Incasso og måske bandidos
Fra : Klaus Larsen

Dato : 12-10-04 17:30

Jeg har modtaget et brev der består af 2 skrivelser fra et incasso firma:

- En påkravskrivelse
- Et frivilligt forlig

Påkravsskrivelsen indeholder et økonomisk krav tilsyneladende fra en
skorstensfejer (hovedstol 886 plus 400 i incassosalær og gebyr). Jeg kan
ikke se hvad og hvornår den regning fra skorstensfejeren skulle være
opstået. Ligeledes har jeg ikke modtaget regninger eller rykkere fra en
skorstensfejer. Skrivelsen siger at hvis jeg ikke inden 10 dage betaler
vil sagen blive overbragt domstolene samt at jeg vil blive indberettet
til Dansk Kreditinformation og Debitor Registeret. Endvidere skriver
disse muntre typer at og jeg citerer "Forinden vil de dog blive forsøgt
kontaktet personligt på Deres bopæl af en konsulent med henblik på
drøftelse af Deres muligheder for betaling samt indgåelse af forlig".

Skrivelsen med det frivillige forlig henviser til Retsplejelovens
paragraf 478 stk. 1 nr. 4 og beskriver hvorledes fogedretten kan
inddrive beløbet. Endvidere skrives der på dette "frivillige" forlig og
jeg citerer igen: "Som sikkerhed for betaling af nærværende forlig
tiltransporterer jeg kreditor alle mine rettigehder til overskydende
skat og moms til og med indkomståret 2009 samt tidligere år."

Nu rejser der sig et par spørgsmål fra undertegnede.
- Er deres fremgangsmetode lovlig?
- Kan jeg forvente fremmøde af Bandidos?
- Hvorledes griber jeg dem an?

Det skal indskydes jeg boede i hus til september sidste år og fik det
afhændet i maj 2004 og at der derfor eksisterer en mulighed for en
skorstensfejer rent faktisk har været forbi det tomme hus. Jeg har dog
som sagt ikke modtaget regning andet end i august sidste år (og den
betalte jeg). I øvrigt har incasso firmaet sammenblandet mit efternavn
med exens.

Vh

Klaus Larsen

Fra : Peter

Dato : 12-10-04 17:57

"Klaus Larsen" <kla@pode.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nu rejser der sig et par spørgsmål fra undertegnede.
> - Er deres fremgangsmetode lovlig?

Ja, og helt sædvanlig.

> - Kan jeg forvente fremmøde af Bandidos?

Næppe

> - Hvorledes griber jeg dem an?

Hvis du skylder pengene så betal eller underskriv forliget.

Hvis du ikke skylder pengene skriver du til incassofirmaet og begrunder din
manglende betaling.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Klaus Larsen

Dato : 12-10-04 18:19

> Hvis du skylder pengene så betal eller underskriv forliget.
>
> Hvis du ikke skylder pengene skriver du til incassofirmaet og begrunder din
> manglende betaling.
>
> /Peter

Har aldrig set en regning og kan heller ikke ud fra de tilsendte papirer
nærmere se hvad det præcist skulle dreje sig om. Så nej jeg skylder
intet. Men jeg finder det da interessant at man kan udsende fordringer
på den måde og at det er lovligt. Jeg tror sørme jeg vil være incasso
firma i mit næste liv siden jeg kan forstå på dig der ingen regler er,
der regulerer området.

Klaus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-10-04 18:32

Klaus Larsen telepaterede følgende til sin PC:
> Har aldrig set en regning og kan heller ikke ud fra de tilsendte
> papirer nærmere se hvad det præcist skulle dreje sig om.

Så skriv det til dem...

Bed dem evt. om at dokumenter deres krav...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Klaus Larsen

Dato : 12-10-04 18:34

Morten Fruergaard wrote:

> Klaus Larsen telepaterede følgende til sin PC:

> Så skriv det til dem...
>
> Bed dem evt. om at dokumenter deres krav...

God ide men kan jeg det? Står jeg ikke bare med en ny skrivelse i
hånden, hvori jeg anmodes om at møde op i en byret? Eller? Ja naive
spørgsmål men jeg har ikke rigtig erfaring udi dette

takker

Klaus

Fra : Peter

Dato : 12-10-04 18:52

"Klaus Larsen" <kla@pode.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> God ide men kan jeg det?

Det kommer jo an på hvad du vil. Hvis du ikke vil betale må du tage changen
og skrive til dem at du ikke vil betale og hvorfor. Men orker du ikke kampen
så betal.

