnummer der står som udlejer i
din kontrakt. Læs lige kontrakten igennem en ekstra gang, forresten.

Og undskyld, men murstensbyggeri er altså det mest lydtætte. Ude på vores
toilet kan vi også sagtens høre andre lejemål - men så sætter man bare
blæseren til. Vi kan da selvfølgelig også høre når der leger børn
udenfor (på opgangen må være herre-træls), holdes fest på en anden etage,
osv. Men sådan er det altså, folkens - hvis man ikke kan lide det, så er det
med at jagte et hus der ligger lidt udenfor byen - og hvem har råd til det ?

Altså, ikke at man skal finde sig i al larm (den med børn på opgangen lyder
specielt træls) - men noget må man forvente.

Mvh, Frederik
Ikke advokat eller noget.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 15-10-04 20:28

"Frederik GS" <frederik@darksun.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lyder
> specielt træls) - men noget må man forvente.

Tja vi har det problem at vores nye naboer synes det er fedt at have højlydt
seksuel samkvem mellem 4:30 og 5 næsten hver morgen :( Det vækker så os og
vi har ikke samme lyster på det tidspunkt...så det er en belastning. Iflg
politivedtægten er det kun ulovligt hvis dette sker udendørs eller for åbne
vinduer så der er ingen hjælp at hente..... ordensreglerne nævner desværre
kun musik og højrøstet tale..ikke sex...så der er heller ingen hjælp at
hente.....
Vi overvejer at foreslå ændringer af ordensreglementet på næste
afdelingsmøde : ... og højlydt seksuel samkvem, må kun foregå i tidsrummet
7:00 til 23:00 på hverdage. :)
Morale: Ved problemer med naboerne....brug de demokratiske organer i din
boligforening :)
Går ud fra det vil skabe megen moro på afdelingsmødet og diskutioner om
forskellige seksuelle praktikker :) LoL

Fra : Karina Nielsen

Dato : 16-10-04 18:10

"Frederik GS" <frederik@darksun.dk> skrev i en meddelelse

> Altså, ikke at man skal finde sig i al larm (den med børn på opgangen
> lyder
> specielt træls) - men noget må man forvente.

Tro mig - det er rigtig træls at høre på en hel søndag hvor man bare vil
slappe af.... Sidste uge præsterede de at stå og rode ved min postkasse, I
ved dem der sidder i døren:( Jeg skyndte mig at åbne døren og 7 unger sad
lige uden for min dør.... Det var bestemt ikke dem - neeeeej... Jeg bad dem
om at holde sig væk fra min postkasse... det er vel bare en snak med
forældrene;)

Karina

---

Fra : Frederik GS

Dato : 17-10-04 15:08

> [...]
> lige uden for min dør.... Det var bestemt ikke dem - neeeeej... Jeg bad
> dem om at holde sig væk fra min postkasse... det er vel bare en snak med

Ah, den skulle endelig ikke misforstås - har fuld forståelse for at et
ellers lækkert lejemål kan ødelægges af støj ; det er faktisk derfor vi lige
er flyttet og det var pga. konstant disko-bas fra vores vicevært, hvis det
ikke skal være løgn.

Nå, det begynder vist at blive hvad de kloge kalder OT ....

Vh, Frederik
Ikke advokat eller noget.