/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Navneløs
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-10-04 20:39

Er det tilladt/muligt at være "navneløs" i DK ? - altså at man ikke
har noget navn og dermed kun kan identificeres vha. personnummer.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

 
 
Lars Brix (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Lars Brix


Dato : 13-10-04 21:07

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9581DC313C285HS235dk@130.225.247.90...
> Er det tilladt/muligt at være "navneløs" i DK ? - altså at man ikke

Nej - jf Lov om personnavne LOV nr 193 af 29/04/1981

MVH\Lars



per christoffersen (13-10-2004)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 13-10-04 21:12


"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9581DC313C285HS235dk@130.225.247.90...
> Er det tilladt/muligt at være "navneløs" i DK ? - altså at man ikke
> har noget navn og dermed kun kan identificeres vha. personnummer.

Nej. Børn skal navngives ved fødslen, og der er ikke mig bekendt nogen
mulighed for at få slettet dette navn igen.

Ved ansøgninger om indfødsret skal tillige angives et navn.

/Per



Rea721 (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 13-10-04 21:28

I news:416d8af4$0$246$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
skrev per christoffersen følgende tekst:

> Nej. Børn skal navngives ved fødslen, og der er ikke mig bekendt nogen
> mulighed for at få slettet dette navn igen.

Hvor har du det vrøvl fra ?

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning
Commercial certifikat,Single Engine - IR, Multi Engine -Class Rating
Multi Engine -Instrument Rating. http://www.ikaros.dk


per christoffersen (13-10-2004)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 13-10-04 21:53


"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
news:416d8ff2$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> I news:416d8af4$0$246$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> skrev per christoffersen følgende tekst:
>
> > Nej. Børn skal navngives ved fødslen, og der er ikke mig bekendt nogen
> > mulighed for at få slettet dette navn igen.
>
> Hvor har du det vrøvl fra ?

Jeg beklager fortalelsen, - det er natuligvis ikke ved selve fødslen jeg
mener (der har man ifølge min egen erfaring også andet at tænke på..). Det
jeg mente var, at børn, når de er født skal tildeles et navn.

Efter lov om personnavne tildeles barnet ved fødslen (dette ordvalg anvendes
faktisk i loven) forældrenes efternavn, hvis de har samme navn. Har de ikke
samme navn skal det valgte efternavn (som kan vælges mellem nærmere
definerede kriterier, men oftest er et af forældrenes efternavne) anmeldes
inden 6 måneder eller tilægges ved dåb.

Det samme gælder for fornavn. Barnet skal tildeles et fornavn (evt. flere, i
daglig tale mellemnavne) og dette skal anmeldes (eller tillægges ved dåb)
inden 6 måneder.

Det interessante i denne forbindelse er selvfølgelig om man kunne undgå
denne navnetildeling. Det kan man kun delvis. Loven angiver ingen
sanktionsmuligheder ved manglende tildeling af fornavn, men anmeldes
efternavnet ikke inden 6 måneder vil barnet få moderens efternavn. Helt uden
navn kan man altså ikke være ved fødsel her i landet.

/Per



David T. Metz (14-10-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 14-10-04 06:43

per christoffersen wrote:

> Det interessante i denne forbindelse er selvfølgelig om man kunne
> undgå denne navnetildeling. Det kan man kun delvis. Loven angiver
> ingen sanktionsmuligheder ved manglende tildeling af fornavn,

Man får i givet fald et tildelt administrativt. For tiden vil piger komme
til at hedde Margrethe og drenge Frederik. Gæt selv hvorfor.

David



Kristian Storgaard (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 14-10-04 07:19

"David T. Metz" skrev 14.10.2004 7:43:

> Man får i givet fald et tildelt administrativt. For tiden vil piger komme
> til at hedde Margrethe og drenge Frederik. Gæt selv hvorfor.