> Står jeg ikke bare med en ny skrivelse i hånden, hvori jeg anmodes om at
> møde op i en byret? Eller? Ja naive spørgsmål men jeg har ikke rigtig
> erfaring udi dette

Du risikerer ganske rigtigt at blive stævnet.

Hvis du tror du skylder pengene så betal hovedstolen men undlad at betale
inkassoomkostningerne og se hvad der sker. Det er langt fra sikkert, at de
må opkræve inkassoomkostninger ud fra det du oplyser.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Klaus Larsen

Dato : 12-10-04 20:26

> [...]
> inkassoomkostningerne og se hvad der sker. Det er langt fra sikkert, at de
> må opkræve inkassoomkostninger ud fra det du oplyser.

Oki. Skærer for sidste gang i pap. Jeg mener ikke jeg skylder det
beløb.. Men jeg takker for dine kommentarer. Havde håbet på lidt mere
kød men det er der andre grupper til, der kan tales om i

Vh

Kla

Fra : Peter

Dato : 13-10-04 09:03

"Klaus Larsen" <kla@pode.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Oki. Skærer for sidste gang i pap. Jeg mener ikke jeg skylder det
> beløb.. Men jeg takker for dine kommentarer.

Jamen så gør du som jeg netop har skrevet:

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 12-10-04 18:40

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og helt sædvanlig.

?????????????????????????????

Du er vist selv incasso advokat ?

Har du slet ingen kommentarer til at kreditor sender en fordring direkte til
incasso uden af have rykket debitor ?

Peter

Fra : Peter

Dato : 12-10-04 18:53

"Peter Albrechtsen" <pal@oncablel.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Har du slet ingen kommentarer til at kreditor sender en fordring direkte
> til incasso uden af have rykket debitor ?

Jeg ser ingen store problemer i det. Advokaten skal blot do the right thing
i den situation

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 12-10-04 19:07

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Advokaten skal blot do the right thing i den situation

Tja... Man skal jo leve af et eller andet.

Men lige for at lægge låg på; så bemærkede jeg også at du bad Klaus Larsen
om at uderskrive forliget (hvis han mente at han skyldte pengene).
Ud fra det som jeg kan læse, mener jeg at Klaus Larsen er ude på et område
hvor han aldrig har været før og han er ekstrem usikker på situation.
Det som du i virkeligheden beder ham her er, at bede en juridisk ukyndig om
at dømme sig selv. Du kunne som minimum have rådgivet ham til at søge
juridisk assistance.

Jeg ved godt at det er pisse irriterende for jer incasso advokater når jeres
nævenyttige kollegaer blander sig

Peter

Fra : Peter

Dato : 12-10-04 20:01

> [...]

> hvor han aldrig har været før og han er ekstrem usikker på situation.
> Det som du i virkeligheden beder ham her er, at bede en juridisk ukyndig

Dette forum egner sig på ingen måde til rådgivning, men til alm. debat om
spørgsmålene. Det fremgår også af OSS der hører til dette forum.

> Du kunne som minimum have rådgivet ham til at søge juridisk assistance.

Det kunne jeg også. Jeg kan forstå jeg igen skal have min disklaimer ind i
min signatur :-|

/Peter

--
http://www.grauslund.com
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 12-10-04 20:13

> [...]

> udtryk for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at
> søge reel juridisk rådgivning hos en advokat.

Så kom det på plads

Peter

Fra : Klaus Larsen

Dato : 12-10-04 20:34

Peter Albrechtsen wrote:

> "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Så kom det på plads
>
> Peter

Jeg kan så forstå nu jeg dyrker det nærmere, at der er lovgivning der
fordrer at man modtager rykkere før man modtager inkasso skrivelser. Det
havde så været relevant (og jeg takker vedkommende der svarede per
mail), at et svar påpegede dette forhold. Jeg er nu lidt klogere og jeg
må erkende at dine svar Peter ikke var så anvendelige men tak alligevel.

Vh

Klaus

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-10-04 21:20

Klaus Larsen wrote:

> Jeg kan så forstå nu jeg dyrker det nærmere, at der er lovgivning der
> fordrer at man modtager rykkere før man modtager inkasso skrivelser.

Man skal i hvert fald sende en rykker inden man sender
inkasso-skrivelsen. Men rykkeren er sikkert havnet samme sted som
regningen, og så er vi lige vidt.

