Gælder de 14 dages returret?
Fra : Ruben Iversen

Dato : 11-10-04 10:25

Hej NG...
Jeg bestilte en harddisk recorder på nettet. Da den ikke var på lager valgte
jeg (i buttiken's Internet shop) at ville afhente varen selv i butikken
såsnart den kom på lager i stedet for at få den tilsendt. Ved afhentningen
af varen betale jeg samtidig for varen. Nu er mit spørgsmål så om jeg stadig
har mulighed for at returnere varen, indenfor de 14 dage som man normalt har
hos en Internetshop, eller om købet skal betragtes som et normalt butikskøb
uden særlige ret til at returnere varen?
Mvh: Ruben

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-10-04 10:50

"Ruben Iversen" <rubeniversen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hos en Internetshop, eller om købet skal betragtes som et normalt
> butikskøb
> uden særlige ret til at returnere varen?

Måske.
Hvis der er indgået en aftale via nettet om køb af varen, så gælder
fortrydelsesretten.
Hvis aftalen derimod først reelt er indgået da du er tilstede i butikken, så
gælder fortrydelsesretten ikke.

Meget vil afhænge af de konkrete formuleringer, der er anvendt på
hjemmeside/ved besked om varens afhentning, og det er derfor ikke til at
sige noget specifikt uden yderligere detaljer om dette.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-10-04 18:36

Per Christoffersen wrote:
-snip-

> Meget vil afhænge af de konkrete formuleringer, der er anvendt på
> hjemmeside/ved besked om varens afhentning, og det er derfor ikke til at
> sige noget specifikt uden yderligere detaljer om dette.

Nej, man kan vist sige det meget kort sådan her (frit fra hukommelsen):

Fjernhandel = 14 dages returret. Ellers ikke.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 11-10-04 19:55

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> Per Christoffersen wrote:
> -snip-

> Nej, man kan vist sige det meget kort sådan her (frit fra hukommelsen):
>
> Fjernhandel = 14 dages returret. Ellers ikke.

Ja, det er vi enige om.
Spørgsmålet her går på at afgøre, om det er tale om fjernhandel. Det kan jeg
ikke afgøre ud fra de foreliggende oplysninger, - bla. fordi det ikke står
klart hvilken formulering, der anvendes om muligheden for at hente varen i
butikken.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 12-10-04 08:51

Martin Jørgensen wrote:
> Per Christoffersen wrote:
> -snip-

> Nej,

Nå, er det så fjernhandel eller ej?

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-10-04 18:23

David T. Metz wrote:

> Nå, er det så fjernhandel eller ej?
>
> David

Ja, antageligt og givetvis. Harddisk recorderen blev bestilt over
nettet, afhentet og betalt i butikken, hvilket man mange gange selv frit
kan vælge når man afgiver bestillingen/ordren/købsaftalen *fjernt* væk
fra butikken.

Alternativt er der smarte netbutikker der skriver at man kun har
"reserveret" varen, ligesom man ikke får tilsendt en "ordrebekræftelse"
på e-mail når man normalt plejer at have indgået handlen. Det tør de
ikke give, fordi det forpligter: Derfor sender de folk en
"bestillingsbekræftelse", som ikke er det samme som en ordrebekræftelse,
siger de... "Vi bekræfter at have modtaget din bestilling... Du vil høre
nærmere".

Var varen købt i butikken uden at være bestilt over nettet er der ikke
tale om fjernhandel, det siger jo ligesom sig selv ligesom det ligger i
ordet "fjernhandel". Om så harddisk recorderen kom flyvende, svævende,
svømmende, nedkastet med faldskærm fra et fly, eller afhentet ville det
stadigt være fjernhandel, fordi måden varen transporteres frem til
kunden på er irrelevant, SVJH.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 12-10-04 21:24

> [...]

> nettet, afhentet og betalt i butikken, hvilket man mange gange selv frit
> kan vælge når man afgiver bestillingen/ordren/købsaftalen *fjernt* væk

Du kan se mere, end jeg kan, ud af det oprindelige indlæg.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-10-04 22:09

per christoffersen wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Du kan se mere, end jeg kan, ud af det oprindelige indlæg.