NEJ - det er (åbenbart godt indgroet) gammel røverhistorie. Hvis man ikke
navngiver sit barn i rette tid, straffes man med bøde jf. Navnelovens § 16
stk. 3 jf. § 10 stk. 2. Desuden kan der pålægges tvangsbøder indtil barnet
er navngivet.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


Henning (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 14-10-04 07:22

On Thu, 14 Oct 2004 07:43:23 +0200, "David T. Metz"
<dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote:

>per christoffersen wrote:
>
>> Det interessante i denne forbindelse er selvfølgelig om man kunne
>> undgå denne navnetildeling. Det kan man kun delvis. Loven angiver
>> ingen sanktionsmuligheder ved manglende tildeling af fornavn,
>
>Man får i givet fald et tildelt administrativt. For tiden vil piger komme
>til at hedde Margrethe og drenge Frederik. Gæt selv hvorfor.

Og det er en gammel and, en vandrehistorie. Der tildeles derimod
dagbøder indtil barnet er navngivet.


David T. Metz (14-10-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 14-10-04 07:26

Henning wrote:

> Og det er en gammel and, en vandrehistorie.

Det var pokkers. Jeg har det ellers fra min mor der er kordegn og derfor
burde vide det (idet hun er registrant af navne). Nå, hun har nok ikke været
i situationen.

David



Kristian Storgaard (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 14-10-04 07:31

"David T. Metz" skrev 14.10.2004 8:25:

> Det var pokkers. Jeg har det ellers fra min mor der er kordegn og derfor
> burde vide det (idet hun er registrant af navne). Nå, hun har nok ikke været
> i situationen

Hvem husker for øvrigt ikke "Christophpher"?

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


David T. Metz (14-10-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 14-10-04 07:39

Kristian Storgaard wrote:

> Hvem husker for øvrigt ikke "Christophpher"?

Jo, men det husker jeg netop som at der var dispensation så længe sagen stod
på.

David



Fd (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Fd


Dato : 14-10-04 16:51

Mon det er muligt at hedde Brian.dk ?



David T. Metz (14-10-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 14-10-04 19:57

Fd wrote:
> Mon det er muligt at hedde Brian.dk ?

Der skal i hvert fald med sikkerhed søges om det.

David



Petersen_Michael (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 16-10-04 15:51

In news:416e9eef$0$265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Fd <df@dfgdfg.df> wrote:
> Mon det er muligt at hedde Brian.dk ?

Måske, det handler her om, hvorvidt dk, kan godkendes / er godkendt som
efternavn.
Derudover, må et navn ikke være til gene eller ulempe for bæreren.

fx. Punkt, er ok, men Punk, er ikke...
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Petersen_Michael (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 16-10-04 15:47

In news:416e1efd$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
David T. Metz <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote:
> Kristian Storgaard wrote:
>
>> Hvem husker for øvrigt ikke "Christophpher"?
>
> Jo, men det husker jeg netop som at der var dispensation så længe
> sagen stod på.

Nej, der blev betalt dagbøder.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Petersen_Michael (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 16-10-04 15:46

In news:416d94ca$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
per christoffersen <pc@FJERNcomonto.dk> wrote:

> Helt uden navn kan man altså ikke være ved fødsel her i
> landet.

Ææhh.. jo, de første 6 måneder...

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Per Christoffersen (16-10-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 16-10-04 16:03


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41713436$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:416d94ca$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> per christoffersen <pc@FJERNcomonto.dk> wrote:
>
>> Helt uden navn kan man altså ikke være ved fødsel her i
>> landet.
>
> Ææhh.. jo, de første 6 måneder...

Korrekt. Men det bliver jo så heller ikke til helt uden navn...

/Per



Petersen_Michael (17-10-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 17-10-04 18:33

In news:417137c3$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>>> Helt uden navn kan man altså ikke være ved fødsel her i
>>> landet.
>>
>> Ææhh.. jo, de første 6 måneder...
>
> Korrekt. Men det bliver jo så heller ikke til helt uden navn...

Hmm.. Du skriver "Helt uden navn kan man altså ikke være ved fødsel her
i landet"og jeg korrigerer; jo fra fødslen og 6 måneder frem, kan man
være _helt_ uden navn. Det kan du være _helt_ sikker på..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Verner (15-10-2004)
Kommentar
Fra : Verner


Dato : 15-10-04 16:49

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:

> Er det tilladt/muligt at være "navneløs" i DK ? - altså at man ikke
> har noget navn og dermed kun kan identificeres vha. personnummer.

Se denne link

http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328996&_dad=portal&_schema=PORT
AL

--
Verner

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste