Arbejdsmarkedbidrag
Fra : Palle

Dato : 14-10-04 16:58

Hej gruppe

Hvor finder jeg ud af, om der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af
fratrædelsesgodtgørelse på kr. 8000?

Pengene er jo skattefri, men hvad med arbejdsmarkedsbidrag?

Er der nogle af Jer, der kan hjælpe?

Hilsen Palle Andersen

Fra : Poul Christensen

Dato : 14-10-04 17:47

"Palle" <palle.and@get2netNOSPAM.dk> wrote in

> Hej gruppe
>
> Hvor finder jeg ud af, om der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af
> fratrædelsesgodtgørelse på kr. 8000?
>
> Pengene er jo skattefri, men hvad med arbejdsmarkedsbidrag?

I lov om en arbejdsmarkedsfond findes der ikke regler om fritagelse
svarende til ligningslovens § 7 U. Så der opkræves arbejdsmarkedsbidrag af
fratrædelsesgodtgørelsen.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Bent Mortensen

Dato : 14-10-04 18:04

"Palle" <palle.and@get2netNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fratrædelsesgodtgørelse på kr. 8000?
>
> Pengene er jo skattefri, men hvad med arbejdsmarkedsbidrag?

Fratrædelsesgodtgørelse

Fratræder man en stilling, er en fratrædelsesgodtgørelse skattefri,
såfremt den ikke er på over 8.000 kr. Overskrides dette beløb, skal der
betales skat af den overskydende del1).

Tingsgaver kan også modtages skattefrit2).

Det er en betingelse for skattefriheden, at den skattepligtige
fuldstændigt ophører med at være ansat i den udbetalende virksomhed, og at
fratrædelsesgodtgørelsen udbetales i tidsmæssig tilknytning til
fratrædelsen3).

1) Jfr. ligningslov § 7 U, stk. 1. Der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag og særligt pensionsopsparingsbidrag, jfr.
arbejdsmarkedsbidragslov § 11, stk. 1, og lov om arbejdsmarkedets
tillægspension § 17 f, stk. 1.

2) For disse skal der ikke betales arbejdsmarkedsbidrag og særligt
pensionsopsparingsbidrag, jfr. ligningsvejledning 2002 pkt. A.B.1.4.1.
3) Jfr. ligningslov § 7 U, stk. 2.

v/h Bent Mortensen

Fra : Palle

Dato : 15-10-04 17:14

Tak for de hurtige svar.
Jeg skal love for, at I kender jeres paragraffer
Hilsen Palle