Okay... Imponerende... Der står ellers direkte (citat):

-------------

Så, hvad er det du ikke kan se?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 13-10-04 13:08

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> valgte jeg (i buttiken's Internet shop) at ville afhente varen selv i
> butikken såsnart den kom på lager i stedet for at få den tilsendt.

Hvornår/hvor aftalen er indgået.

David

Fra : per christoffersen

Dato : 13-10-04 18:37

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvornår/hvor aftalen er indgået.

Nemlig.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-10-04 21:44

David T. Metz wrote:

> Hvornår/hvor aftalen er indgået.

Jeg kan heller ikke læse hvornår aftalen er indgået og hvorhenne er også
i praksis ligegyldigt fordi det er fjernhandel, når aftalen er indgået
over nettet (fysisk væk fra butikken, indforstået). Derefter er der i
butikkens internetshop valgt at afhente varen på lager. Manden skriver
direkte at harddisk recorderen er bestilt over nettet. Så hvad vil i
mere vide for at konstatere at der nok med de forbehold jeg angiver i
mit svar, er tale om fjernhandel, på baggrund af de opgivne
informationer? Som sagt kan jeg ikke i praksis se hvad i vil bruge tid
og sted til...

Jeg kan lige gentage lidt af hvad han skrev:
> Hej NG...
> Jeg bestilte en harddisk recorder på nettet. Da den ikke var på lager
> valgte jeg (i buttiken's Internet shop) at ville afhente varen selv i

Jeg begriber ikke hvad i mener med at i åbenbart ikke kan læse de ting
jeg skriver i hans indlæg for nu har jeg citeret det 2 gange, som jeg
bygger mit svar på.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-10-04 21:58

Martin Jørgensen wrote:

> Jeg begriber ikke hvad i mener med at i åbenbart ikke kan læse de ting
> jeg skriver i hans indlæg for nu har jeg citeret det 2 gange, som jeg
> bygger mit svar på.

Selvom spørgeren mener, han har bestilt varen via internettet, så er det
ikke ensbetydende med, at det også er tilfældet. Det kunne jo være,
butikken havde lavet noget i stil med det, du skrev om de smarte
netbutikker, uden spørgeren havde forstået forskellen.

Vi kender ikke formuleringen på hjemmesiden, det er derfor de andre
sætter spørgsmålstegn ved, hvor og hvornår aftalen er indgået.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til internettet.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-10-04 21:09

Kim Ludvigsen wrote:

> Selvom spørgeren mener, han har bestilt varen via internettet, så er det
> ikke ensbetydende med, at det også er tilfældet. Det kunne jo være,

Det lægger jeg til grund for mit svar - fordi spørgeren skriver det - og
i mangel af bedre. Det kan man altid gøre uden at være 100% gal på den.
Det er faktisk bedre end rent gætteri. Men vi er jo vist enige ellers.

> [...]
>
> Vi kender ikke formuleringen på hjemmesiden, det er derfor de andre
> sætter spørgsmålstegn ved, hvor og hvornår aftalen er indgået.

Jeg er enig og har hele tiden været det og derfor har jeg også kun
argumenteret for at der antageligvis/sandsynligvis er tale om fjernhandel.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 13-10-04 22:10

> [...]
> Jeg begriber ikke hvad i mener med at i åbenbart ikke kan læse de ting
> jeg skriver i hans indlæg for nu har jeg citeret det 2 gange, som jeg

Fordi vi reelt ikke kan se, om der er indgået en forpligtende aftale for
begge parter eller ej.
Der kan feks. være tale om, at butikken i virkeligheden vil komme med en
servicemeddelse om at varen er på lager, og at man kan henvende sig i
butikken for at købe den. Aftalen om køb vil så først blive indgået ved
henvendelse i butikken, og der vil ikke være tale om fjernkøb.

Alt afhænger af de formuleringer der er anvendt på websitet (og som den
oprindelige spørger desværre ikke har villet kaste lys over).
Vi er enige så langt, at der kan være tale om fjernhandel, men altså ikke
enige i, at der helt sikkert er tale om fjernhandel.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-10-04 20:49

per christoffersen wrote:

> Fordi vi reelt ikke kan se, om der er indgået en forpligtende aftale for
> begge parter eller ej.

