Offentliggørelse af dårlige betalere bland~
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-10-04 17:58

Kære gruppe,

Som taxachauffør kommer man jævnligt ud for at folk ikke kan betale. Oftest
er det heldigvis enkeltstående tilfælde, men ind i mellem er der nogen der
konsekvent ikke betaler.

Spørgsmålet går kort og godt på, om man må lave en skrivelse til alle
vognførere der advarer mod denne person.

Tanken var at den skulle indeholde:
- Personens hjemmeadresse hvis det er herfra turene oftets går til eller fra
(og det er det typisk)
- Eventuelle andre adresser hvor vedkommende ofte kører fra
- Signalement

Det har næppe betydning for lovligheden, men denne fremgangsmåde skulle kun
bruges i de rigtigt slemme tilfælde med gentagne manglende betalinger.

Min logiske sans siger mig at det burde være OK, fordi der ikke videregives
andre oplysninger end hvad vi ellers ville have snakket om mellem turene,
men det er jo en helt og aldeles u-juridisk anskuelse.
Er der nogen der har en juridisk anskuelse på det?

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør

Fra : per christoffersen

Dato : 10-10-04 18:22

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har en juridisk anskuelse på det?

Ihvertfald denne 'servicemeddelelse'.
Al registrering af data der akn henføres til en bestemt person er underlagt
persondataloven, som angiver hvordan sådane data skal håndteres (og i en vis
udstrækning også hvad der er lovligt. Der er dog en del der skal fortolkes
på først).

Overvågning af overholdelsen af Persondataloven varetages af Datatilsynet,
som har et rimeligt informativt website på www.datatilsynet.dk, hvor du også
finder selve loven.Tilsynet vil også gerne være behjælpelige med udtalelser
om lovligheden af det du tænker på. Så får du vurderingen direkte fra den
myndighed der alligevel vil være den første instans der skal tage stilling
til det.

/Per

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-10-04 18:24

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> myndighed der alligevel vil være den første instans der skal tage stilling

Hej Per,

Regnede godt med at det var i den retning jeg måske skulle. Vil prøve at
snakke med dem i løbet af den kommende uge.
Tak for tippet.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Morten

Dato : 11-10-04 17:53

Hej Ole,

Jeg ved (ikke af egen erfaring) at eksempelvis Odense Taxa registrerer
telefonnumre og adresser, som de har blacklistet. Måske kunne du tale med
dem.
Jeg ved det kun pba. taxachaufførernes snakkeri, når man kører med dem.

Mvh Morten

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 11-10-04 18:15

"Morten" <kontaktfjern@fjernmorten-krogh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem.
> Jeg ved det kun pba. taxachaufførernes snakkeri, når man kører med dem.

Hej Morten,

Tak for tippet. Jeg kender et par stykker hos Odense Taxa så jeg vil prøve
at hive fat i dem.

Ole Gaarde Kristensen