Lever komunernes skatteankenævn en beskytt~
Fra : Hans-Ole Jensen

Dato : 13-10-04 21:16

I en skattesag hvor jeg har anket sagen til kommunens skatteankenævn, er
ankenævnet kommet med direkte usande påstande vedrørende min
skatteansættelse. Hermed betyder det indirekte, at man påstår at jeg har
løjet, vedrørende min oplysninger til skatteadministrationen. Dette finder
jeg yderst æreskrænkende og vil derfor spørge om jeg kan rejse en form for
erstatnings-sag over for ankenævnet (kommunen). PS ! Jeg kan naturligvis
bevise, at de tager fejl.

HOJ

Fra : David T. Metz

Dato : 14-10-04 07:20

Hans-Ole Jensen wrote:
> Dette finder jeg yderst æreskrænkende og vil derfor spørge om jeg kan
> rejse en form for erstatnings-sag over for ankenævnet (kommunen).

Næppe. For at du kan få erstatning skal æreskrænkelsen være fremsat til
andre end dig selv, Strfl:

"§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger
eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet
til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder. "

Men der er en yderligere § der besværliggør en sag:

"§ 269. En sigtelse er straffri, når dens sandhed bevises, såvel som når
den, der i god tro fremsætter sigtelsen, har været forpligtet til at udtale
sig eller har handlet til berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse
eller af eget eller andres tarv.
Stk. 2. Straf kan bortfalde, når der oplyses omstændigheder, som gav føje
til at anse sigtelsen for sand."

269 betyder at du ikke bare skal bevise hvad der er sandt, men også
sandsynliggøre at ankenævnet var i ond tro.

David

Fra : Padre

Dato : 14-10-04 11:58

In news 416e1a82$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
David T. Metz <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote:

"har været forpligtet til at udtale sig"

Udtalelsen er straffri

--
Padre