Det har jeg jo redegjort for i mit svar. Alt andet er flueknepperi.

> [...]
> butikken for at købe den. Aftalen om køb vil så først blive indgået ved
> henvendelse i butikken, og der vil ikke være tale om fjernkøb.

Vi er enige.

> [...]
> Vi er enige så langt, at der kan være tale om fjernhandel, men altså ikke
> enige i, at der helt sikkert er tale om fjernhandel.

Hvem er det som påstår at der helt sikkert er tale om fjernhandel? David
T. Metz?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-10-04 13:35

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Hvem er det som påstår at der helt sikkert er tale om fjernhandel? David
> T. Metz?

Jeg må have mistolket denne del af et af dine tidligere indlæg:
"Jeg kan heller ikke læse hvornår aftalen er indgået og hvorhenne er også
i praksis ligegyldigt fordi det er fjernhandel, når aftalen er indgået
over nettet (fysisk væk fra butikken, indforstået). "

Der er jo ingen tvivl om hvad der er gældende hvis der er tale om
fjernhandel.
Det store spørgsmål her er, om der er tale om fjernhandel.
Det ser ud til at vi er enige om ikke at kunne sige noget klart om det.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 14-10-04 06:32

Martin Jørgensen wrote:
> Jeg kan heller ikke læse hvornår aftalen er indgået og hvorhenne er
> også i praksis ligegyldigt fordi det er fjernhandel, når aftalen er
> indgået over nettet

Det var da en selvmodsigelse der vil noget. Du kan ikke se om aftalen er
indgået over nettet eller ej. Punktum.

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-10-04 21:06

David T. Metz wrote:

> Det var da en selvmodsigelse der vil noget. Du kan ikke se om aftalen er
> indgået over nettet eller ej. Punktum.

Ja, ødelægge citaterne det er du god (evt. en idiot, afh. af
synsvinklen) til. Du slettede i din citering efterfølgende, som hang
sammen med forklaringen på hvorfor det er bedøvende ligegyldigt med sted
og tidspunkt når man lægger spørgerens indlæg til grund for et svar (som
jeg gjorde det).

Hvad i alverden tror du den indledende sætning: "Hej NG... Jeg bestilte
en harddisk recorder på nettet..." betyder? Du forstår godt dansk, ikke?

Så prøv mig at forklar hvad sætningen betyder (evt. med hjælp fra
andre), så skal jeg bagefter svare dig på om du har forstået sætningen
korrekt.

Jeg har aldrig hørt om nethandel der ikke er fjernhandel men den
teoretiske mulighed eksisterer da - nok bare ikke lige i praksis,
sandsynligvis. Derfor argumenterer jeg hele tiden for at der
antageligt/sandsynligvis *ER* tale om fjernhandel i denne situation. At
påstå det modsatte, mener jeg er ren idioti når der ikke lægger noget i
spørgerens indlæg der skulle give anledning til at tro dette. Så hvad
har du egentligt at anklage mine indlæg og svar for, set rent juridisk?

Og nu har du 100% helt sikkert mindst 10 gode links og kilder, som
henviser til "indgåede nethandel-aftaler/bestillinger" som IKKE er
fjernhandel, sådan at vi alle kan se at mit svar er 100% forkert, ikke
sandt?

Så nu venter jeg selvfølgelig bare med at du kommer med nogle henvisninger.

Og i mellemtiden citerer jeg det lige korrekt, det jeg skrev (så bedes
du iøvrigt for fremtiden lade være at manipulere i citaterne) - meningen
er vist 100% tydelig og der er ikke tale om nogen selvmodsigelser:

-----

> [...]

mere vide for at konstatere at der nok med de forbehold jeg angiver i
mit svar, er tale om fjernhandel, på baggrund af de opgivne informationer?

----

tsk. tsk... Hvor gammel var det nu du var?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 14-10-04 22:39

Martin Jørgensen wrote:

> Hvad i alverden tror du den indledende sætning: "Hej NG... Jeg
> bestilte en harddisk recorder på nettet..." betyder? Du forstår godt
> dansk,
> ikke?