I øvrigt må man gerne sende sagen til inkasso uden at have sendt en
rykker. Så skal inkasso-firmaet bare starte med at sende en rykker uden
inkasso-gebyr (men evt. med renter og alm. rykker-gebyr på op til 100 kr).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Klaus Larsen

Dato : 12-10-04 20:29

Peter Albrechtsen wrote:

> [...]
> Det som du i virkeligheden beder ham her er, at bede en juridisk ukyndig om
> at dømme sig selv. Du kunne som minimum have rådgivet ham til at søge

Det er korrekt. Jeg ved ikke helt hvordan man tumler det. Umiddelbart er
det ganske urimeligt men, ..... hvordan argumneterer jeg imod. Det
skuffer lidt jeg kan forstå på Peter at de kan fremture som de vil. Jeg
havde troet de var over grænsen og jeg kunne have argumenteret med
paragrafer.

Vh

Klaus

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 12-10-04 21:11

"Klaus Larsen" <kla@pode.dk> skrev i en meddelelse news:416c3080$0$56889

> Det skuffer lidt jeg kan forstå på Peter at de kan fremture som de vil.
> Jeg havde troet de var over grænsen og jeg kunne have argumenteret med
> paragrafer.

Jeg mener ikke at Peter Grauslund har givet udtryk for at de kan fremture
som de vil. Han gav blot udtryk for "the easy way", som jeg bestemt ikke er
enig med ham i.

Hvis du endelig vil have lidt "skyts" kan du kigge i lov om
inkassovirksomhed. Kapitel 4 § 10 siger:
Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.

Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

Håber at du kan bruge det.

Peter

Fra : Peter

Dato : 12-10-04 21:19

> [...]

> som de vil. Han gav blot udtryk for "the easy way", som jeg bestemt ikke

Stop lige en gang - jeg skrev blot at en advokat skulle huske at gøre det
rigtige - jeg skrev ikke hvad det var.

Som du selv er inde på gælder inkassolovens § 10 samt reglerne i renteloven
om omkostninger. Hvad man så konkret gør i den enkelte sag er forskelligt.

Det kan jo være kreditor har fremsendt en rykker uden at debitor har
modtaget den. Dét er sket en sjælden gang - jeg har selv prøvet at være
debitor hos en kreditor som ikke havde styr på noget som helst, Tiscali.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 12-10-04 21:39

> Det kan jo være kreditor har fremsendt en rykker uden at debitor har
> modtaget den.

Jeg er faktisk mest tilbøjelig til at give Jonathan Stein ret. Huset var
ubeboet i et stykke tid. Skorstensfejeren kom forbi og fejede skorstenen, og
regningen til Klaus's ex (derfor navne forvekslingen) Hun gjorde ikke noget.
Heller ikke ved rykkerne, og derfor sidder Klaus nu i "suppedasen".

Måske Klaus skulle begynde med at spørge sin ex.

Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-10-04 18:40

> Påkravsskrivelsen indeholder et økonomisk krav tilsyneladende fra en
> skorstensfejer (hovedstol 886 plus 400 i incassosalær og gebyr). Jeg kan

Den skal du lige checke op med kommunen. Man betaler nemlig for
skorstensfejning via ejendomsskatten, og det har man gjort i hvert fald
siden 2001. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt det gælder alle kommuner.

Mvh Maria

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-04 20:36

On Tue, 12 Oct 2004 19:40:21 +0200, Maria Frederiksen wrote:

> Den skal du lige checke op med kommunen. Man betaler nemlig for
> skorstensfejning via ejendomsskatten, og det har man gjort i hvert fald
> siden 2001. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt det gælder alle kommuner.

"Min" skorstensfejer afleverer i hvert fald et girokort.
--
MVH
osv...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-10-04 19:17

Klaus Larsen wrote:

> Skrivelsen siger at hvis jeg ikke inden 10 dage betaler
> vil sagen blive overbragt domstolene samt at jeg vil blive indberettet
> til Dansk Kreditinformation og Debitor Registeret.

Siger den helt præcist det? Står der ikke noget med "kan medføre"
eller noget andet lidt blødere?

> Det skal indskydes jeg boede i hus til september sidste år og fik det
> afhændet i maj 2004 og at der derfor eksisterer en mulighed for en
> skorstensfejer rent faktisk har været forbi det tomme hus.

Hvis han har været der mens du stod som ejer af huset, er det
formentlig også dig, der hænger på regningen.
Der er åbenbart både en ex og et tomt hus med i billedet, så der kan
være sket meget med regning og rykkere, men det er stadig dig (og evt.
ex'en), der hænger på betalingen.

Du beder inkasso-firmaet om dokumentation for kravet, og så må du
tage stilling til sagen derfra.