Kredsdyrlæge beføgelser?
Fra : Jynis

Dato : 14-10-04 07:06

Kan en kredsdyrlæge med loven i sin hånd , gå ind i en stald og se på
forholdene , når ejerne ikke er hjemme og intet ved derom.
Skal der ikke en dommerkendelse til ,, hvis ejeren ikke på forhånd er
indformeret?
Kan nogen henvise til lovparagraffer.
Jeg vil gerne understrege at der i dette tilfælde ikke er tale om
dyremishandlinger, kun rygter.Jeg har min gang i stalden og lov til at gå og
komme som jeg vil.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-10-04 07:24

"Jynis" skrev 14.10.2004 8:06:

> [...]
> forholdene , når ejerne ikke er hjemme og intet ved derom.
> Skal der ikke en dommerkendelse til ,, hvis ejeren ikke på forhånd er

Mon ikke det er denne her (men jeg ved det ikke - er ikke dyreretsekspert):

Lov nr 432 af 09-06-2004 om hold af dyr

§ 65. Tilsynsmyndigheden og personer, som er særligt bemyndiget hertil, har
til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til
offentlige og private ejendomme, lokaliteter, transportmidler,
forretningsbøger, papirer m.v., herunder elektroniske data, for at
tilvejebringe oplysninger til brug for løsning af opgaver i henhold til
loven eller til regler, som er fastsat i medfør af loven eller Det
Europæiske Fællesskabs forordninger.
Stk. 2. Politiet yder om nødvendigt bistand hertil. Ministeren kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler herom.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-10-04 08:31

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

> Mon ikke det er denne her (men jeg ved det ikke - er ikke
> dyreretsekspert):

Der er tilsvarende regler på miljøområdet mht. miljøtilsyn, men det
fordrer vist at ejeren er tilstede, hvilket vel også indirekte følger
af, at tilsynsmyndigheden skal vises legitimation?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Carsten Holck

Dato : 14-10-04 14:14

Morten Bjergstrøm wrote:

> Der er tilsvarende regler på miljøområdet mht. miljøtilsyn, men det
> fordrer vist at ejeren er tilstede, hvilket vel også indirekte følger
> af, at tilsynsmyndigheden skal vises legitimation?

Jeg mener ikke det er noget krav at ejeren er tilstede - der er krav om at
han har og kan fremvise legitimation - der er ikke krav om at nogen skal se
den . At det så er en hensigtsmæssig ting, da det vil mindske risikoen
for efterfølgende balade er en anden sag.
Tænk dig en situation hvor en (syg) ejer har forladt sin ejendom med dyr der
derfor bliver vanrøgtede - så kan det ikke være rimeligt at man skal vente
på at finde ejeren for at kunne besigtige stedet og eventuelt handle
derefter.

Men det er endnu et af de steder hvor grundlovens bestemmelse om
ejendomsrettens ukrænkelighed er sat ud af kraft. ( OT imo et af de mere
rimelige )

--
/carsten

Fra : H.S.

Dato : 15-10-04 08:31

"Carsten Holck" <cholck@malling.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
vente
> på at finde ejeren for at kunne besigtige stedet og eventuelt handle

Det er vel ikke en hjemmel som kun kredsdyrlægen har ? - i dette tilfælde er
der vel tale om nødret ?

Fra : Jynis

Dato : 17-10-04 09:24

> [...]
>
> Men det er endnu et af de steder hvor grundlovens bestemmelse om
> ejendomsrettens ukrænkelighed er sat ud af kraft. ( OT imo et af de mere

Selfølgedig er der situationer hvor det ville være i orden, det er jeg
bestemt ikke blind for. I dette tilfælde kørte landbetjenten ud på ejerens
arbejdsplads straks efter besøget og orinterede vedkommende herom, jeg mener
bare at han ligeså godt kunne have gjort det før inspiktionen så ejeren
kunne have været med. Jeg synes det er meget krænkende.
I prinsipet kan enhver melde enhver og kredsdyrlæge og betjent kan komme og
gå i private hjem når folk ikke er hjemme.
Både kredsdyrlæge og landbetjent er både flinke og rare mennesker , der bare
gør deres arbejde, men lov er lov.
Tak for hjælpen . Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Jynis

Dato : 14-10-04 08:56

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD93E824.9FE5%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> /kristian
> @warszawa
>
> Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Måske kan det bruges, jeg synes det er en form for krænkelse , når en
fremmed person gentagende gange bare går ind i staldene når ejerene ikke ved
noget om dette,og slet ikke er hjemme.Så kan han være kredsdyrlæge så meget
det skal være.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-10-04 14:30

> [...]
> være rimeligt at man skal vente på at finde ejeren for at kunne
> besigtige stedet og eventuelt handle derefter.

Ja og man kunne også tænke sig en situation, hvor ejeren bevidst
forsvandt når han kunne se, at det "trak op til" et tilsyn. Med andre
ord du har nok ret.

> Men det er endnu et af de steder hvor grundlovens bestemmelse om
> ejendomsrettens ukrænkelighed er sat ud af kraft. ( OT imo et af
> de mere rimelige )

Ja varslede tilsyn ville næppe være ret effektive.

--
Morten http://miljokemi.dk