Jo, gør du? Det ser ikke sådan ud. At han bestiller er et tilbud. Det er
ikke sikkert der er indgået en aftale af den grund. Fx kan butikken have
sendt en bestillingsbekræftelse med en lagerstatus som svar.

> Så nu venter jeg selvfølgelig bare med at du kommer med nogle
> henvisninger.

Hyg dig.

> Og i mellemtiden citerer jeg det lige korrekt, det jeg skrev (så bedes
> du iøvrigt for fremtiden lade være at manipulere i citaterne) -

Jeg manipulerer overhovedet ikke. Hvis du ikke kan stå ved du det du
skriver, så undlad at skrive.

> tsk. tsk... Hvor gammel var det nu du var?

Spiller det en rolle for dig?

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-10-04 00:06

David T. Metz wrote:

> Jo, gør du? Det ser ikke sådan ud. At han bestiller er et tilbud. Det er
> ikke sikkert der er indgået en aftale af den grund. Fx kan butikken have
> sendt en bestillingsbekræftelse med en lagerstatus som svar.

Okay, du fatter det åbenbart stadigvæk ikke:

1. Hvorhenne læser du ordet "tilbud" i den indledende sætning? Du kommer
med meget skråsikre udtalelser når du skriver at "det han bestiller er
et tilbud." Normalt når man taler nethandel, så *reagerer* man og køber
på et tilbud... Du mener åbenbart at du er utroligt bedrevidende end
alle os andre, så forklar os lige hvor du passagen omkring at "han har
bestilt et tilbud og ikke indgået en aftale".

2. Har du ikke fattet at jeg i mit tidligere svar allerede har taget
stilling til at butikken kan have sendt en bestillingsbekræftelse
istedet for en ordre-ditto og at du derfor bare gentager det samme som
jeg allerede har skrevet i mit tidligere svar?

> Hyg dig.

Tak, men du har vist glemt dine henvisninger. De kommer vel *garanteret*
i dit næste svar, kan jeg forestille mig. Så nu venter jeg bare på dit
næste svar og på at du demonstrerer at du faktisk er ikke helt så dum
som jeg skulle tro.

> Jeg manipulerer overhovedet ikke. Hvis du ikke kan stå ved du det du
> skriver, så undlad at skrive.

Jo, men du klipper jo min forklaring væk og lader som om at noget jeg
tidligere har forklaret ikke er blevet forklaret...

Måden du gør det på:

Du påstår jeg har modsagt mig selv, uden 1) enten at fatte at
forklaringen allerede er givet eller også 2) spiller du bare dummere end
en 12-årig knægt.

> Spiller det en rolle for dig?

Nåhnej, jeg kan godt gætte hvorhenne vi ca. ligger, så du behøves ikke
at fortælle det...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 16-10-04 14:09

Martin Jørgensen wrote:

> Okay, du fatter det åbenbart stadigvæk ikke:
>
> 1. Hvorhenne læser du ordet "tilbud" i den indledende sætning?

I "Jeg bestilte".

> Du
> kommer med meget skråsikre udtalelser når du skriver at "det han
> bestiller er et tilbud."

Det skrev jeg ikke. Læs igen.

> Normalt når man taler nethandel, så
> *reagerer* man og køber på et tilbud...

Ja.

> Du mener åbenbart at du er
> utroligt bedrevidende end alle os andre,

Nej.

> så forklar os lige hvor du
> passagen omkring at "han har bestilt et tilbud og ikke indgået en
> aftale".

Hvem har skrevet det? Jeg kan ikke forklare hvad alle mulige andre skriver

> [...]
> istedet for en ordre-ditto og at du derfor bare gentager det samme som
> jeg allerede har skrevet i mit tidligere svar?

Næ, det havde jeg ikke fattet. Beklager hvis jeg gjorde dig uret.

Misforståelsen skyldes sikkert at dine første indlæg i tråden kun indeholdt
en gentagelse af noget der allerede var skrevet. Det forventer man jo ikke,
så jeg troede du var uenig og mente noget andet - ellers var dit indlæg jo
meningsløst. Jeg kan nu se, at du ikke mente noget andet.

