Lakering af bil (forsikringskade) økonomis~
Fra : Dark Devil

Dato : 13-10-04 23:19

Hej

Jeg har et spørgsmål vedr. en forsikringskade på min Passat Variant.

Jeg har fået et værksted til at lave skade og jeg har fundet en autolakere..
Fint nok værkstedet får skildt bilen ad og sendt den til maler.. Da der
efter 1½ uge ikke er tegn på nogen form for aktivitet ringer jeg først til
værkstedet, som ikke har fået nogen melding. Så ringer jeg til autolakeren
og de er slet ikke gået i gang.. Og så kommer tårepersren om at en svend var
syg osv.. ikke mit problem.. Men de fattede ikke en skid.. Så snakker jeg
med nogle FDM jurister, som siger jeg skal give dem en frist for hvornår det
skal være færdigt.. Det gør jeg så.. og den frist holder de ikke.. De
overskrider den med en uge..

Og da bilen endenlig kommer tilbage til værkstedet, så er malerarbejdet
noget værre L..T.... Så en del af bilen skal males om.. Jeg snakker så med
værkstedet, som ringer til autolakeren og beder dem lave det om. Det lover
at de nok skal komme og hente bilen og lave det om.. Problemet er at de ikke
kommer og henter den. Så jeg ringer til taksatoren og han tager fat i dem,
hvilket får dem til at hente bilen...

Mit problem er så at jeg i 7 uger indtil videre har haft en lånebil.. Det
koster 250 kr om dagen. Og jeg kan da se at jeg vil mindst ville skulle have
den i 2 uger endnu... Det vil sige jeg ender med at have haft en lånebil i 9
uger, hvilket der efter min mening er 6 uger for meget (og i Kr er det en
ekstra udgift på 10.000)

Kan jeg kræve nogen form for kompensation fra autolakeren?? For han er i
sagen grund skyld i alt det her postyr.

Mvh

Kim M

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-10-04 07:16

Hej

Dark Devil wrote:
> Kan jeg kræve nogen form for kompensation fra autolakeren?? For han er i
> sagen grund skyld i alt det her postyr.

Hvad siger din forsikringspolice? Hvis den siger, at du selv skal betale
for lejebil, så går du til ham der har udbedret skaden. Ellers afregner
du med forsikringen.

Det ser ud til at du selv har valgt både værksted og lakerer. Det undrer
mig da du normalt blot afleverer bilen til det værksted der skal udbedre
skaden og så slut. Du har sikkert også lejet bilen hos enten værkstedet
eller et tredje sted.

Givet, at du selv har fordelt opgaverne, så må du gå til dem der har
trukket sagerne i langdrag. Men da du afleverede opgaven, så indgik du i
princippet en aftale med dem som holdt sig til lovens mindstekrav samt
deres standardbetingelser. Medmindre der direkte står, at ved
reperationsarbejde eller garantiarbejde, så stilles der en fri vogn til
rådighed, så skal du nok ikke regne med at få nogle penge tilbage fra dem.

Du skal huske på at det ikke er værkstedet eller lakereren der har
pålagt dig en ekstra udgift. Det er en udgift du selv har valgt i
forbindelse med afsavn af bilen. De fleste forsikringer dækker i øvrigt
udgifter til lejebil, hvis det er nødvendigt at have bil for at din
hverdag kan fungere. Men at din hverdag uden bil bliver mere besværlig
er ikke det samme som at den ikke kan fungere, så fordi du skal hente
børn er normalt ikke en grund som forsikringsselskabet godtager.

/* OT start - forbrugerinformation
Der er på reperations/leje/garantiarbejde for bilværksteder ikke nogen
faste regelsæt for hvornår en kunde får en lejebil som en del af
værkstedsopholdet. Nogle stiller biler til rådighed ved
garantireperationer (Ford) og andre ved forsikringsskader (Renault). Jeg
har oplevet det samme som dig, men da bilen var afleveret til Ford og
malerarbejdet var et mellemværende mellem Ford og lakereren, så fik jeg
gratis lånebil, mens min egen var til omlakering.
/* OT slut

** Hvis jeg står i din adressebog og du ikke kender mig, **
** så slet mig venligst. Mange tak. **

Fra : Dark Devil

Dato : 15-10-04 11:52

> Hvad siger din forsikringspolice? Hvis den siger, at du selv skal betale
> for lejebil, så går du til ham der har udbedret skaden. Ellers afregner
> du med forsikringen.

Det vil jeg da lige tjekke.. men jeg mener ikke der står noget med at
forsikringen skal betale lejebil.

> [...]
> mig da du normalt blot afleverer bilen til det værksted der skal udbedre
> skaden og så slut. Du har sikkert også lejet bilen hos enten værkstedet

Jeg har selv valgt værksted (et værksted som har lavet noget for mig før) Og
jeg har så valgt en anden maler er deres normale maler.. Jeg har lejet bilen
et trejde sted...

> [...]
> rådighed, så skal du nok ikke regne med at få nogle penge tilbage fra dem.

Jeg må jo så gå til autolakeren.. men jeg tror det bliver svært.. men jeg
vil da forsøge, da det drejer sig om ca 10.000 i ekstra udgift.

mvh

Kim