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-10-04 19:58

David T. Metz wrote:

> I "Jeg bestilte".

Ergo, læser du det altså ingen steder men du opdigter?

> Det skrev jeg ikke. Læs igen.

Der er noget du overhovedet ikke har fattet der: Kunden bestiller, når
han reagerer på forretningens tilbud. Det er ikke ejendomshandel det her.

> Ja.

Der kan du jo selv se.

> Nej.

Okay, så er det altså ikke vrangforestillinger du lider af?

> Hvem har skrevet det? Jeg kan ikke forklare hvad alle mulige andre skriver

Du har selv skrevet det og jeg citerede ikke ordret, for så ville jeg
have gjort opmærksom på det ved at skrive (citat) - citationstegnede
angav blot hvad du mente og kan måske virke en smule misvisende. Du ved
vel godt hvad vi taler om, ikke sandt?

> Næ, det havde jeg ikke fattet. Beklager hvis jeg gjorde dig uret.

Ok. Men du forstår vel at det virker ret barnligt, den måde du bliver
ved og ved med ikke at komme frem med noget nyt på?

> [...]
> så jeg troede du var uenig og mente noget andet - ellers var dit indlæg jo
> meningsløst. Jeg kan nu se, at du ikke mente noget andet.

Den eneste jeg kan lige kan komme i tanke om blot har gentaget hvad
andre skrev uden at komme frem med noget nyt er dig. Hvad vil du
egentligt med alle dine ligegyldige indlæg i denne tråd???

Når jeg skriver at denne situation "antageligt og givetvis handler om
fjernhandel" (igen: *ikke ordret*!), så burde det sådan set allerede
have været nok til at du forstod hvad holdningen er. Dernæst skriver du så:

-------
Martin Jørgensen wrote:

Det var da en selvmodsigelse der vil noget. Du kan ikke se om aftalen er
indgået over nettet eller ej. Punktum.

David
-------------

Var det 12-15 år gammel du var, eller mente du noget juridisk relevant
med den latterlige kommentar, som du har tænkt dig nærmere at forklare
os andre noget om?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 18-10-04 10:03

Martin Jørgensen wrote:

> Ergo, læser du det altså ingen steder men du opdigter?

Nej.

> Der er noget du overhovedet ikke har fattet der: Kunden bestiller, når
> han reagerer på forretningens tilbud.

Måske, vi ved det ikke.

> Okay, så er det altså ikke vrangforestillinger du lider af?

P.t. lider jeg kun af let forkølelse, hvis det har nogens interesse.

> [...]
> angav blot hvad du mente og kan måske virke en smule misvisende. Du
> ved vel godt hvad vi taler om, ikke sandt?

Nej, jeg har ikke skrevet noget der ligner "han har bestilt et tilbud", så
det ...

> Ok. Men du forstår vel at det virker ret barnligt, den måde du bliver
> ved og ved med ikke at komme frem med noget nyt på?

Hvem af os er det der bliver ved? Jeg svarer, fordi du bliver ved med at
stille mig spørgsmål - det er almindelig høflighed, troede jeg. Men jeg kan
forstå at du bare vil stille spørgsmål der ikke bliver besvaret, det er
måske en særhed på linje med dine forestillinger om mit helbred og min
alder - jeg ved det ikke, og du behøver ikke svare for det interesserer mig
ikke.

Nå, men så skal jeg da prøve at undlade at svare yderligere i tråden.

> Den eneste jeg kan lige kan komme i tanke om blot har gentaget hvad
> andre skrev uden at komme frem med noget nyt er dig. Hvad vil du
> egentligt med alle dine ligegyldige indlæg i denne tråd???

Jeg svarer jo på alle dine spørgsmål ....

> Når jeg skriver at denne situation "antageligt og givetvis handler om
> fjernhandel" (igen: *ikke ordret*!), så burde det sådan set allerede
> have været nok til at du forstod hvad holdningen er.

Og det er jo det jeg mener ikke bringer noget nyt til torvs.

> [...]
>
> Var det 12-15 år gammel du var, eller mente du noget juridisk relevant
> med den latterlige kommentar, som du har tænkt dig nærmere at forklare

Jeg gør blot opmærksom på en selvmodsigelse i udsagnet som var af relevans
for vurdering af trådens spørgsmål. Dernæst skriver jeg det afgørende. Jeg
har svært ved at se hvad problemet er.

Siden det åbenbart ikke er fremgået med den ønskelige tydelighed så har mine
første svar til dine indlæg været motiveret af at det ikke skulle kunne
misforstås om det oprindelige spørgsmål kunne besvares på det foreliggende
grundlag.

Mht. min alder er jeg temmelig sikker på jeg er ældre end dig, hvis det
virkelig interesserer nogen.

David
NB: jeg gjorde mig umage med ikke engang at stille et retorisk spørgsmål.

Fra : David T. Metz

Dato : 18-10-04 10:06

David T. Metz wrote:

> Hvem af os er det der bliver ved?

> NB: jeg gjorde mig umage med ikke engang at stille et retorisk
> spørgsmål.

Pokkers! Der slap et igennem - det var altså retorisk idet jeg selv besvarer
det.

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-10-04 22:05

David T. Metz wrote:

> [...]

-snip-

> Jeg gør blot opmærksom på en selvmodsigelse i udsagnet som var af relevans
> for vurdering af trådens spørgsmål. Dernæst skriver jeg det afgørende. Jeg
> har svært ved at se hvad problemet er.

Problemet er at du ikke fatter at aftalen er ingået over nettet og at du
har haft betydelige problemer med at læse tråden.

Jeg citerer:
-----
Jeg bestilte en harddisk recorder på nettet. Med "bestilte" mener jeg at
jeg
gik ind i en helt "normal" internetshop, hvor man bliver ledt igennem
diverse spørgsmål om bestilling (leveringsadresse, betalingsmåde (dankort,
mastercard)). Det sidste spørsmål gik på leveringsmåden. Her havde jeg
mulighed for: "postdanmark" eller "afhentning i butikken". Jeg valgte
"afhentning i butikken" da varen ikke var på lager. Da bestillingen var
afsluttet kom der en kvittering side frem der skrev at de ville sende en
mail når jeg kun afhente varen OG at jeg i den forbindelse samtidig skulle
betale varen.
------

> [...]
> misforstås om det oprindelige spørgsmål kunne besvares på det foreliggende

Nu viser det jo sig at jeg har ret i det jeg skrev og derfor kunne det
oprindelige spørgsmål sagtens besvares på det foreliggende grundlag med
de forbehold jeg angav i svaret:

Mine betragtninger omkring ordrebekræftelse vs. bestillingsbekræftelse
var jo bare noget du gentog efter at jeg havde skrevet, at der
sandsynligvis var tale om nethandel.

Og på intet tidspunkt kan jeg læse at du er fremkommet med nogle
fornuftige juridiske indlæg der bidrager diskussionen noget nyt. Det du
har skrevet er såvidt jeg kan se ikke andet end gentagelser og spørgsmål
samt kryptiske svar, som er fuldstændigt ligegyldige. Derfor har jeg
klippet i praktisk talt alt i dit seneste svar. Vi kunne have stoppet
diskussionen efter nogle få indlæg, var det ikke for dig der ikke
forstod hvad jeg skrev.

> Mht. min alder er jeg temmelig sikker på jeg er ældre end dig, hvis det
> virkelig interesserer nogen.

Nej, desværre. Jeg er altså ældre end dine ca. 15 år (du ligger vist
deromkring).

> David
> NB: jeg gjorde mig umage med ikke engang at stille et retorisk spørgsmål.

Ja, sikke du kan med alle de juridiske kommentarer og spidsfindigheder
du har i ærmet. Har jeg forstået det korrekt, at du gerne vil læse jura
når du bliver færdig med gymnasiet inden for en årrække?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 18-10-04 22:28

Martin Jørgensen wrote:

[Avle-bævle og personangreb slettet]

> Problemet er at du ikke fatter at aftalen er ingået over nettet og at
> du har haft betydelige problemer med at læse tråden.

Jeg har sådan set ikke haft problemer med at læse tråden. Prøv at se på dit
første indlæg, hvor du skriver "nej" til det Per svarer. Det "nej" er
forkert idet Pers svar er korrekt. Det er den slags skråsikkerhed jeg har
forsøgt at korrigere.

[Yderligere uværdige kommentarer slettet]

David

Fra : Rea721

Dato : 19-10-04 00:03

I news:41743573$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev David T. Metz følgende tekst:

> [...]
> "nej" er forkert idet Pers svar er korrekt. Det er den slags
> skråsikkerhed jeg har forsøgt at korrigere.

Jeg tror du har misforstået et eller andet.

Det "nej" i det første indlæg er ikke en afvisning, der er desuden sat et
komma så du skal ha hele sætningen med.

************
> [...]

Nej, man kan vist sige det meget kort sådan her (frit fra hukommelsen):

Fjernhandel = 14 dages returret. Ellers ikke.

Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning
Commercial certifikat,Single Engine - IR, Multi Engine -Class Rating
Multi Engine -Instrument Rating. http://www.ikaros.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 19-10-04 00:24

Rea721 wrote:
> I news:41743573$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Jeg tror du har misforstået et eller andet.
>
> Det "nej" i det første indlæg er ikke en afvisning, der er desuden
> sat et komma så du skal ha hele sætningen med.

[Censur] Den var værre, nu kan jeg godt se at det "nej" er et "ja", dvs.
Martin giver Per ret. Det tog noget tid at forstå, tak for hjælpen.

Personligt havde jeg nok skrevet "Ja, ...." for at undgå den slags
misforståelser-

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-10-04 21:51

David T. Metz wrote:

> [...]

Gudsketak og lov - jeg skulle lige til at begynde igen og troede at du
nu også begyndte med alt muligt pjat, indtil jeg læste lidt videre

Det glæder mig at kunne konstatere at David vist igen har misforstået
væsentlige ting, uden at jeg har haft særlig skyld i det. Han har
åbenbart, bare for tiden haft enorm meget lyst til at irritere mig
voldsomt... I 3 tråde hvis jeg ikke tager meget fejl.

> [...]
> Martin giver Per ret. Det tog noget tid at forstå, tak for hjælpen.
>
> Personligt havde jeg nok skrevet "Ja, ...." for at undgå den slags

Hold kæft mand.... Så mange indlæg og så mange skriverier for (åbenbart)
så lidt.... Uden at fremkomme med yderligere juridisk info.....

Nå, ja. EOD for mit vedkommende... Så kan vi vist godt lukke den tråd...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Rea721

Dato : 19-10-04 22:31

I news:41757e45$0$196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
skrev Martin Jørgensen følgende tekst:

> Han har
> åbenbart, bare for tiden haft enorm meget lyst til at irritere mig
> voldsomt... I 3 tråde hvis jeg ikke tager meget fejl.

Jeg er da begyndt lidt i en anden tråd

Fra : Ruben Iversen

Dato : 17-10-04 09:07

"Ruben Iversen" <rubeniversen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG...
> Jeg bestilte en harddisk recorder på nettet.

Jeg har desværre været off-line et stykke tid. Derfor har jeg ikke kunnet
følge tråden og afklare de tvivlspørsmål mit oprindelige indlæg har givet.
For lige at afklare lidt nærmere - med andre ord - hvilken situation jeg var
i:

[...]
betale varen. Jeg kan ikke huske de præcise formuleringer der blev brugt på
internet siden (og det er jo selvfølgelig ærgeligt da jeg godt kan se at det
kan være afgørende for om der er tale om en fjernhandel eller blot en
reservatoion).

Jeg kan forøvrigt oplyse at jeg sidenhen har været nede i butikken og levere
maskinen tilbage (12 dage efter at have modtaget vare) - det skete uden
nogen som helst problemer. Butikken tog imod maskinen og betalte pengene
tilbage. (Men om det er et udtryk for god service eller om det var fordi jeg
er min gode ret, ved jeg som sagt ikke).

Håber at det afklare lidt mere af mit hændelseforløb.

Forøvrigt, mange tak for de gode besvarelser!

Mvh: Ruben